اظهارات تازه علیفر درباره اشتباهات فاحش گزارشگران

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، علیرضا علیفر درباره غلط های فاحشی که بعضا از سوی مجریان و گزاشگران برنامه های ورزشی به ویژه در روز های برگزاری المپیک شاهد بودیم، می گوید: شبکه های سه و ورزش تصمیم دارند از جوانان و نیرو های تازه برای گزارش مسابقات استفاده نمایند؛ چون سال های سال فردی اضافه نشده و یک تعداد آدم های خاص بودند مثل خود من. کار درستی هم هست که پشتوانه ایجاد نمایند، اما اینکه چرا این افراد ناپخته، روی آنتن قرار می گیرند، پرسشی است که باید از مدیران شبکه ها پرسید.

اظهارات تازه علیفر درباره اشتباهات فاحش گزارشگران

این گزارشگر باسابقه برنامه های ورزشی تلویزیون با تاکید بر اینکه فقط درباره فوتبال می تواند اظهارنظر کند و 27 سال سابقه کار در این زمینه داشته است، درباره گزارشگران تازه تلویزیون می گوید: اینکه چرا گزارشگران ناپخته روی آنتن قرار می گیرند، پرسشی است که باید از مدیران شبکه ها پرسید. آن ها هستند که بیشتر باید توجه نمایند تا مردم عادی. گزارشگرانی که این روز ها در خروجی تلویزیون یا رادیو می بینیم و می شنویم ـ البته در رادیو کمتر، چون شنیده نمی گردد ـ همه از همکاران ما هستند و نمی گردد خیلی به عملکردشان انتقاد کرد. رسانه ها باید عدالت داشته باشند و اگر مسئله ای هست مطرح نمایند.

وی در عین حال تاکید نمود: به هر حال گزارشگران تازه باید بیایند. ما که تا جهان جهانست نمی توانیم گزارش کنیم. آدم های تازه باید باشند، اما اینکه اشتباه دارند و ناپخته هستند و تجربه ندارند، باید اصلاح گردد.

علیفر اضافه کرد: با اینکه نسل تازهی در کار گزارش و اجراء وارد حوزه ورزش شوند، موافقم، ولی تجربه باید کم کم اندوخته گردد و بعد افراد روی آنتن قرار بگیرند. با اصل کار و جذب نیرو های تازه موافقم. همه جای جهان هم همین گونه است؛ منتها نظر مدیران است که از چه نیرویی و چه موقع استفاده نمایند. نیروی تازه باید ابتدا کسب تجربه کند و بعد کارش را شروع کند.

باید هر چند سال خون تازه ای دمیده گردد

وی در پاسخ به اینکه آیا گزارشگری را همچنان ادامه می دهد؟ اظهار کرد: 27 سال از شروع کارم در شبکه سه می گذرد. همه چیز را تجربه کردم و همه چیز را دیدم. کار گزارش مسابقات ورزشی چارچوبی در جهان دارد و نیازی به اظهارنظر ندارد. گزارش مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال که مورد توجه همه جهانست، برای تلویزیون چارچوب مشخصی دارد. اینکه گزارشگر چگونه انتخاب گردد، چگونه تربیت گردد، چه نکاتی به او گفته گردد که رعایت کند. چه اطلاعاتی باید داشته باشد. باید هر چند سال خون تازه ای دمیده گردد. آدم های تازه ای بیایند و باید با آموزش و تجربه کارشان را شروع نمایند. برای بار اول، از 10 دقیقه شروع به گزارش نمایند، بعد 20 دقیقه، یک نیمه و بعد کامل گزارش نمایند. حال اگر این استاندارد ها در کشور ما رعایت نمی گردد، باید مدیران که تصمیم گیرنده هستند، اصلاح نمایند.

این گزارشگر معتقد است: در حال حاضر مسابقات فوتبال در کشور ما از نظر فنی خوب پوشش داده و پخش می گردد؛ از زوایای مختلف یک صحنه به تصویر کشیده می گردد، اسلوموشن وجود دارد و ...؛ البته همچنان امکاناتمان به مقدار اروپا و کشور های صاحب فوتبال جهان نیست، ولی کم کم به آن ها می رسیم.

گزارشگران تازه با وسواس انتخاب شوند

او در پاسخ به اینکه در بعضی برنامه های ورزشی، مجری به راحتی از تیم مورد علاقه اش جانبداری و یا به تیم مقابل توهین می نماید، اظهار کرد: این اشکال در همه جای جهان هست؛ این مدیران هستند که باید جوابگو باشند. اینکه گزارشگر کم تجربه است، یا اینکه صدای خوبی ندارد یا اینکه فن بیان را درست نمی داند، این ها را باید به کسی گفت که تصمیم می گیرد و می گوید فلان فرد بازی را گزارش کند. گزارشگر باید به رشته ای که گزارش می نماید کاملا مطلع باشد. من گزارشگر چه باید بگویم. تصمیم گیرنده باید درست تصمیم بگیرد. من با چهره های تازه موافقم، اما باید با وسواس انتخاب شوند و آموزش لازم ببینند. فوتبال 90 دقیقه است کشتی نیست که بگویی 5 دقیقه است. باید ابتدا مسابقه ضبط شده گزارش کند، بعد کنار گزارشگران بایستد، از دقایق پایین گزارش کند و بعد به گزارش کامل بازی بپردازد و گذراندن این فرایند در اختیار مدیران است. اگر گزارشگری یک بار یا دو بار اشتباه کند مسئله ای نیست، اما اگر بیش از این باشد نباید آنتن زنده را به آن فرد بدهند.

غیر از فوتبال هیچ ورزشی نمی بینم

این گزارشگر پیشکسوت در خاتمه گفت: من به غیر از فوتبال هیچ ورزشی را نمی بینم، علاقه ندارم. اما این روز ها اول باید به فکر سلامتی بود و بعد امرار معاش. این دو انقدر فکر انسان را درگیر می نماید که تو دیگر سرگرمی نداری. قبل از کرونا فیلم های ایرانی را می دیدم، اما الان نمی توانم و فرصت ندارم.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1058

به "اظهارات تازه علیفر درباره اشتباهات فاحش گزارشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات تازه علیفر درباره اشتباهات فاحش گزارشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید