رشد 22 درصدی صادرات زنجیره سیمان در هشت ماهه 98

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، مرور جداول آماری عملکرد این بخش نشان می دهد سبد صادرات به سمت ارزش افزوده پایین تر سیر دارد و متوسط قیمت هرتن زنجیره سیمان از 33.9 دلار در سال گذشته، به 18.3 دلار تنزل یافته و کاهش 15.6 دلاری داشته که یکی از عوامل این افت ارزش، ناشی از رشد سهم کلینکر در زنجیره صادرات است.

رشد 22 درصدی صادرات زنجیره سیمان در هشت ماهه 98

موضوع مهم که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در دوره مورد بررسی (فروردین 97 لغایت آبان 98)، سهم وزنی کلینکر از مجموع صادرات زنجیره سیمان کشور از 43 به 52 درصد افزایش یافته است.

کشورهای هدف صادراتی زنجیره سیمان ایران امسال شامل 37 کشور هستند که سهم 10 کشور عمده 78 درصد از وزن صادرات را به خود اختصاص داده است.

امروز صنعت سیمان ایران هشتاد و ششمین سالروز تاسیس خود را پشت سر می گذراند که با ایجاد ظرفیت 87 میلیون تن سیمان در سال، مقام ششم جهان را دارد.

همچنین میزان مصرف سالانه سیمان در داخل کشور حدود 61 میلیون تن است و میزان صادرات سالانه سیمان و کلینکر بالغ بر 11 میلیون تن است و کشورهای همسایه علاوه براینکه از مصرف کنندگان سیمان ایران محسوب می شوند، بلکه خواستار انتقال فناوری ساخت کارخانه سیمان از کشورمان هستند.

گزارش های رسمی گویای آن است که مهندسان کشورمان امکان ساخت بیش از 75 درصد تجهیزات و ماشین آلات کارخانه سیمان در کشور را دارند و پیش بینی می شود با همکاری صنعت و دانشگاه و تقویت شرکت های دانش بنیان بتوانیم در شرایط تحریم که امکان تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز به دشواری انجام می شود، امکان ساخت داخل فراهم شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 23

به "رشد 22 درصدی صادرات زنجیره سیمان در هشت ماهه 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 22 درصدی صادرات زنجیره سیمان در هشت ماهه 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید