نشان دادن عکس های محل انسداد شریان ها (پلاک ها) به بیماران، آن ها را به مقابله با خطرات قلبی سوق می دهد

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، محققان دریافته اند که نشان دادن تصاویری از محل تجمع پلاک در شریان ها به بیماران نه تنها به آن ها آموزش می دهد، بلکه انگیزه ای برای رسیدگی به عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی در آنها ایجاد می نماید.

نشان دادن عکس های محل انسداد شریان ها (پلاک ها) به بیماران، آن ها را به مقابله با خطرات قلبی سوق می دهد

بیماری قلبی عروقی (CVD) دلیل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا است که سالانه مسئول مرگ حدود 17.9 میلیون است. آترواسکلروز دلیل غالب CVD است. تجمع پلاک در عروق کرونر است که جریان خون را به قلب محدود می نماید و می تواند منجر به حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته گردد.

شناسایی و مدیریت عوامل خطر مرتبط با CVD برای بهینه سازی سلامت مهم است، اما به همان مقدار درک و درک بیمار از این عوامل خطر مهم است. به عنوان مثال، برای یک فرد مهم است که بفهمد چرا باید سالم غذا بخورد، سیگار را ترک کند، دارو های تجویز شده را مصرف کند و فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشد.

پذیرش دارو و درمان به وسیله بیماران دقیقا یک مشکل پزشکان ایرانی هم است. به هر حال باید بیماران به صورت عینی بفهمند که چرا باید این همه قرص بخورند و انسداد عروقی یعنی چه یا فشار خون بالا می تواند چه خطراتی در بر داشته باشد. اگر چنین شناخت و فهمی ایجاد گردد، دیگر درمان را قطع نمی نمایند یا درمان های خرافی را پی نمی گیرند.

یک مطالعه نو به وسیله موسسه قلب و دیابت بیکر ملبورن، و موسسه تحقیقات پزشکی منزیس، هوبارت، نشان داده که در آن دسته از بیمارانی که تصاویر پلاک های موجود در شریان هایشان به آنها نشان داده می گردد، انگیزه بیشتری برای پذیرش دارو و کم کردن عوامل خطر ایجاد می گردد.

عمل اسلیو معده
رزرو هتل
خرید ساک پارچه ای

این تحقیق شش مطالعه تصادفی سازی شده و کنترل شده را با بیش از 7000 بیمار تجزیه و تحلیل کرد و به گفته محققان، اولین موردی است که تعیین می نماید آیا تجسم بیمار امتیاز خطر و عوامل خطر فردی را بهبود می بخشد یا خیر. در این مطالعات از اسکن کلسیم عروق کرونر برای آنالیز رسوبات کلسیم در شریان ها یا سونوگرافی برای تشخیص آترواسکلروز اولیه استفاده شد.

محققان دریافتند که نشان دادن تصاویری از تجمع کلسیم یا پلاک در شریان ها به بیماران نه تنها به آن ها آموزش می دهد، بلکه آن ها را تشویق می نماید تا سبک زندگی خود را برای رسیدگی به عوامل خطر تغییر دهند. مارویک و تیمش متوجه شدند در این بیماران کاهش قابل توجهی در لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) و سطح کلسترول کل و فشار خون رخ می دهد.

فقدان درک یا انگیزه کم می تواند افراد منجر به ناآگاهی افراد از شرایط وخیم خود گردد.

مارویک می گوید: ممکن است کاری سخت باشد که فردی که احساس کاملاً خوب دارد را واداریم هر روز قرص مصرف کند تا خطر قلبی خود را کاهش دهد. اما زمانی که بتوانید به مردم نشان دهید که رگ های خونی شان آسیب دیده، متوجه می شوند که چیزی به آنها توصیه می کنیم کنترل یک عامل خطر که ممکن است هرگز مسئله ای ایجاد نکند نیست، بلکه واقعا درمان بیماری است که واقعاً آغاز شده.

تصویربرداری از قلب یک ابزار تشخیصی حیاتی برای متخصصان قلب است، اما این مطالعه نشان می دهد که ممکن است کاربرد بسیار گسترده تری برای تسهیل ارتباط و درک داشته باشد.

این مطالعه در مجله JACC: Cardiovascular Imaging منتشر شد.ه

منبع: موسسه قلب و دیابت بیکر

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 خرداد 1402 بروزرسانی: 6 خرداد 1402 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1545

به "نشان دادن عکس های محل انسداد شریان ها (پلاک ها) به بیماران، آن ها را به مقابله با خطرات قلبی سوق می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشان دادن عکس های محل انسداد شریان ها (پلاک ها) به بیماران، آن ها را به مقابله با خطرات قلبی سوق می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید