هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین ها

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین ها

هر شرکت هواپیمایی قوانین و مقررات خاص خود برای حمل بار در هواپیما دارد و با توجه به نوع بلیط و مقصد انتخابی و کلاس پروازی، میزان بار مجاز ایرلاین ها متغیر خواهد بود.

هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین ها

گاهی برای مسافران پیش می آید، باری که قصد دارند در سفر همراه خود ببرند بیش از وزنی است که ایرلاین اجازه حمل آن را می دهد. تقریباً تمامی ایرلاین ها به هر مسافر اجازه حمل یک بار دستی قابل حمل به داخل کابین و یک چمدان را می دهند. حمل این مقدار بار مجاز برای مسافر به صورت رایگان است اما نکته قابل توجه اینجاست که درصورت داشتن اضافه بار، به ازای هر کیلوگرم می بایست مبلغ بسیار بالایی را به ایرلاین پرداخت کرد. علاوه بر آن، زمانی را که باید به خاطر بار اضافه در فرودگاه معطل شوید، ممکن است شما را با استرس به پرواز نرسیدن همراه کند. پس بهتر است که از مقدار بار مجاز ایرلاین ها و شرکت هواپیمایی که قصد سفر با آن را دارید، آگاه شده و هنگام بستن چمدان و بار خود، آن را وزن کرده و بی گدار به آب نزنید.

برای اطلاع از مقدار بار مجاز ایرلاین ها لازم است هنگام خرید بلیط، نگاهی به قسمت baggage weight در بلیط بیندازید و اطلاعات کافی را در این زمینه کسب نمایید. اگر اطلاعات مربوط به مقدار بار مجاز را ندیدید می توانید از آژانسی که بلیط را از آن خریداری کرده اید و یا ارتباط با مشتریان همان ایرلاین تماس گرفته و بار مجاز را چک کنید. در این مقاله خبرنگاران قصد دارد شما را با مقدار اضافه بار شرکت های مختلف هواپیمایی آشنا کند تا به هنگام بستن چمدان هایتان دچار تردید و سردرگمی نشوید.

البته مقدار بار مجاز ایرلاین ها ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین بهتر است قبل از پرواز حتما یکبار دیگر، مقدار بار مجاز را با شرکت هواپیمایی که بلیط را از آن خریده اید، چک نمایید.

تفاوت بار اصلی و بار دستی در پرواز

همانگونه که می دانید، هر مسافر اجازه دارد علاوه بر باری که به قسمت بار هواپیما می سپارد، باری را به نام بار دستی همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرد. ابعاد و حجم و مقدار این بار دستی که می تواند یک چمدان کوچک هم باشد در هر ایرلاین فرق دارد.

در بار دستی بهتر است مدارک، لپتاپ و دیگر اشیاء مهم و گرانبهایتان را قرار دهید. گاهی پیش می آید به دلیل اطلاع نداشتن از مقدار این بار، مسافر ناگزیر می شود وسایل مورد نیاز حین پروازش را به قسمت بار بسپارد. پس، دانستن این اطلاعات قبل از سفر حائز اهمیت است. از لحاظ ابعاد بار دستی، طول، عرض و ارتفاع این ساک یا بار دستی نباید به ترتیب از 56، 45 و 25 سانتی متر تجاوز کند. همچنین وزن آن هم باید حدبیشتر بین 5 کیلوگرم تا 7 کیلوگرم باشد. دقت بفرمایید که این ساک یا بار قرار است در محفظه بالای سر مسافر قرار بگیرد و به هیچ وجه نمی توان زیر صندلی و یا جلوی پا قرار داد زیرا به هنگام خروج اضطراری مشکل ساز می شود.

اگر مقدار باری که قرار است همراه داشته باشید از مقدار بار مجاز بیشتر است، پس در انتخاب بلیط پروازتان دقت بیشتری نمایید زیرا مقدار بار مجاز برای کلاس پرواز فرست کلاس و بیزینس کلاس از مقدار بار اکونومی بیشنر است. ابتدا ممکن است گمان کنید که خرید این بلیط برای شما گران تمام شود اما گاهی مابه التفاوت اضافه بار شما در پرواز اکونومی از بلیط های این کلاس های پروازی خواهد شد.

مقدار بار مجاز ایرلاین های داخلی

به صورت کلی، شرکت های هواپیمایی برای مقدار حمل بار مجاز به دو صورت یعنی محاسبه بر اساس وزن و یا محاسبه تعداد بسته ها عمل می کنند. در بیشتر ایرلاین های داخلی مقدار بار مجاز بر اساس وزن آن ها محاسبه می شود.

مقدار بار مجاز ایرلاین های داخلی از 20 کیلوگرم شروع می شود. این رقم معمولا متعلق به کلاس پروازی اکونومی می باشد و در کلاس های پروازی بالاتر مثل بیزینس کلاس، این رقم افزایش یافته و به 30 الی 40 کیلوگرم می رسد. در تمامی کلاس های اکنومی ایرلاین هایی مثل زاگرس، کاسپین، تابان، قشم ایر، ماهان، کیش ایر، آتا، وارش، معراج، ساها و ایران ایر مقدار بار مجاز برابر با 20 کیلوگرم می باشد. در هواپیمایی آسمان این رقم بین 20 الی 25 کیلوگرم است. مقدار بار مجاز در کلاس های پروازی بیزینس به رقم 30 کیلوگرم می رسد.

همچنین مقدار بار دستی در کلاس بیزینس این ایرلاین ها در راستاهای خارجی و داخلی 7 کیلوگرم می باشد. در کلاس پروازی اکونومی این مقدار بار به 5 کیلوگرم کاهش می یابد. بچه ها هم تا 10 کیلوگرم بار می توانند همراه داشته باشند.

مقدار بار مجاز ایرلاین های خارجی

مقدار بار مجاز در بیشتر پروازهای خارجی مانند هواپیمایی امارات و قطر ایرویز به این صورت است:

بلیط کلاس اکونومی حدبیشتر تا 30 کیلوگرم (یک چمدان)، در کلاس پروازی بیزینس 40 کیلوگرم و در فرست کلاس حدبیشتر 50 کیلوگرم (بیزینس و فرست کلاس دو چمدان). مقدار بار دستی هم برای کلاس اکونومی 7 کیلوگرم، در کلاس بیزینس 15 کیلوگرم و در فرست کلاس 2 کیف دستی 15 کیلویی مجاز می باشد.

برخی از ایرلاین ها مقدار بار مجازشان کمتر از 30 کیلوگرم است. برای مثال مقدار بار در کلاس پروازی اکونومی هواپیمایی KLM و لوفت هانزا تنها 23 کیلوگرم بوده و برای بیزینس کلاس دو چمدان 23 کیلویی می باشد. در کلاس پروازی فرست کلاس در پرواز لوفت هانزا مقدار بار مجاز 3 چمدان 32 کیلویی می باشد.

نحوه محاسبه اضافه بار

به طور میانگین مقدار اضافه بار در هر کیلوگرم برابر با یک درصد از مبلغ بلیط همان راستا می باشد، البته مولفه هایی مانند مبدا پرواز، طول وکلاس پروازی هم در محاسبه این قیمت دخیل هستند. همچنین مقدار وزن هر بسته یا چمدان نباید از 32 کیلوگرم تجاوز کند و ابعاد آن باید حدبیشتر 158 سانتی متر باشد. دقت کنید که اگر اضافه بار دارید در پروازهای داخلی حداقل یک ساعت زودتر و در پروازهای خارجی 2 الی 3 ساعت زودتر از زمان مقرر، به فرودگاه بروید تا وقت کافی برای کارهای تعیین مقدار اضافه بار و پرداخت هزینه جریمه و هماهنگی های لازم را داشته باید و استرس جا ماندن از پرواز شما را آزرده خاطر نکند.

در هنگام تحویل بار به کانتر پذیرش، برچسبی از اطلاعات و تعیینات شما بر روی بار و چمدان هایتان چسبانده می شود که شناسنامه بار شما به تعداد میرود، در نتیجه تا سرانجام سفر از جداسازی آن خودداری کنید. یک نسخه از آن برچسب هم به شما تحویل داده می شود که تا هنگام تحویل بار در فرودگاه مقصد باید از آن مراقبت کنید.

کلام آخر این که شاید اضافه بار و موضاعاتی از این قبیل برای شما حائز اهمیت نباشد و اصلا به آن توجه نکنید اما گاهی ممکن است عدم توجه به آن برای شما مشکل ساز شود و قبل از پرواز شما را آزرده خاطر کند. پس حتما هنگام خرید بلیط هواپیمایتان به این موارد دقت فرمایید و اطلاعات پروازتان را به دقت بررسی کنید تا از وقوع اتفاقات غیر منتظره جلوگیری شود.

زهرا بینازاده

منبع: فلای تودی
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1012

به "هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید