سهم ناچیز تهرانی ها از هوای پاک در بهار 1400

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، بهار سال جاری درحالی به سرانجام رسید که تهرانی ها طی 93 روز گذشته تنها دو روز هوای پاک تنفس کردند این درحالیست که طی پنج سال اخیر کیفیت هوا در فصل بهار بین 10 تا 25 روز در شرایط پاک گزارش شده بود.

سهم ناچیز تهرانی ها از هوای پاک در بهار 1400

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بهار سال جاری تهرانی ها تنها طی دو روز هوای پاک تنفس کردند این درحالیست که طی سال های اخیر بهار تهران همیشه روز های پاک بسیار بیشتر از این داشته است.

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد که بهار 1400 کیفیت هوا طی 81 روز در شرایط قابل قبول و طی 10 روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته است. در این بین آلاینده ازن شش روز و آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هم چهار روز هوای تهران را آلوده کردند.

بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی ها، خودرو های شخصی، اتوبوس ها و... در فراوری ذرات معلق 60 درصد است که در این بین خودرو های دیزلی پررنگ ترین نقش را دارند. ذرات معلق یکی از خطرناک ترین آلاینده های موجود در هوا هستند و می توانند بیماری های قلبی و ریوی را تشدید نمایند و در مواجهه طولانی مدت سبب حملات قلبی و آسم شوند.

در تهران سالانه بیش از 10 هزار تن ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون فراوری می گردد. مطالعات سال 2018 بانک جهانی هم نشان می دهد که آلودگی هوا سالانه 2.6 میلیارد دلار به تهران خسارت وارد می نماید. این رقم برای کل کشور 7 میلیارد دلار گزارش شده است.

از سویی دیگر کیفیت هوای تهران طی بهار سال گذشته هم 15 روز در شرایط پاک، 72 روز در شرایط قابل قبول و طی شش روز هم به علت افزایش غلظت آلاینده ازن در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

آلاینده ازن طی بهار سال 1398 هم کیفیت هوای را طی هفت روز آلوده کرد و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داد. کیفیت هوای مرکز در این بازه زمانی 25 روز پاک و 61 روز قابل قبول گزارش شده است.

بر اساس این گزارش ازن آلاینده ثانویه ای است که پیش ساز های آن VOC ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را فراوری می نمایند. از سویی دیگر می توان گفت که به نوعی خودرو های دیزلی، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین پیش ساز های ازن هستند بعلاوه استفاده از سوخت های غیر استاندارد در نیروگاه ها و پالایشگاه ها می تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.

علاوه بر این آلاینده ازن سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری های ریوی می گردد. ازن در مرگ ومیر زودرس هم تاثیرگذار است.

اطلاعات موجود بیانگر آن است که تهرانی ها طی بهار سال 1397 هم هشت روز هوای پاک و 71 روز هوای قابل قبول تنفس کردند. در این بازه زمانی کیفیت هوا طی 14 روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت که در این بین سهم آلاینده ازن چهار روز و سهم آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 10 روز بود.

بر اساس مقاله ای که دانشگاه شریف درباره ذرات معلق منتشر نموده است تماس با این ذرات به ویژه ذرات معلق با ابعاد کمتر از 2.5 میکرون می تواند سبب آسیب رسیدن به دستگاه قلبی -عروقی بدن، حملات قلبی و سکته گردد. این آثار بعلاوه باعث افزایش مراجعات به مرکز درمانی و افزایش تعداد بستری و در بعضی موارد مرگ زودرس می گردد. از سویی تماس با ذرات معلق بر دستگاه تنفسی هم اثرگذار است و باعث تشدید حملات آسم می گردد.

کیفیت هوای تهران طی بهار سال 1396 هم 9 روز در شرایط پاک، 75 روز در شرایط قابل قبول و 9 روز به علت افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط ناسالم برای گروه های حساس بود.

تهرانی ها در بهار 1395 هم 11 روز هوای پاک و 73 روز هوای قابل قبول تنفس کردند. در این بازه زمانی کیفیت هوا طی 9 روز به علت افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1053

به "سهم ناچیز تهرانی ها از هوای پاک در بهار 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ناچیز تهرانی ها از هوای پاک در بهار 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید