برنامه های دولت برای خانه دار کردن کارگران

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، خبرنگاران : ساخت مسکن کارگران همیشه در برنامه های دولت بوده و برای این منظور تفاهم نامه ساخت 200 هزار واحد بین وزرای تعاون و راه و تفاهم نامه احداث یکصد هزار واحد مسکونی در کنار شهرک های صنعتی بین وزارت راه و اتاق تعاون منعقد شده، این در حالیست که نیمی از متقاضیان مسکن ملی نیز کارگران هستند.

برنامه های دولت برای خانه دار کردن کارگران

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، ساخت مسکن کارگران همیشه جزو برنامه های دولت تدبیر و امید بوده و به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید تهیه مسکن مناسب برای 14 میلیون خانوار که 70 درصد جمعیت متقاضی مسکن را تشکیل می دهند، در اولویت ساخت و سازها قرار گیرد.

در ماده 149 قانون کار نیز خانه دار کردن قشر کارگری مورد توجه قرار گرفته است. به گونه ای که کارفرمایان را مکلف به فراوری مسکن کارگران نموده و دولت هم موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم را انجام دهد.

آخرین اقدام دولت دوازدهم در این راستا امضای تفاهم نامه ایجاد 200 هزار مسکن کارگری بود. این تفاهم نامه دی ماه سال گذشته بین وزرای راه و شهرسازی و تعاون در حوزه تامین مسکن برای جامعه کارگری، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی امضا شد.

محمد شریعتمداری درباره این تفاهم نامه گفت که وزارت راه و شهرسازی با ارائه زمین های 99 ساله به صورت رایگان در این پروژه همکاری خواهد نمود.

به گفته وزیر تعاون در ساخت مسکن کارگری از ظرفیت شرکت شهرک های صنعتی نیز که محل تجمع صنایع هستند، استفاده می گردد تا برابر قانون کار، کارفرمایان نیز در این طرح مشارکت داده شوند.

براساس این گزارش، اوایل خردادماه (11 خردادماه جاری) وزیر راه و شهرسازی پیرو تفاهم نامه ای که سال گذشته با وزیر تعاون امضا نموده بود، تفاهم نامه دیگری با اتاق تعاون ایران امضا کرد. محمد اسلامی گفت که برابر این تفاهم نامه، پیش بینی شده که در کنار شهرک های صنعتی یکصد هزار واحد مسکونی کاربری احداث گردد تا جامعه کارگری اعم از مدیران و کارگران در این شهرها سکونت نمایند.

بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون نیز درباره جزئیات این تفاهم نامه گفت که با توجه به نوع مسکنی که در این طرح ساخته می گردد، ممکن است میزان آورده متفاوت باشد، اما 40 درصد آورده را بانک و 20 درصد را خود کارگران تامین خواهند کرد.

به گفته رییس اتاق تعاون، احداث واحدهای مسکونی با متراژ بالاتر از 65 تا 75 متر پیش بینی شده است و مقرر شده که دولت تسهیلات با نرخ پایین بدهد و قیمت زمین از مسکن حذف گردد تا قیمت مسکن برای کارگران ارزان تر تمام گردد.

سهم کارگران از مسکن ملی

جامعه هدف طرح اقدام ملی مسکن افرادی هستند که نمی توانند از بازار موجود مسکن تهیه نمایند و این طرح برای تحت پوشش قرار دادن جامعه کارگری و بازنشستگان، فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه است.

براساس آخرین آماری که وزیر راه و شهرسازی در بازدید از خبرگزاری ایرنا ارائه کرد، تا کنون 930 هزار نفر پرونده درخواست مسکن ملی را تکمیل و اطلاعات خود را وارد کردند که از این میان 400 هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شده اند. البته پالایش اطلاعات هنوز ادامه دارد.

به گفته محمد اسلامی 359 هزار نفر از 930 هزار نفری که تشکیل پرونده داده اند، کد کارگری دارند و در واقع از میان جمعیت کارگری هستند و واجد شرایط دریافت دریافت مسکن شناخته شدند. همچنین 9 هزار نفر از 63 هزار زن سرپرست خانوار که در اولویت واگذاری مسکن قرار دارند از جامعه کارگری هستند.

براساس این گزارش 368 هزار نفر از واجدین شرایط دریافت مسکن ملی از قشر زحمتکش کارگری هستند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 439

به "برنامه های دولت برای خانه دار کردن کارگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های دولت برای خانه دار کردن کارگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید