دره شگفت انگیز به شکل نعل اسب در ایسلند

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، گاهی اوقات اساطیر و افسانه ها چنان با زندگی انسان ها و پدیده های طبیعی درهم می آمیزد که گویا جزوی از آن می شود. مردمان ایسلند پدید آمدن دره آسبیرگی را با اساطیر نورس مرتبط می دانند. برطبق اساطیر نورس، اودین ایزد جنگ آوری و خرد، صاحب اسبی فوق العاده چالاک به نام اسلیپنیر بوده است. این اسب افسانه ای، هشت پا داشته و بسیار قوی و تیزرو بوده که در جنگ ها اودین را یاری می کرده است. در مورد چگونگی شکل گیری دره شگفت انگیز آسبیرگی گفته می شود که وقتی اسب هشت پای اودین یکی از سم های خود را بر روی زمین می گذارد، جای سم او بر روی زمین نقش می بندد و این دره ی خارق العاده را بوجود می آورد. برای آشنایی بیشتر با دره آسبیرگی با خبرنگاران همراه باشید.

دره شگفت انگیز به شکل نعل اسب در ایسلند

دره آسبیرگی

دره آسبیرگی (Asbyrgi) در شمال ایسلند و در فاصله 65 کیلومتری شهر بندری هوساویک ( Husavik) و در پارک ملی واتنایوکول (Vatnajokull) واقع شده است. وقتی از بالا به این دره نگاه می کنید یک فرورفتگی بزرگ به شکل نعل اسب را می بینید. این دره 3.5 کیلومتر درازا و 1 کیلومتر پهنا دارد. دامنه های پر شیب این دره از صخره هایی تشکیل شده است که ارتفاع آنها به 100 متر می رسد. کف این دره با درختان انبوه پوشیده شده است، از جمله درختانی که در کف این دره دیده می شوند می توان درخت غان، بید، نراد و درخت صنوبر را نام برد. در طی فصل تابستان می توان از میان این جنگل انبوه گذر کرد و به پایین صخره ها رسید.

درست در پای صخره ها، دریاچه ای زیبا وجود دارد. در این دریاچه، انواع گوناگونی از پرندگان آبی زیست می کنند. منطقه ای که بین دیواره های این دره وجود دارد با انواع گیاهان و رستنی ها پوشیده شده است. این منطقه سرسبز به یک منطقه تفریحی بدل شده است که بین خانواده ها بسیار محبوب است و گاهی اوقات فستیوال های محلی نیز در این مکان برگزار می شوند.

یک جزیره برآمده و برجسته با پهنای 250 متر، این دره شگفت انگیز را از وسط به دو تقسیم می کند. گردشگران می توانند این جزیره را پیاده طی کنند و از چشم انداز های زیبای آن لذت ببرند.

بر طبق اساطیر نورس، زمانی که سم یک اسب افسانه ای هشت پا به نامSleipnir زمین این منطقه را لمس می کند جای سم این اسب برای همیشه بر روی زمین نقش می بندد، بنابراین این دره با نام Sleipnir s footprint نیز شناخته می شود. اما زمین شناسان معتقدند که دره آسبیرگی به احتمال زیاد از طریق سیلاب های رودخانه یوکولسا آ فیولوم بوجود آمده است. بررسی ها نشان می دهد که این سیلاب ها بعد از آخرین عصر یخبندان به وقوع پیوسته است. طغیان رودخانه یوکولسا آ فیولوم دوباره اتفاق افتاده است، یکبار حدوداً ده هزار سال پیش، زمانی که یخچال های طبیعی ذوب شده اند، به وقع پیوسته و بار دوم تقریباً 3000 سال پیش، زمانی این اتفاق می افتد که آتشفشان هکلا (Hekla) از زیر پهنه های یخ دهان باز کرده و فوران می کند.

در اثر فوران آتشفشان، پهنه های یخ ذوب می شوند و باعث طغیان رودخانه می گردند، این طغیان ها باعث به وجود آمدن این دره زیبا می شوند. از آن زمان به بعد، جهت این رودخانه تغییر یافته است تا اینکه امروزه جهت جریان این رود 2 کیلومتر به سمت شمال تغییر پیدا کرده است. رودخانه یوکولسا آ فیولوم دومین رود بلند ایسلند است که حدودا 206 کیلومتر امتداد پیدا می کند. این رودخانه از یخچال های طبیعی واتنایوکول سرچشمه می گیرد.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1307

به "دره شگفت انگیز به شکل نعل اسب در ایسلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره شگفت انگیز به شکل نعل اسب در ایسلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید