ریفامپیسین Rifampicin

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، این داروی ضد باکتری تأثیر زیادی در درمان بیماری سل دارد. نوع خوراکی این دارو به طور خیلی خوبی جذب روده شده و در سرتاسر بدن از جمله مغز پخش می شود. ضمناًً از این دارو برای درمان عفونت های استخوانی و همچنین درمان بیماری جذام استفاده می شود. برای تأثیر بیشتر دارو آنرا باید همراه داروهای آنتی بیوتیک و داروهای ضد سل دیگر مصرف نمود.

ریفامپیسین Rifampicin

ریفامپیسین Rifampicin

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Rimactane, Rifadin

دسته دارویی : داروی درمان بیماری سل

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این داروی ضد باکتری تأثیر زیادی در درمان بیماری سل دارد. نوع خوراکی این دارو به طور خیلی خوبی جذب روده شده و در سرتاسر بدن از جمله مغز پخش می گردد. ضمناًً از این دارو برای درمان عفونت های استخوانی و همچنین درمان بیماری جذام استفاده می گردد. برای تأثیر بیشتر دارو آنرا باید همراه داروهای آنتی بیوتیک و داروهای ضد سل دیگر مصرف نمود.

اشکال دارو : قرص، کپسول، محلول، آمپول

زمان مصرف دارو : درمان بیماری سل (1 بار در روز، 30 دقیقه قبل از صبحانه)، درمان بیماری جذام (ماهی یک بار)، درمان دیگر عفونت ها (2 تا 4 بار در روز، 30 دقیقه قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا)

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو : درمان بیماری سل (مطابق با وزن بدن، معمولاً 450 تا 600 میلی گرم در روز)، درمان بیماری جذام (600 میلی گرم ماهی یک بار)، درمان عفونت های شدید دیگر (600 میلی گرم تا 2 /1 گرم در روز).

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد. ضمناًً از تابش نور محافظت گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو: دوره درمان با این دارو را کامل کنید، حتی اگر احساس بهبودی نمودید زیرا ممکن است منشأ عفونت هنوز فعال باشد و قطع ناگهانی درمان با دارو منجر به عود مجدد علائم بیماری گردد.

عوارض جانبی مصرف دارو:

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به تهوع، استفراغ، اسهال، انقباض و گرفتگی عضلات درد عضلات و یرقان اشاره نمود. این عوارض معمولاً در طول مدت درمان با دارو برطرف خواهند شد. ضمناًً اگر دچار ظاهر شدن جوش یا خارش بدن یا یرقان گشتید با پزشک مشورت نمایید. اگر پس از مصرف دوز بالای دارو یک دفعه مصرف دارو را قطع کنید ممکن است عوارضی مانند سردرد و مسائل تنفسی حادث شوند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر به دردهای مزمن کبدی یا کلیوی دچار می باشید و یا پیوسته از لنز استفاده نمایید.

* اگر سنگ مثانه دارید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیربگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، برای این گروه سنی ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : بخاطر احتمال وقوع عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی مجاز دارو برای این گروه سنی ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : استفاده طولانی مدت ازاین دارو ممکن است موجب آسیب های کبدی گردد. لذا در طی مدت درمان با دارو انجام آزمایشات خون برای آگاهی از کارکرد کبد ضروری می باشد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1385

به "ریفامپیسین Rifampicin" امتیاز دهید

1 کاربر به "ریفامپیسین Rifampicin" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریفامپیسین Rifampicin"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید