چرا ایران و عربستان ناگزیر به حل اختلافات هستند؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، یک دیپلمات پیشین کشورمان می گوید: ایران و عربستان با درک اینکه شرایط در عرصه دنیای تغییر نموده است، به این نتیجه رسیده اند که باید در راستای حفظ منافع و موقعیت خود در سطح منطقه و دنیا، تغییراتی را در سیاست هایشان ایجاد نمایند.

چرا ایران و عربستان ناگزیر به حل اختلافات هستند؟

قاسم محبعلی، در گفت وگو با خبرنگاران در ارتباط با انجام مذاکرات بین ایران و عربستان در عراق و اظهارات اخیر ولیعهد سعودی مبنی بر اینکه خواستار روابط خوب با ایران هستیم، گفت: شرایط دنیای هم برای ایران و هم برای عربستان در حال تغییر است و با توجه به این تغییر باید سیاست ها نیز به روز گردد و آن ها در راستای حفظ منافع و موقعیت خودشان در منطقه و دنیا باید اقداماتی را انجام داده و تغییراتی بوجود آورند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان متوجه شده که در آمریکا تغییراتی بوجود آمده و آمریکا نمی خواهد به مانند دروان ترامپ خود را در منطقه در عربستان خلاصه کند، توضیح داد: جنگ در یمن هم به خاتمه روشنی نرسیده و هزینه های زیادی در این ارتباط صرف شده است و اینکه آمریکایی ها علاقه مند هستند که ترتیبات در خاورمیانه را به نحوی به پیش ببرند که نقش و حضور آن ها در این منطقه کمتر احتیاج باشد و آن ها به سمت توجهات اصلی خود و تهدیدات بزرگی مانند تهدیدات مالی، سیاسی و ژئوپلیتیک چین و جاه طلبی های ژئوپلیتیک پوتین روسیه می فرایند و باید آن را کنترل نمایند، بنابراین خاورمیانه برای آن ها دست و پاگیر شده و برای اینکه بتوانند به مسائل بزرگتر توجه نمایند باید مسائل در این منطقه را حل نمایند. عربستان فهمیده که آمریکا نمی خواهد دیگر خود را در منطقه در عربستان خلاصه کند و به دنبال آن است که در خاورمیانه و کشورهایی چون عراق و افغانستان ثبات ایجاد گردد.

محبعلی ادامه داد: ایران هم علاقه مند است که سیاست های خود را در خاورمیانه بازسازی کند و به نحوی حرکت کند که سیاست ها و اقداماتی که انجام می دهد سودش بیشتر از هزینه هایی باشد که پرداخت می نماید چرا که ما بعضا در سیاست خارجی خود در این سال ها هزینه هایی را متحمل شده ایم که هیچ سودی به همراه نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این موضوع آیا این امید وجود دارد که ایران و عربستان هر چه زودتر بتوانند مسائل خود در منطقه را حل نمایند، توضیح داد: این امر مسئله ای است چرا که مسائل در خاورمیانه پیچیده است. تا به امروز راهکار های نظامی در خاورمیانه جواب نداده و تنها راهی که برای کشورهای منطقه باقی مانده است این است که دیپلماسی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: در واقع الزامات منطقه ای و بین المللی باعث شده که دو کشور ایران و عربستان به این سمت بفرایند که سیاست های خود را تا حدودی به روز نمایند چراکه سیاست خارجی در محیط بین الملل شکل می گیرد نه در یک محیط خلأ.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 920

به "چرا ایران و عربستان ناگزیر به حل اختلافات هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ایران و عربستان ناگزیر به حل اختلافات هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید