انتشار تجارب ایران در مدیریت بحران کرونا در مجله تخصصی دانشگاه کمبریج

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره تجربه ایران در مدیریت بیماری کووید 19 با عنوان تجربه ایران در ایجاد مراکز نقاهتگاهی بیماران مبتلا کرونا در مجله تخصصی مدیریت بحران دانشگاه کمبریج منتشر شد.

انتشار تجارب ایران در مدیریت بحران کرونا در مجله تخصصی دانشگاه کمبریج

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

نگارنده این مقاله در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه اقدامات اجرا شده و تجربیات ایران در نحوه مدیریت تخت های بستری بیماران کرونایی و آماده سازی نقاهتگاه ها در پاندمی کرونا در این مقاله مورد آنالیز قرار گرفته است، گفت: مجله مذکور در انتشارات کمبریج جزو مجلات معتبر بین المللی در این زمینه است که به صورت تخصصی به موضوع مدیریت بحران تخت های بستری در پاندمی کرونا پرداخته و مقاله مذکور بنا به خواست سردبیر مجله دانشگاهی کمبریج برای انعکاس تجربه ایران در دوران شیوع کرونا و مدیریت تخت های نقاهتگاهی نگاشته شده است.

دکتر علی ماهر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نگارنده این مقاله از موضوعات ذکر شده در این مقاله به نحوه مدیریت و آماده سازی سریع تخت های نقاهتگاهی اشاره نمود و گفت: این اقدامات با مشارکت سازمان های مختلف همچون سپاه در بیمارستان بقیه الله و مراکز مدیریت بحران شهرداری تهران و بخش خصوصی به منظور قرنطینه بیماران پس از بهبودی و ترخیص از بیمارستان تدارک دیده شده بود تا دوران نقاهت خود را در این مراکز طی نمایند.

وی با بیان اینکه حدود 10 هزار تخت نقاهتگاهی در کمتر از دوهفته پس از شیوع بیماری با مشارکت سازمان های مختلف در شهر تهران آماده شد، اظهار کرد: این مساله با توجه به تعداد بالای بیماران یک اقدام منحصر به فرد در مدیریت بیماری کرونا محسوب می شد.

تبدیل مجتمع تجاری به بیمارستان صحرایی

دکتر ماهر از دیگر تجربیات ایران در این دوره به ایجاد 3000 تخت نقاهتگاهی در یکی از بزرگترین مجتمع های تجاری تهران در طول 72 ساعت اشاره نمود که در اقدامی سریع این مجتمع فروشگاهی به یک بیمارستان صحرایی دارای 200 تخت مجهز بستری و 50 تخت ICU مبدل شد.

وی ایران را اولین کشور در دنیا برشمرد که در پاندمی کرونا یک مجتمع تجاری را به بیمارستان صحرایی مبدل کرد و پس از ایران کشورهایی نظیر انگلیس، امریکا و ایتالیا نیز به اجرای این تجربه ایرانیان پرداختند.

آنالیز نقاط ضعف و قوت مدیریت بحران کرونا

ماهر با اشاره به این که در این مقاله نقاط ضعف و قوت مدیریت بحران کرونا نیز مدنظر قرار گرفته است، گفت: نیروی انسانی متبحر یکی از نقاط قوت کشور طی بحران کرونا بود که باعث شد پیک اول بیماری را خیلی سریع تر از بعضی کشورها کنترل نموده و آمار بستری و مرگ و میر را کاهش دهیم.

وی کمبود در امکانات فیزیکی مانند ونتیلاتور و تخت های ویژه را بعضی از نقاط ضعف کشور بیان کرد و ادامه داد: البته این کمبودها به وسیله ایجاد نقاهتگاه ها، بیمارستان های صحرایی و افزایش ظرفیت تخت های ویژه در بیمارستان ها تا حدودی جبران شد.

به گفته معاون ستاد کرونای تهران، همچنین در بخشی از مقاله تحلیلی بر روی نقاهتگاه ها و مراکز همگرا با بیمارستان ها با هدف کاهش بار بیمارستانها انجام شد.

وی با شرح نحوه استفاده از نقاهتگاه ها به عنوان تجربه ای ارزشمند در مدیریت بحران کرونا در کشور، اظهار کرد: بر این اساس با هماهنگی معاونت درمان ستاد فرماندهی کرونا، بیماران دارای شرایط مطلوبتر از بیمارستان های تکمیل ظرفیت شده، به نقاهتگاه ها فرستاده می شدند. البته نقاهتگاه ها نیز درجه بندی و سطح بندی شده بودند، به گونه ای که بعضی نقاهتگاه ها به کپسول اکسیژن و دستگاه های ونتیلاتور مجهز بودند و به بیماران نیازمند سرویس می دادند.

ماهر ادامه داد: امکانات و شرایط بعضی از این نقاهتگاه ها به گونه ای بود که بخشی از درمان بیماران کرونایی به آنجا منتقل می شد، شرایط مطلوبی که این نقاهتگاه ها را از سایر نقاهتگاه ها در داخل و خارج از کشور متمایز می کرد.

مشکل فرهنگی ایرانیان برای استفاده از نقاهتگاه ها

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در زمان شیوع کرونا بیشتر از نقاهتگاه های بیمارستان بقیه الله و ایران مال استفاده شد، گفت: البته از بعضی مانند نقاهتگاه های سطح شهر استفاده زیادی نشد که مهمترین دلیل آن مسایل فرهنگی بود، به عبارت دیگر اغلب مردم کشور ما ترجیح می دهند که دوره نقاهت را در کنار خانواده خود بگذرانند که این مساله احتمال انتقال بیماری به اعضای خانواده را افزایش می دهد.

معاون ستاد کرونا استان تهران با تاکید بر ضرورت انجام کار فرهنگی و مطلع سازی مردم در این رابطه و با بیان اینکه نقش مسائل فرهنگی در استفاده از این نقاهتگاه ها برای کنترل و مهار بیماری یکی از نقاط مهم مطرح شده در این نوشتار است، گفت: فضاهای نقاهتگاهی نه تنها احتمال انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده را کم می نمایند، بلکه از نظر رسیدگی به خود بیمار و بهبودی سریع تر بیمار ایمنی و شرایط بهتری دارد.

لزوم مستندسازی سایر ابعاد مدیریت بحران کرونا در کشور

این عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن تشکر از همکاری دکتر محمد کریم بهادری و همکاران ایشان در دانشگاه بقیه الله با تاکید بر لزوم مستندسازی سایر ابعاد مدیریت بحران کرونا در کشور اعلام کرد: بسیاری از جنبه های مدیریت بحران کرونا در ایران قابلیت ارایه به دنیا را داراست اما متاسفانه مغفول واقع شده است در این رابطه می توان به ایجاد نقاهتگاه در فضای تجاری برای اولین بار در سطح دنیا، ایجاد نقاهتگاهی منحصر به فرد در بیمارستان بقیه الله، فعالیت های متنوع مردمی در سطح شهر و اقدامات مختلف شهرداری در ایجاد سوله های بحران و تبدیل به نقاهتگاه و غیره اشاره نمود.

ماهر در انتها با تاکید بر اهمیت ارتقای مدیریت بحران در کشور و با بیان اینکه کشور ما به نوعی بحران در مدیریت بحران دارد، از پژوهشگران، مسئولان و دست اندرکاران خواست که در راستای مستندسازی و مستندنگاری تجارب تنوع دوران کرونا کوشا باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 408

به "انتشار تجارب ایران در مدیریت بحران کرونا در مجله تخصصی دانشگاه کمبریج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تجارب ایران در مدیریت بحران کرونا در مجله تخصصی دانشگاه کمبریج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید