چگونه از دندان بچه ها مراقبت کنیم؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، دندان درآوردن بخشی از فرایند تکاملی کودک شماست. نخستین دندان بسیاری از بچه ها حدود 6 ماهگی می روید اما این سن می تواند از 3 تا 12 ماهگی متغیر باشد. در این سن، کودک با قرار دادن اشیاء در دهانش به کشف دنیای اطرافش می پردازد

چگونه از دندان بچه ها مراقبت کنیم؟

نویسنده:دکتر سمانه رازقی، متخصص دندان پزشکی بچه ها

دندان درآوردن بخشی از فرایند تکاملی کودک شماست. نخستین دندان بسیاری از بچه ها حدود 6 ماهگی می روید اما این سن می تواند از 3 تا 12 ماهگی متغیر باشد. در این سن، کودک با قرار دادن اشیاء در دهانش به کشف دنیای اطرافش می پردازد ولی برخی از والدین این کار را نشانه دندان درآوردن می دانند...

نق نق کودک، اختلال در خواب شبانه و گاهی تب می توانند نشانه دندان درآوردن باشند اما لزوما با دندان درآوردن مرتبط نیستند. در این سن بچه ها به بیماری های مختلفی مبتلا می شوند که همزمانی آنها با دندان درآوردن، این تصور اشتباه را به وجود می آورد.

دندان درآوردن بی درد

اولین دندان های شیری کودک، معمولا دو دندان جلویی پایین هستند که درآمدن آنها برای او دردناک است. برای تسکین این درد می توانید با انگشت تمیز خود لثه کودک را ماساژ دهید. استفاده از حلقه های لاستیکی مخصوصی که به شکل اسباب بازی برای این منظور طراحی شده اند به خصوص اگر آنها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند، بسیار مفید خواهد بود. می توانید تکه میوه ها و سبزی های سفت مثل سیب سفت، هویج، کرفس و... خنک، به کودک بدهید تا با جویدن آنها لثه های خود را ماساژ دهد.

در مواردی که دندان درآوردن کودک با درد زیاد همراه است، با مشورت با دندان پزشک متخصص بچه ها و پزشک متخصص اطفال می توانید از ژل های مخصوصی که حاوی مواد بی حس نماینده هستند، بهره ببرید.

در این زمان معمولا آبریزش از دهان کودک هم مشاهده می گردد که می تواند باعث قرمزی و سوزش دور دهان و چانه کودک گردد. شما می توانید با خشک کردن ملایم یا چرب کردن دور دهان کودک، از وقوع این مشکل پیشگیری کنید.

چگونه از دندان های کودک خود مراقبت کنیم؟

اصول زیر به شما یاری می نماید از دندان های کودک تان مراقبت کنید:

مراقبت را قبل از رویش دندان های کودک شروع کنید

قبل از رویش دندان های کودک، مرتب دهان او را تمیز کنید. پس از هر وعده غذایی با استفاده از یک پارچه یا تکه ای گاز تمیز و مرطوب که دور انگشت پیچیده اید، لثه او را ماساژ دهید. برای خارج کردن بقایای مواد غذایی از دهان کودک از مسواک های انگشتی که از جنس لاستیک نرم هستند، بهره ببرید. با قرار دادن این مسواک ها روی انگشت اشاره به راحتی می توانید دهان کودک خود را تمیز کنید.

وقتی دندان های کودک شروع به رویش می نمایند، بلافاصله مراقبت از آنها را شروع کنید. بسیاری از والدین تصور می نمایند مراقبت از دندان های شیری کودک به دلیل اینکه در نهایت با دندان های دایمی جایگزین می شوند، مهم نیست اما این تصور اشتباه است. دندان های شیری فضای لازم برای دندان های دایمی را حفظ و به کودک در جویدن و حرف زدن یاری می نمایند. اگر از دندان های شیری به خوبی مراقبت نگردد، می پوسند و در نهایت عفونت و آبسه دندان ایجاد می گردد. این مسائل می توانند دندان های دایمی و فضای آنها را تحت تاثیر قرار دهند.

جلوی ایجاد حفره دردندان های کودک را بگیرید

نخستین علامت ایجاد حفره در دندان های کودک، تغییر رنگ و ایجاد فرورفتگی های کوچک در دندان است. خوابیدن کودک در حالی که سینه مادر یا شیشه حاوی شیر (یا بدتر از آن آبمیوه) در دهانش است، عامل اصلی پوسیدگی دندان است. شیشه شیر را برای مدت طولانی در دهان کودک نگذارید به خصوص اگر محتویات آن تمام شده و کودک فقط آن را می مکد. توصیه می گردد تا حد امکان پس از رویش دندان های کودک و با صلاحدید پزشک، شیر دادن شبانه به کودک قطع گردد. اگر این کار به هر دلیل مقدور نیست، پس از هر بار شیر خوردن بچه ها، مخصوصا شب ها میزانی آب به کودک بدهید. تمیز نکردن دندان های کودک دلیل دیگر ایجاد حفره در دندان آنهاست.

پس از وعده های غذایی به کودک آب بدهید

برخی از غذاها به راحتی با خوردن میزانی آب از دندان های کودک شسته می شوند، اما بهتر است هرچه سریع تر کودک را با مسواک آشنا کنید. باید یک مسواک نرم مخصوص کودک تهیه و در اختیار کودک قرار داده گردد تا بتواند آن را به دهانش ببرد. از حدود 18 ماهگی که تعداد دنداهای شیری زیاد می شوند، پدر یا مادر باید مرتب دندان های کودک را مسواک بزنند، البته بدون خمیر دندان. تا قبل از این سن، می توان دهان و دندان کودک را با استفاده از مسواک انگشتی (یا همان طور که گفته شد با پارچه یا گاز) تمیز کرد.

پس از 2 سالگی از خمیردندان بهره ببرید

بعد از 2 سالگی از خمیردندان بدون فلوراید برای مسواک زدن دندان های کودک بهره ببرید. میزان خمیردندان نباید از مقدار یک عدس بیشتر باشد. بعد از 3 سالگی که کودک توانایی خالی کردن محتویات دهان را پیدا می نماید، می توانید از خمیردندان های حاوی فلوراید و مخصوص بچه ها بهره ببرید. قبل از 3 سالگی که هنوز کودک نمی تواند محتویات دهان خود را خالی کند، ممکن است خمیردندان حاوی فلوراید را ببلعد که مضر است.

کودک باید مرتب فلوراید دریافت کند

اگر هنوز خمیردندان حاوی فلوراید برای کودکتان تهیه نکرده اید، در هر صورت باید میزان کافی فلوراید به او برسد؛ زیرا فلوراید نقش بسیار مهمی در پیشگیری از پوسیدگی ها دندان دارد. در این مورد باید با دندان پزشک متخصص بچه ها مشورت کنید. معمولا برای بچه ها زیر 3سال عمدتا از وارنیش های فلوراید در مطب های دندان پزشکی استفاده می گردد.

کودک را به طور مرتب برای معاینه به مطب دندان پزشک ببرید

همه بچه ها باید تا قبل از یک سالگی و نه دیرتر از آن، حداقل یکبار تحت معاینه دندان پزشکی قرار گیرند. توصیه کلی این است که تمام افراد حداقل 6 ماه یکبار معاینه دندان پزشکی شوند. داشتن یک برنامه منظم برای معاینه های دندان پزشکی می تواند تضمین نماینده سلامت دهان و دندان در تمام عمر کودکتان باشد.

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1119

به "چگونه از دندان بچه ها مراقبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از دندان بچه ها مراقبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید