اگر کربوهیدرات نخوریم، چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، از آنجایی که کربوهیدرات ها در گروه درشت مغذی ها قرار می گیرند، کسی نمی تواند خودسرانه این ماده غذایی را از برنامه غذایی روزانه کنار بگذارد. اما وقتی که کربوهیدرات ها را به طور کلی از رژیم غذایی حذف می کنیم، چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟!

اگر کربوهیدرات نخوریم، چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟

همشهری آنلاین نوشت: درحالی که رژیم های مُد روز می آیند و می روند اما به نظر می رسد که رژیم های کم کربوهیدرات همچنان در میان بخشی از مردم دنیا هوادار دارند. پیروی از رژیم کم کربوهیدرات تحت نظر پزشک معالج یا متخصصان تغذیه و برای مدت زمان محدود نمی تواند مسئله ای برای سلامت ما ایجاد کند اما حذف همیشگی آنها تصمیم درستی نیست.

از آنجایی که کربوهیدرات ها در گروه درشت مغذی ها قرار می گیرند، کسی نمی تواند خودسرانه این ماده غذایی را از برنامه غذایی روزانه کنار بگذارد. اما وقتی که کربوهیدرات ها را به طور کلی از رژیم غذایی حذف می کنیم، چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟!

با احساس کمبود انرژی روبرو می شویم

همین کربوهیدرات ها هستند که بیشتر سوخت مورد احتیاج بدن برای فعالیت های روزانه و عملکردهای طبیعی اش را فراهم می نمایند. پس اگر مصرف کربوهیدرات ها را متوقف کنید، با احساس کمبود انرژی روبرو خواهید شد که در ادامه به احساس خستگی، گرسنگی بیشتر و اختلال در تمرکز تبدیل می گردد. افراد اهل ورزش هم با حذف کربوهیدرات ها از رژیم غذایی، دیگر نمی توانند عملکرد بدنی مطلوبی داشته باشند و ورزش منظم برای آنها شدیدا سخت خواهد شد.

ممکن است با احساس سرگیجه و سردرد روبرو شویم

مغز ما همواره گلوکز را ترجیح می دهد و کربوهیدرات ها نیز منبع ثابت و راحتی برای تامین گلوکز هستند. پس وقتی که مصرف کربوهیدرات ها را متوقف می کنید، بدن مجبور می گردد از منابع جایگزین برای سوخت رسانی به مغز استفاده کند. در این مرحله، چربی ها به کتون ها تجزیه می شوند تا به عنوان جایگزین گلوکز مصرف شوند. همین روند است که سطح کتون ها را در بدن افزایش می دهد و شما را با عوارض جانبی مختلفی مثل سرگیجه، ضعف، خستگی و سردرد روبرو می نماید.

ممکن است دچار یبوست شوید

از آنجایی که کربوهیدرات ها سرشار از نشاسته، فیبر و آب هستند، معمولا توقف استفاده از کربوهیدرات ها باعث می گردد که فیبر کافی هم به بدن نرسد. این درحالی است که فیبرها برای حجیم تر شدن مدفوع بسیار مهم هستند و نقش مهمی هم در جذب آب به وسیله روده بزرگ دارند تا از این طریق بتوانند عمل دفع را راحت تر نمایند. پس قطع مصرف کربوهیدرات ها معمولا باعث ابتلا به یبوست یا تشدید آن می گردد. علاوه بر اینها، حذف کربوهیدرات ها از رژیم غذایی می تواند با تغییرات مختلفی در گوارش غذاها یا ابتلا به مسائل گوارشی همراه باشد، زیرا فیبر موجود در کربوهیدرات ها به رشد باکتری های سالم در روده یاری می نماید.

ممکن است سلامت عمومیتان را در درازمدت به خطر بیندازید

برخی از مطالعات درباره رژیم های کم کربوهیدرات نشان می دهند که پیروی از این رژیم های غذایی با افزایش نرخ مرگ ومیر ارتباط دارند. مطالعات مختلفی هم نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات می تواند سطح کلسترول بد خون (LDL) را در برخی افراد افزایش دهند. از دیگر عوارض درازمدت پیروی از رژیم هایی که کربوهیدرات ها را به طور کلی از رژیم غذایی حذف می نمایند، می توان به این موارد اشاره نمود؛ آسیب های کلیوی، پوکی استخوان و اختلال در فعالیت بدنی.

ممکن است رژیم غذایی شما ناپایدار یا بی کیفیت گردد

خودداری از مصرف یکی از گروه های اصلی مواد غذایی، الگوی تغذیه ای بسیار محدودنماینده ای است که رعایت آن در درازمدت با مسائل مختلفی همراه خواهد بود. مطالعات علمی هم نشان داده اند که پیروی از این رژیم های شدیدا محدودنماینده، تمایل افراد به مصرف خوراکی های سرشار از فیتوکمیکال ها یا ترکیبات شیمیایی گیاهی را هم کاهش می دهد درحالی که این ترکیبات برای محافظت از بدن در برابر سرطان مهم هستند. محققان و متخصصان تغذیه تاکید می نمایند که انتخاب منابع کربوهیدراتی باکیفیت مانند غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات تازه برای مصرف روزانه قطعا به ارتقای سلامت عمومی ما یاری می نماید.

منبع: عصر ایران
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1498

به "اگر کربوهیدرات نخوریم، چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر کربوهیدرات نخوریم، چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید