جهش ژنی ما را مستعد حمله قلبی نموده است

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، زندگی بی تحرک، سن، دیابت، چاقی، سیگار کشیدن و خوردن گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به تصلب شرائین را افزایش دهد؛ اما 15 درصد نخستین گرفتگی های عروقی در افرادی رخ می دهد که هیچ کدام از این عوامل خطر را ندارند. اگرچه گرفتگی عروق می تواند اثرات مخربی بر بدن داشته باشد، غیرفعال شدن ژن CMAH خیلی هم بد نیست.

جهش ژنی ما را مستعد حمله قلبی نموده است

از دست دادن ژنی که 2 تا 3 میلیون سال پیش در اجداد ما بود، ممکن است بتواند شرح دهد چرا انسان ها یگانه حیواناتی هستند که حملات قلبی در آن ها رایج است.

تصلب شرائین - مسدود شدن رگ ها به دلیل رسوب چربی - می تواند منجر به بیماری های قلبی مانند حملات یا سکته گردد که علت یک سوم مرگ ها در دنیا شناسایی شده اند.

زندگی بی تحرک، سن، دیابت، چاقی، سیگار کشیدن و خوردن گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به تصلب شرائین را افزایش دهد؛ اما 15 درصد نخستین گرفتگی های عروقی در افرادی رخ می دهد که هیچ کدام از این عوامل خطر را ندارند.

این در حالیست که، خطر حمله قلبی در نزدیکترین خویشاوندان ژنتیکی ما - مثل شامپانزه ها، حتی در آن هایی که کلسترول بالایی دارند و زندگی شان بی تحرک است - بسیار پایین است.

پروفسور آجیت وارکی از مدرسه پزشکی دانشگاه سانفرانسیسکو، می گوید: چنین چیزی همواره یک معما بوده است. چه چیزی درباره انسان ها غیرمعمول است؟

حدوداً 2 تا 3 میلیون سال پیش، در اجداد ما یک جهش ژنی رخ داد که ژنی به نام CMAH را در آن ها غیرفعال کرد و مولکول هایی با عنوان اسید سیالیک را در ما کاهش داد.

در این پژوهش که در نشریه PNAS منتشر شد، موش هایی آزمایش شدند که محققان آن ها را اصلاح ژنتیکی نموده بودند تا مانند انسان ها کمبود مولکول قند اسید سیالیک با عنوان Neu5Gc داشته باشند. دانشمندان دریافتند شدت گرفتگی عروق در این موش ها تقریباً 2 برابر موش هایی بود که اصلاح ژنتیکی نشده بودند.

این مطالعه همچنین به تأثیر خوردن گوشت قرمز پرداخت. وارکی می گوید: خوردن گوشت حیوانی که حاوی مولکول های Neu5Gc است، درست مانند [داستان]اسب تروا است. این مولکول پاورچین وارد بدن می گردد و باعث پاسخ التهابی ایمنی می گردد.

برای شبیه سازی این تأثیر، محققان موش های اصلاح ژنتیک شده را با رژیم غنی از چربی تغذیه که حاوی مقادیر بالایی Neu5Gc بود، تغذیه کردند. این موش ها 2.4 برابر بیشتر از موش های اصلاح نشده به گرفتگی رگ ها دچار می شدند.

پروفسور دوریان هاسکارد، از کالج سلطنتی لندن در رشته پزشکی قلب و روماتولوژیف می گوید: این یافته ها جالب است، و احتمالاً یک موفقیت عظیم است، به خصوص رویکرد تکاملی آن ها و ارتباط آن با متابولیسم.

درمان جادویی لختگی خون

ژن ها مقصر چاقی ما هستند؟

در هنگام حمله قلبی چه باید کرد؟

اما وی هشدار داد نباید آزمایشی که روی موش ها صورت گرفته است به صورت اغراق آمیزی به انسان ها تعمیم داده گردد. تغییراتی که در موش ها دیده می گردد ممکن است با تغییراتی که در انسان ها رخ می دهد کاملا متفاوت باشد. در موش، بیماری به شکلی چشمگیر افزایش یافت، بنابراین باید تحقیقات بیشتری برای ارتباط آن به انسان ها انجام گردد.

پروفسور مِتین آوکیران، معاون پزشکی در بنیاد قلب بریتانیا، می گوید: یادگیری درباره تنوع های ژنی که به طور طبیعی در انسان ها رخ می دهد از همین حالا فهم ما از فرایند بیماری گرفتگی عروق را افزایش داده و ما را در دست یابی به درمانی برای بیماری گرفتگی عروق توانمند نموده است. فهم بهتر از تفاوت های بین-گونه ای به وسیله پژوهش هایی مانند تحقیق حاضر، ظرفیت خوبی برای پیشرفت های مشابه دارد.

اگرچه گرفتگی عروق می تواند اثرات مخربی بر بدن داشته باشد، غیرفعال شدن ژن CMAH خیلی هم بد نیست.

وارکی می گوید: این یک جهش ژنی دائمی در انسان هاست - ما نمی توانیم آن را برگردانیم. در حقیقت، ما نمی خواهیم آن را برگرانیم؛ زیرا این کار پیامد ها و اثرات دیگری دارد. برای مثال این جهش ژنی شرح می دهد چرا انسان ها می توانند مسافت های طولانی را بدوند.

وارکی می گوید در حال حاضر روی پیدا کردن پادزهری برای گوشت قرمزکار می نماید؛ تا انسان ها بتوانند مقدار متعادلی از آن را مصرف نمایند و درحالیکه از منفعت های آن بهره مند می شوند؛ از خطرات آن در امان باشند.

منبع: گاردین

مترجم خبرنگاران: عاطفه رضوان نیا

منبع: فرادید
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 808

به "جهش ژنی ما را مستعد حمله قلبی نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش ژنی ما را مستعد حمله قلبی نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید