دلایل حریق اسلام قلعه افغانستان اعلام شد

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، هیأت حقیقت یاب افغانستان دلایل آتش سوزی 25 بهمن ماه 1399 در اسلام قلعه هرات را که طی آن میلیون ها دلار خسارت به بازرگانان ایران و افغانستان وارد شد، اعلام نمود.

دلایل حریق اسلام قلعه افغانستان اعلام شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه 8صبح افغانستان امروز سه شنبه به نقل از این هیأت خاطرنشان کرد که آتش سوزی به دلیل غفلت کارمندان گمرک، بخش محافظت عمومی و شرکت تی سی آرسی (TCRC) که مسئول کنترل کیفیت مواد نفتی و گاز در مرز اسلام قلعه می باشد، اتفاق افتاده است.

بر اساس این گزارش، در این حادثه علاوه بر این نهادها، بعضی بازرگانان نیز مواد نفتی را به نام کالا های دیگر تجاری وارد گمرک نموده و تخلفاتی انجام داده اند.

این هیأت افرادی را که در رویداد آتش سوزی مقصر شناخته شده اند به دادگاه معرفی نموده و اعلام نموده است که در این حادثه یکهزارو 250 کامیون، تریلی و خودرو در اثر آتش سوزی از بین رفته اند. همچنین میزان خسارات وارده 33 میلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، دولت افغانستان حدود 8 میلیون دلار برای پرداخت خسارت به بازرگانان و صاحبان خودرو، کامیون و تریلی ها اختصاص داده است که پس از آنالیز حقوقی با شرکت تی سی آرسی پرداخت خواهد شد.

در همین حال مالکان کامیون ها می گویند که شرکت تی سی آرسی مقصر اصلی آتش سوزی است و باید کل خسارات وارد شده را پرداخت کند.

احمدتمیم عظیمی سخنگوی امور رسیدگی به حوادث طبیعی هم گفته است که هیأت در 15 روز این حادثه را آنالیز نموده و این آنالیز ها حاکی است شرکت تی سی آرسی که زیر نظر اداره نورم و استاندارد افغانستان جهت کنترل کیفیت مواد نفتی و گاز کار می نماید، هنگام نمونه گیری از گاز، بی توجهی نموده است.

عظیمی افزود: این شرکت هنگام نمونه گیری و تست گاز مایع بی توجهی نموده و در محل تجمع تانکر های نفت و گاز اقدام به آزمایش نموده که در همین زمان استارت یک دستگاه موتورسیکلت باعث جرقه و آتش دریافت گاز مایع شده است.

وی افزود: پس از آتش دریافت تانکر گاز مایع یک کامیون از محل حادثه اقدام به فرار نموده است که توسط پلیس هدف شلیک قرار گرفته و پنچر شدن لاستیک آن در منطقه خروجی گمرک، باعث مسدود شدن راستا خروجی شده است.

همچنین سخنگوی دولت در امور حوادث طبیعی گفته است که به 45 کامیون و تریلی مربوط به کشور های ترکیه و ایران که بیمه هستند، خسارت پرداخت نخواهد کرد.

گمرک اسلام قلعه در 25 بهمن ماه 1399 دچار آتش سوزی شد که در آن میلیون ها دلار به بازرگانان افغانستانی و ایرانی خسارت وارد شد. این آتش سوزی با همکاری آتش نشانان ایرانی خاموش شد و از خسارات بیشتر جلوگیری به عمل آمد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 962

به "دلایل حریق اسلام قلعه افغانستان اعلام شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "دلایل حریق اسلام قلعه افغانستان اعلام شد" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل حریق اسلام قلعه افغانستان اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید