اردشیر سنایی: آمریکا به دنبال چیدن میز مذاکره با ایران است

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، یک استاد دانشگاه گفت: فکر می کنم آمریکا در دوره بایدن به برجام برمی شود و تحریم ها را هم برمی دارد اما سعی دارد این کار را با چشم انداز رسیدن به توافق مکمل یا توافقی در داخل برجام انجام دهد.

اردشیر سنایی: آمریکا به دنبال چیدن میز مذاکره با ایران است

اردشیر سنایی در گفت وگو با خبرنگاران درباره تکرار مواضع مقامات دولت بایدن به ویژه وزیر خارجه این دولت مبنی بر این که بازگشت آمریکا به برجام زمانی خواهد بود که ایران ابتدا به تعهداتش عمل کند، گفت: معتقدم آنچه که در فرایند تحولات سیاسی در بحث مذاکرات هسته ای و برجام از سوی دولت بایدن شاهد هستیم منطبق با برنامه ای که بایدن و تیم سیاست خارجی و امنیت ملی اش مدنظر داشتند پیش می رود، یعنی قصد آنها بازگشت به برجام و برطرف تحریم های ایران است اما در کنارش می خواهند از فضایی که علیه ایران در دوره ترامپ با سیاست فشار حداکثری پیش آمده، استفاده لازم را هم ببرند. یعنی در ابتدا برجام را احیا نمایند و تحریم را بردارند ولی در کنارش برنامه های دیگری که دنبالش هستند از جمله طرح مسایل موشکی و منطقه ای مرتبط با ایران را هم می خواهند دنبال نمایند.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: اینکه در این جهت از سوی طرف های مختلف برجامی صحبت های دیگر مطرح می گردد، پیش شرط هایی است که در فرایند یک کار دیپلماسی طبیعی است. خواسته های حداکثری از سوی طرف ها مطرح می گردد تا آنها به بخشی از خواسته هایشان در نهایت برسند، از این رو معتقدم آنچه در این فرایند شاهد هستیم امری طبیعی و در جهت دیپلماسی است. فکر می کنم طرف ها بالاخره به طور مستقیم یا به وسیله گروه های دیگری که در برجام هستند یا به وسیله واسطه های دیگر به سمت این جهت پیش می فرایند، اما اینکه بحث توافق مکمل یا توافقی در داخل برجام بر سر مسایل دیگر چطور پیش می رود را باید صبر کنیم ببینیم در چند ماه آینده به چه شکل مسایل پیش می رود.

وی تاکید نمود: در عین حال آمریکا در دوره بایدن مسایل مختلف دارد و به نظر نمی آید ایران و برجام از اولویت های اولیه آنها باشد اما در نهایت این موضوعات در چند ماه آینده تکلیفش تعیین می گردد.

این استاد دانشگاه درباره موضع اروپا مبنی بر این که اولویت اول باید بازگشت آمریکا به برجام باشد و در عین حال آمریکا بر موضع خود پافشاری می نماید گفت: فکر نمی کنم پافشاری آمریکا بر این مساله به عنوان مانعی در جهت بازگشت به برجام باشد و در نهایت با مذاکراتی که انجام می گردد حالا با مشارکت اروپا و حتی چین و روسیه این مشکل حل می گردد. اینکه چه کسی اول باید برگردد، به طور منطقی آمریکا از این توافق خارج شده و انتظار اینکه ایران تعهداتش را اجرا کند تا بعد آمریکا به توافق برگردد یا تازه بعد از بازگشت ایران، این مساله را آنالیز نمایند، جزو همان مباحثی است که به نظر آمریکا از طرح آن بیشتر دنبال تهیه لوازم مختلف برای چیدن میز مذاکره است تا بعد وارد مذاکرات گردد از این رو بعید است این مساله مسئله ای را در جهت احیای مجدد برجام ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 788

به "اردشیر سنایی: آمریکا به دنبال چیدن میز مذاکره با ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردشیر سنایی: آمریکا به دنبال چیدن میز مذاکره با ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید