کمربند ایمنی در آفرود

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، یکی از مهمترین و ضروری ترین وسایل ایمنی در اتومبیل کمربند ایمنی است

کمربند ایمنی در آفرود

کمربند ایمنی با مکانیزمی ساده اما بسیار کارآمد، روزانه جان تعداد کثیری از انسان ها را در سوانح رانندگی نجات می دهد، در یک مطالعه آماری که بر روی 51031 تصادف رانندگی اجرا شده، نشانگر این مطلب است که استفاده از کمربند ایمنی در خودروها باعث کاهش 65 درصدی خطر مرگ ومیر ناشی از تصادفات رانندگی بوده و این در حالی است که کیسه های هوا (Air bag) در پیشگیری از این صدمات مرگبار قابلیت کمتری داشته و باعث کاهش 8 درصد خطر مرگ و میر ناشی از این نوع حوادث می شود.

آمار فوق اهمیت به کارگیری کمربند ایمنی در سفرهای درون شهری و برون شهری را آشکار نموده و ما را ملزم به اتخاذ تمهیداتی در راستای ارتقای دانش استفاده از تجهیزات ایمنی رانندگان و سرنیشینان وسایل نقلیه به منظور کاستن از این زیان ها می کند، از به کارگیری کمربند ایمنی حدود یک قرن می گذرد، ولی در بسیاری از کشورها، استفاده از این وسیله با ارزش خیلی جدی گرفته نمی شود، البته امروزه شاهد آنیم که در جاده ها و شهر تهران عدم استفاده از آن، خلاف تلقی شده و جرم محسوب می شود، و امیدواریم که در تمام نقاط کشور عزیزمان فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی نهادینه شود و تمامی اقشار جامعه با استفاده آن از سلامت بیشتری بهره مند شوند.

بعضی از آسیب ها در اثر نبستن کمربند ایمنی

  1. صدمه به بخش قدامی سینه
  2. آسیب به چشم
  3. صدمه، خون مردگی و ضربه به مغز،

طبق تحقیقات اجرا شده، استفاده از کمربند ایمنی تا 70 درصد جلوی آسیب های سر و جمجمه و تا 60 درصد آسیب های سینه را در تصادفات رانندگی می گیرد.

اما در مسابقات آف رود، هرگز نباید از مدلهای اتوماتیک کمربندایمنی استفاده کرد، زیرا به دلیل تکان های شدید و جابجایی فراوان راننده در هنگام پرش و عبور از ناهمواری ها، این نوع از کمربندهای ایمنی مقاومت نداشته و امکان باز شدن بی موقع در آن ها بسیار زیاد است، به همین منظور باید از انواع ثابت و چند حالته استفاده شود، که تمرکز راننده تنها معطوف به مسیر و جریان مسابقه بوده و نگران باز شدن کمربند نباشد.

بسیاری از کمربندهای حرفه ای به گونه ای هستند که از 4 طرف راننده را احاطه می نمایند، یعنی دو کمربند از طرفین و یک تسمه از بین پا به آنها غلاب می شود، این نوع از کمربندها که به کمربند خلبان هواپیماهای جنگنده شبیه هستند، کارایی فوق العاده ای داشته و راننده را در محل نشستن میخ کوب می نمایند.

در اتومبیل های بدون سقف (کروک) که ستون برای اتصال کمربند وجود ندارد، این اتصال ها باید بروی رول بار و با توجه به نوع آن، به روش های غلاب دار و تسمه ای نصب شود.

کمربند ایمنی در آف رود باید محکم نصب شده باشد تا از جابجایی راننده در هنگام واژگونی نیز جلوگیری کند اما نکته ای که همیشه باید به خاطر داشته باشیم این است که، همیشه باید وسیله ای برای بریدن کمربند در مواقع اضطراری در اتومبیل پیش بینی شده و وجود داشته باشد، چه بسیار حوادث تلخی که با باز نشدن کمربند ایمنی و گیر کردن راننده داخل اتومبیل به صحنه هایی دلخراش مبدل شده و راننده بخت برگشته اسیر کمربند در آتش سوخته است، نظیر این حادثه در مسابقات آف رود کشورمان اتفاق افتاده است.

چند سال قبل در مسابقه حسن آباد اتومبیل سلیم سرپولکی بعد از یک دریفت طولانی چپ نموده و پسر وی سروش سرپولکی اسیر کمربند ایمنی شد، که خوشبختانه، پدر با تجربه، با بریدن کمربند او را نجات داد، اما آن ها از این خاطره همیشه به عنوان تلخ ترین خاطره زندگی حرفه ای خود با وجود فرجام خوش یاد می نمایند، زیرا پس از واژگونی هر لحظه امکان انفجار وجود دارد.

در این بخش قصد داریم تا موارد مهم ایمنی را به عزیزان گوشزد نموده تا با استفاده از این موارد همیشه سالم بوده و از سفرهای برون شهری خود کمال استفاده را ببرید.

منبع: irandeserts

منبع: دالاهو
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1478

به "کمربند ایمنی در آفرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمربند ایمنی در آفرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید