شناسایی جنگنده های نامرئی آمریکا در نزدیکی مرز ایران توسط رادار قدرتمند روسیه

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، یک روزنامه روسی با اشاره به سخنان سرگئی لاوروف درباره پرواز جنگنده های آمریکایی در نزدیکی حریم هوایی ایران، یادآور شد: فقط سیستم رادار کانتینر روسیه قادر است تقریباً تمامی اشیاء پرنده را در چنین مسافتی مشاهده و شناسایی کند.

شناسایی جنگنده های نامرئی آمریکا در نزدیکی مرز ایران توسط رادار قدرتمند روسیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم، روزنامه راسیسکایا گازیتا با اشاره به اظهارات سرگئی لاوروف کفیل وزیر امور خارجه روسیه نوشته است: مجموعه سیستم راداری کانتینر به احتمال بسیار زیاد پرواز جنگنده های اف-35 آمریکایی (که برای ایستگاه های رادار نامرئی هستند) را در امتداد مرزهای ایران در زمان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی ردیابی نموده است.

لاوروف پیش از این در تشریح علت بروز خطای انسانی و مورد اصابت قرار دریافت اشتباهی هواپیمای بوئینگ اوکراینی در آسمان تهران در تاریخ 8 ژانویه (18 دی ماه) گفت، در آن موقع حداقل شش فروند جنگنده اف-35آمریکا در هوا و در نزدیکی حریم مرزهای ایران حضور داشتند. به گفته وی، البته این اطلاعات هنوز هم احتیاج به آنالیز مضاعف دارد، ولی مسلماً چنین شرایطی باعث حساسیست بیش از حد اوضاع می گردد.

به گفته کارشناسان ، فقط ایستگاه رادار بیش از حد افقی کانتینر (Container) روسیه قادر است تقریباً تمامی اشیاء پرنده را در چنین مسافتی مشاهده و شناسایی کند. هواپیماهای نسل پنجم F-35 نامرئی تلقی می شوند. ولی به نظر می رسد پرواز آنها را می توان بدون مشکل از هزاران کیلومتر دورتر و در خاک روسیه قابل ردیابی کرد.

آزمایشات دولتی ایستگاه رادار کانتینر در سال گذشته به سرانجام رسید و در همان سال آنها به مرحله شرایط آمادگی رزمی را پشت سر گذاشت. در اوایل ماه دسامبر سال 2019 ، وزارت دفاع از انتقال نخستین ایستگاه راداری کانتینر به مأموریت جنگی اطلاع داد.

درمجموع برنامه ریزی شده است که برای کنترل کامل حریم هوایی در کل حاشیه مرزهای ملی روسیه سه ایستگاه دیگر از این نوع در جهت گیری های مختلف مستقر گردد.

همانطور که کریل ماکاروف مدیر کل مجتمع تحقیقات و فراوری مؤسسه تحقیقاتی ارتباطات رادیویی با برد طولانی ، در یکی از مصاحبه های خود با این روزنامه گفته است، انتظار نشان دادن احساسات درباره یک سیستم رادار سخت است. ولی به درستی می توان رادار کانتینر که توسط متخصصان این موسسه ساخته شده را یک پیشرفت واقعی در این عرصه ارزیابی کرد.

  • سیستم رادار کانتینر بخش اروپایی ناتو و بخش زیادی از خاورمیانه را پوشش می دهد

ایستگاه رادار از نوع کانتینر حریم هوایی کل بخش اروپایی ناتو و تا حدود زیادی منطقه خاورمیانه را پوشش داده و قادر به ردیابی هر نوع اشیاء پرنده است. به عنوان مثال، اگر رادارهای معمولی هواپیمایی را در مسافت حداکثر 400 کیلومتر ردیابی نمایند، رادار کانتینر قادر است آن را در فاصله 2000 کیلومتری و احتمالاً حتی بیشتر مشاهده و تشخیص دهد.

به گفته ماکاروف، بدین ترتیب روسیه می تواند تقریبا تمامی حریم هوایی بخش اروپایی بلوک ناتو را تحت کنترل کامل خود درآورد و دیگر هیچ بمب افکن حامل موشک یا هواپیماهای بدون سرنشین جنگی نمی تواند از فرودگاهی ناشناس در جایی از خاک اروپا، بدون آنکه روسیه از آن آگاه گردد، به هوا بلند گردد.

سیستم رادار کانتینر به سیستم دفاع هوا-فضای روسیه متصل شده و این امکان را فراهم نموده تا تمامی اشیاء بالقوه خطرناک قبل از تبدیل شدن به یک تهدید واقعی کشف و شناسایی گردد و سریعاً داده های اطلاعاتی لازم برای از بین بردن آنها به مراکز فرماندهی انتقال یابد.

این روزنامه در آخر یادآور شده است، شکی نیست که سخنان اخیر سرگئی لاوروف درباره ردیابی پرواز هواپیماهای نظامی نامرئی آمریکایی در نزدیکی حریم هوایی ایران در منطقه خاورمیانه، اصلاً مورد رضایت مقامات پنتاگون قرار نگرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 54

به "شناسایی جنگنده های نامرئی آمریکا در نزدیکی مرز ایران توسط رادار قدرتمند روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی جنگنده های نامرئی آمریکا در نزدیکی مرز ایران توسط رادار قدرتمند روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید