خبرنگاران ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول در مانه وسملقان

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، بجنورد- خبرنگاران- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مانه و سملقان گفت: آتش زدن هرگونه بقایای گیاهی پس چر مزارع پس از برداشت محصول در حاشیه اراضی ملی و مراتع این شهرستان خراسان شمالی ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود.

خبرنگاران ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول در مانه وسملقان

مهندس فلاحی روز سه شنبه در نشست پیش آگاهی و مدیریت اطفای حریق مانه و سملقان گفت: براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 45 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع، آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول جرم محسوب شده و مرتکبان به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

وی گفت: هم اکنون نقاط بحرانی حریق در شهرستان مانه و سملقان شناسایی و به همه مسوولان مراکز خدمات جهادکشاورزی هم در سطح شهرستان اطلاع رسانی شده است.

فلاحی افزود: مسوولان مراکز خدمات جهادکشاورزی شهرستان هم باید نقشه این نقاط را در اختیار کشاورزان و دهیاران قرار دهند که به هنگام آتش سوزی عرصه های طبیعی، گروه های اطفای حریق را یاری دهند.

مانه و سملقان با گستره 6 هزار کیلومتر مربع، گسترده ترین شهرستان خراسان شمالی است که دارای 600 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است.

جنگل های هیرکانی خراسان شمالی در گستره افزون بر 25 هزار هکتار در قسمت جنوبی شهرستان مانه و سملقان و در محدوده جوزک تا مهمانک قرار گرفته است. این شهرستان از شمال غرب به جنگل گلستان متصل است.

پیشتر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفته بود: بر اساس آخرین اطلاعاتی جمع آوری شده از پهنه بندی عرصه های طبیعی، 29 درصد از گستره استان در ریسک پر خطر آتش سوزی قرار گرفته است.

چندین مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان خراسان شمالی در یک ماه اخیر رخ داده که بر اثر آن بخشی از مراتع در شهرستان های اسفراین و شیروان از بین رفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 351

به "خبرنگاران ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول در مانه وسملقان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول در مانه وسملقان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید