آلودگی هوا و تاثیرات مخرب آن بر ارگان های بدن

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، عضو انجمن گوارش و کبد ایران درباره آلودگی هوا و تاثیرات مخرب آن روی بدن انسان توضیحاتی ارائه کرد.

آلودگی هوا و تاثیرات مخرب آن بر ارگان های بدن

محمدصادق غفوری، عضو انجمن گوارش و کبد ایران در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: آلودگی هوا از تجمع انواع گازها، قطرات ریز و ذراتی که باعث کاهش کیفیت هوا می شوند تشکیل شده است. آلودگی هوا ممکن است در شهر، حاشیه شهر و حتی روستا اتفاق بیافتد. در بسیاری از شهر ها اوزون مهم ترین بخش آلودگی هوا محسوب و گاز های فراوری شده از ماشین ها و موتورها و کارخانه ها بعد از تعامل و برخورد با نور خورشید به اوزون تبدیل می شوند.

او اضافه کرد: آلودگی هوا می تواند باعث احساس ناراحتی دستگاه گوارش، ریه و چشم ها گردد. سوزش چشم، سرفه و تنگی نفس از جمله علائم رایج قرار گرفتن در معرض هوای آلوده است. افراد می توانند واکنش های بسیار متفاوتی را به آلودگی هوا نشان دهند. ممکن است بعضی از مردم دچار تنگی نفس و یا سرفه شوند در حالی که بعضی دیگر هیچ علائمی را از خود نشان نمی دهند. از آنجا که ورزش باعث سریعتر و عمیق تر شدن تنفس می گردد، می تواند این علائم را بدتر کند.

عضو انجمن گوارش و کبد ایران ادامه داد: افرادی که بیماری های قلبی مانند آنژین صدری (درد قفسه سینه)، یا بیماری های ریوی مانند آسم و امفیزم (emphysema) دارند ممکن است نسبت به آلودگی هوا بسیار حساس بوده و حتی نسبت به آلودگی های هوای کم نیز واکنش نشان دهند در حالی که افراد دیگر هیچ علائمی از آلودگی هوا را بروز نمی دهند.

او گفت: ورود آلاینده های موجود در هوا به سیستم گوارشی، موجب ایجاد اختلال در هضم و جذب غذا می گردد. درد اپی گاستر (ناحیه بالای معده) نفخ شکم و ترش کردن معده و باد گلو از عوارض مهم گوارشی آلودگی هوا است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. به طوری که نتایج یک مطالعه بزرگ در اروپا نشان می دهد که بیشتر شدن سرطان معده با افزایش ذرات آلاینده 2.5 میکرون مرتبط است. این آلاینده ها با تغییر اکسیداتیور و DNA می توانند اثرات سرطانی هم داشته باشند. بعلاوه آلودگی هوا می تواند با ایجاد و تغییرات التهابی برروی بیماری های گوارشی، بر بیماری روده تحریک پذیر و نیز بیماری التهابی روده نظیر کولیت اولسروز و کرون تاثیر داشته باشد.

غفوری بیان نمود: از جمله عواملی که به صورت غیر مستقیم بر زخم معده تاثیر می گذارد، می توان به وجود زیاد از حد آلاینده ها اشاره نمود، آلودگی هوا در طولانی مدت باعث تحریک دستگاه گوارش، آسیب مخاط معده و روده و ایجاد حالت تهوع گردد. وقتی در هوای آلوده نفس می کشیم مقداری هوای آلوده وارد دستگاه گوارش می گردد و مخاط معده و مری را آلوده می نماید و همین عوامل باعث بروز زخم معده در طولانی مدت می گردد. کبد نیز به علت مکانیسم سم زدایی در بدن می تواند متاثر از آلودگی هوا گردد و به همین علت، تشدید بیماری کبد چرب در روزهای آلوده بیشتر مشاهده می گردد.

عضو انجمن گوارش و کبد ایران با اشاره به پیشگیری از بیماری ها در برابر آلودگی هوا گفت: برای پیشگیری از این عوارض در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است تا جایی که می توانید در خانه بمانید. اندازه آلاینده ها در خانه کمتر بوده و هوای به نسبت سالم تری دارد. اگر مجبور هستید بیرون بروید، تا جایی که می توانید فعالیت های خود را در خارج از خانه به ساعت های اول صبح و یا بعد از غروب آفتاب موکول کنید.

بیشتربخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1220

به "آلودگی هوا و تاثیرات مخرب آن بر ارگان های بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی هوا و تاثیرات مخرب آن بر ارگان های بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید