حمل و نقل در ترکیه

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، ترکیه تقاطعی در میان شرق و غرب و تاریخی و فرهنگی از گذشته های دور با آثاری به جا مانده از روم باستان، کاخ های عثمانی و صومعه های بیزانس که برای هر توریستی از هر نقطه جهان جذابیت هایی در خود جای داده. همین توریستی بودن کشور باعث شده تا شبکه حمل و نقل گسترده ای در تمام شهر های داشته باشه و جهانگرد ها بتونند با کمترین و به صرفه ترین هزینه های ممکن در شهر های مختلف این کشور زیبا جابجا بشن. اما برای اینکه بدونید شرایط حمل و نقل و هزینه های کلی جابجایی و بعلاوه گزینه هایی پیش روتون رو بدونید، بهتره در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

حمل و نقل در ترکیه

کارت حمل و نقل

معمولا بیشتر شهر های بزرگ و گردشگری ترکیه کارت حمل و نقل مخصوص به خودشون رو دارند که می تونید با تهیه این کارت از مترو، قطار، تراموا و اتوبوس بهره ببرید و به راحتی و با هزینه کمتری در سطح شهر جابجا بشید. هزینه اولیه این کارت ها هم حدود 10 لیره و تقریبا 6 لیر اون به عنوان شارژ اولیه در نظر گرفته میشه و قابل استفادست. به طور کلی برای هر شهری باید کارت حمل و نقل مربوط به اون شهر رو بخرید که به غیر از مینی بوس های شخصی می تونید برای بیشتر وسایل حمل و نقل عمومی از این کار ها بهره ببرید.

در خصوص شهر گردشگری استانبول، می تونید از همه کیوسک ها، سوپر مارکت ها، باجه ایستگاه ها و دستگاه های زرد رنگی که در ایستگاه ها هستند، استانبول کارت تهیه کنید که به صورت کارت های 1 راستاه و 5 راستاه فروخته میشه و امکان خرید این کارت ها مثل کشور های اروپایی به صورت روزانه و هفتگی وجود نداره و باید برای راستای که از اون استفاده می کنید، شارژ داشته باشید.

قیمت کارت های یک راستاه هم برای هر فرد حدود 5 لیر میشه. هزینه اون هم برای لوازم حمل و نقل مختلف به توضیح زیر محاسبه میشه:

  • برای هر راستا اتوبوس حدود 2.60 لیر
  • برای هر راستا تراموا حدود 2.60 لیر
  • برای هر راستا مترو حدود 2.60 لیر
  • برای هر راستا ماشین های برقی حدود 2.60 لیر
  • برای هر راستا فونیکولار حدود 2.60 لیر
  • برا هر راستا کشتی حدود 2.60 تا 4 لیر

بعلاوه برای شهر های دیگه ای مثل آنکارا هم باید آنکارا کارت، برای آنتالیا باید آنتالیا کارت و… تهیه کنید و با استفاده از اون ها از شبکه حمل و نقل عمومی بهره ببرید.

مترو

شبکه حمل و نقل مترو در 5 شهر ترکیه وجود داره و شهر های استانبول، آنکارا، ازمیر، آدنا و بوسا به این سیستم مجهز هستندکه می تونید توی سفرتون به این شهر ها به راحتی از مترو برای جابجایی بهره ببرید اما به طور کلی شبکه مترو استانبول با 9 خط و 70 ایستگاه در سطح شهر شرایط گسترده تری رو برای حمل و نقل فراهم نموده. ساعت کار ترو هم معمولا از 6 صبح تا 12 شبه و در استانبول راستا فرودگاه به عنوان آخرین راستا تا حدود ساعت 1 شب کار میکنه. هزینه مترو هم مثلل اتوبوس و با استفاده از کارت حمل و نقل یا بلیط حدود 2 لیر میشه.

اتوبوس

اتوبوس ها گزینه های رایجی در جایجایی شهری هستند که معمولا برای خرید بلیط راستا های بین شهری باید از کیوسک ها، ایستگاه ها اقدام کنید که هزینه اون هم مثل مترو حدود 2.60 لیر میشه. برای مثال برای راستا 450 کیلومتری بین استانبول تا آنکارا که حدود 6 تا 7 ساعت هم طول میکشه باید حدود 40 تا 80 لیر هزینه کنید و اتوبوس ها هم معمولا هر 15 دقیقه یک بار حرکت می نمایند و تنها توی این شهر حدود 400 خط اتوبوس وجود داره که حمل و نقل شمارو به همه قسمت های شهری و بین شهری راحت میکنه.

دلموش (Dolmus)

دلموش های در واقع اتوبوس هایی در مقیاس کوچک تر، سریع تر و راحت تر هستند که هزینه خیلی ارزونی هم دارند. این دولموش ها مدل های قدیمی و جدیدی دارند در واقع تاکسی های اشتراکی هستند که بگنجایش اون ها حدود 8 نفره و توی اون ها خبری از بلیط های الکترونیکی و کارت نیست و شخصی در اون وظیفه جمع کردن کرایه ها رو داره و یا باید مستقیما هزینه رو به راننده پرداخت کنید. قیمت اون هم با توجه به راستای که طی می کنید تعیین میشه و معمولا از 3 تا 5 لیر در نظر گرفته میشه.

تراموا

در حدود سال 1992 شبکه تراموا در ابتدا در شهر استانبول راه اندازی شد و در سال 2015 برنده جایزه برترین سازمان دهی سیستم تراموا در مقیاس بزرگ شد و بعد از اون کم کم پیش زمینه ساخت و بهره برداری تراموا در سایر شهر ها هم فراهم شد. استفاده از تراموا بیشتر توی شهر های استانبول، ازمیر، آنکارا، بورسا، اسکی شهر، کایسری و گازی آنتپ رایجه و توی برخی راستا ها معمولا خیلی شلوغ هستند و ممکنه بعد از سوار شدن هم جا برای نشستن نداشته باشید. ایستگاه های مختلف معمولا ساعت های کاری متفاوتی دارند و بهتره توی هر شهر در خصوص برنامه و ساعت های فعالیتشون هم اطلاع پیدا کنید.هزینه اون هم مثل مترو محاسبه میشه و حدود 2.60 لیره.

قطار

شبکه حمل و نقل ریلی استانبول بر خلاف اتوبوس ها همه سراسر کشور در دسترس نیستند و تنها برای برخی شهر ها و راستا ها خاص از اون ها استفاده میشه. هزینه قطار معمولا نسبت به اتوبوس ها هم ارزون تره. هزینه قطار پر سرعت از آنکارا به استانبول حدود 70 لیر میشه و تقریبا 3:30 ساعت هم طول می کشه و از آنکارا تا ازمیر هم باید حدود 22 لیر پرداخت کنید که کمتر از 2 ساعت شمارو به این شهر می رسونه.

تاکسی

مثل همه کشور ها تاکسی های ترکیه هم برای مسافران قیمت بالا تری درخواست می نمایند و سعی می نمایند تا از تاکسی متر استفاده ننمایند تا هزینه بیشتری از گردشگر ها دریافت نمایند اما اگه هوشیار باشید و تا در خصوص قیمت و سالم بودن تاکسی متر اون ها مطمئن نشدید، سوار نشید، می تونید برای خیلی از راستا ها و مواقعی که گزینه های دیگه در دسترسون نیست از تاکسی برا جابجا شدنتون بهره ببرید.

به طور کلی تعداد تاکسی ها در سطح شهرهای ترکیه خیلی زیادند و توی همه قسمت ها و همه ساعت ها می تونید به راحتی تاکسی بگیرید. طبق قانون همه تاکسی ها باید از تاکسی متر و قیمت های تعیینی استفاده نمایند ولی خیلی از راننده ها قبل از حرکت اظهار می نمایند که تاکسی مترشون خرابه و راحت ترین کاری که می تونید توی این مواقع انجام بدید اینه که تاکسی رو انتخاب کنید که مسئله ای با حساب کردن مبلغ با تاکسی متر نداشته باشه!

در خصوص کرایه های هم باید بدونید که معمولا نیمه شب ها وو ساعت 6 صبح هزینه ها حدود 50 درصد بیشتر محاسبه میشه که معمولا د رمورد تاکسی هایی که راستا های تعیینی رو طی می نمایند روی تابلو های ایستگاه تاکسی قیمت ها هم تعیین شده. هزینه تاکسی هم از 4 لیر آغاز میشه و به ازای هر کیلومتر 3 لیر به اون اضافه میشه. در خصوص کرایه ها هم سعی کنید حتما هزینه رو به لیره پرداخت کنید تا راننده ها هم براتون درست و راحت حساب نمایند. بعلاوه م یتونید از تاکسی های اوبر برای جابجایی تون بهره ببرید که هزینه پایه اون هم 4 لیره و برای هر کیلومتر 2.5 لیره اضافه میشه و حداقل مبلغ پرداختی هم 10 لیره.

تاکسی آبی

خدمات تاکسی آبی در بیشتر شهر های بزرگ ساحلی وجود داره و یکی از برترین راه ها برای جابجایی های سریع و البته مجذوب کننده ترکیه به حساب میاد؛ بعلاوه برای رفتن به جزایر اطراف شهر ها هم می تونید از این تاکسی های آبی بهره ببرید. مثلا توی راستا های آنتالیا یه کمر یا برعکس معمولا نسبت به تاکسی های دریایی که توی استانبول هستند خلوت تر هستند و به خاطر همین هم فقط 2 بار در روز حرکت دارند ولی توی استانبول چون شهر گردشگری تر و شلوغ تر این تاکسی ها دفعات بیشتری جابجا میشند. فقط یادتون باشه در فصل های سرد و زمستانی ممنکه آب کمی مواج باشه و این موضوع می تونه برای برخی ها ناخوشایند باشه. هزینه این تاکسی ها هم معمولا از حدود 6 لیر آغاز میشه.

منبع: گردگرد
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1302

به "حمل و نقل در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید