عفو بین الملل خواهان توقف صادرات سلاح فرانسه به لبنان شد

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، عفو بین الملل در بیانیه ای جدید، فرانسه را بخاطر آنچه استفاده از تسلیحات صادراتی این کشور در سرکوب اعتراضات لبنان خواند، سرزنش کرد و از پاریس خواست فروش سلاح به لبنان را متوقف کند.

عفو بین الملل خواهان توقف صادرات سلاح فرانسه به لبنان شد

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

منظور از تسلیحات در این بیانیه، تجهیزات ضد شورش است که تجارت آن در جهان برای مقابله با آشوب ها و اغتشاشات، امری عادی است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: سازمان عفو بین المل امروز (پنجشنبه) فرانسه را به دلیل نقش سلاح های صادارتی این کشور در سرکوب مردم لبنان توبیخ نموده است. در بیانیه عفو بین الملل ادعا شده، از گلوله های لاستیکی، گاز اشک آور و پرتابگرهای ساخت فرانسه برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در لبنان استفاده شده است.

این سازمان در بیانیه اش اضافه نمود: فرانسه سالها در تجهیز نیروهای امنیتی لبنان با وسائلی که از آنها برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی حقوق بشر استفاده می گردد، نقش داشته است.

آیمریک الیون، Aymeric Elluinمسوول انتقال تسلیحات در بخش فرانسه عفو بین الملل گفت: ما از فرانسه می خواهیم اطمینان دهد که فروش تسلیحات دیگری در آینده در کار نخواهد بود، تا زمانی که مقامات لبنانی موارد نقض گذشته را تایید نمایند.

وی با بیان این که نیروهای امنیتی لبنان در یک فضای مصونیت کامل فعالیت می نمایند، اضافه نمود: تحقیقات موثری درباره استفاده غیر قانونی از سلاح ها از جمله سلاح های ساخت فرانسه علیه معترضان مسالمت آمیز انجام نشده و هیچ نیروی امنیتی از سوی مقامات قضایی لبنان مقصر شناخته نشده است.

در بیانیه عفو بین الملل در حالی آشوب های فلج نماینده سال های2019 و 2020 میلادی را مسالمت آمیز دانسته و مدعی سرکوب آن توسط دولت لبنان شده است که بعضی دسته های تندرو و افراطی حتی به مراکز دولتی و خصوصی در بیروت حمله نموده و خسارات زیادی وارد کردند ولی در عین حال این اغتشاش ها و آشوب ها کمترین تلفات انسانی را به همراه داشته است.

بیانیه عفو بین الملل اضافه نموده از زمان شروع اعتراضات بی سابقه ضد دولتی در لبنان در اکتبر 2019 بارها از گلوله های لاستیکی، نارنجک های گاز اشک آورد و دیگر پرتابگرهای ساخت فرانسه استفاده شده است. همچنین از چنین تجهیزاتی در سال 2015 برای متفرق کردن معترضان در اعتراضات بر سر بحران مدیریت پسماند که باعث انباشته شدن اشغال ها در سراسر پایتخت لبنان شد، استفاده شده است.

عفو بین الملل ادعا نموده که یافته های آن بر اساس تحلیل بیش از 100 ویدئوی اعتراضات در بیروت و شواهد و اسناد پزشکی محققان این گروه است.

در این گزارش نیروهای امنیتی لبنان به پرتاب مستقیم گاز اشک آور به سمت معترضان و شلیک گلوله های لاستیکی به سینه آنها در اعتراضات اکتبر 2019 تا آگوست 2020 متهم شده اند.

بیانیه عفو بین الملل در باره آشوب های لبنان درحالی است که در جریان انتخابات در آمریکا با هجوم افراط گرایان به ساختمان کنگره، نیروهای امنیتی آمریکا برای مقابله از سلاح گرم استفاده نموده و بر روی معترضان خشمگین هوادار ترامپ آتش گگرددند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 705

به "عفو بین الملل خواهان توقف صادرات سلاح فرانسه به لبنان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفو بین الملل خواهان توقف صادرات سلاح فرانسه به لبنان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید