10 نکته که باید پیش از خرید آبمیوه گیری بدانید (به همراه انواع و پرفروش ترین ها)

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، متخصصان تغذیه معتقدند که اندازه فیبر، ویتامین و مواد معدنی موجود در یک لیوان آبمیوه تازه چندین برابر یک میوه است. وقتی یک لیوان آب سیب می نوشید انگار در زمان کوتاهی 4 یا 5 سیب خورده اید. اگر آبمیوه را به صورت تفریحی و برای تنوع می نوشید، آبمیوه گیری های محله می توانند به شما یاری نمایند. اما اگر سبک تغذیه تان یک تغذیه سالم است و قصد دارید روزانه آبمیوه بنوشید، یا برای پختن غذاها از آب سبزیجات تازه استفاده می کنید، حضور یک آبمیوه گیری در آشپزخانه تان کاملا لازم است. اما برای خرید یک آبمیوه گیری مناسب باید به سراغ کدام محصول رفت؟ چه قابلیت هایی می تواند یک آبمیوه گیری را کاربردی تر کند؟

10 نکته که باید پیش از خرید آبمیوه گیری بدانید (به همراه انواع و پرفروش ترین ها)

در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم نکات لازم برای خرید یک آبمیوه گیری مناسب را به شما بگوییم و با هم پرفروش ترین محصولات موجود در بازار را هم آنالیز کنیم. مطمئن هستیم که بعد از خواندن این مطلب، انتخاب محصول مناسب برایتان آسان تر خواهد بود.

در این مطلب می خوانید:

انواع آبمیوه گیری

10 نکته که باید قبل از خرید آبمیوه گیری آنالیز کنید

محبوب ترین آبمیوه گیری ها در بازار ایران

توصیه هایی برای حفظ عملکرد بهینه آبمیوه گیری

انواع آبمیوه گیری

آبمیوه گیری ها به 4 دسته کلی تقسیم می شوند که هر کدام به روش مختلفی کار می نمایند و کیفیت آبمیوه فراوریی شان هم فرق دارد.

1. آبمیوه گیری گریز از مرکز یا سریع

محبوب ترین و رایج ترین نوع آبمیوه گیری موجود در بازار این مدل آبمیوه گیری است. علت این محبوبیت هم معین است، سریع کار می نمایند و طعم آبمیوه ای که آماده می نمایند عالی است. البته این طعم عالی به معنای سالم بودن آبمیوه هم نیست چون تیغه ها آنقدر سریع می چرخند که فرصت خروج مواد مغذی از میوه را نمی دهند.

میوه ها بعد از ورود به بخش آب گیری با یاری تیغه ها خرد شده و با سرعت به سمت بخش آسیاب پرتاب می شوند تا با نیرویی که به وسیله چرخش سریع این بخش ایجاد می گردد، آب از آن خارج شده و تفاله به مخزن مخصوص منتقل گردد. آب میوه هم از صافی بخش زیرین آسیاب به بخش خروجی منتقل می گردد و به وسیله نازل خارج می گردد.

مزایا:

  • مقرون به صرفه ترین مدل آبمیوه گیری در بازار است.
  • جداسازی اجزا و تمیز کردن آن آسان است.
  • عملکرد سریع دارد.

معایب:

  • آبمیوه کم و تفاله زیاد فراوری می نماید.
  • ماندگاری آبمیوه فراوری شده کم است.
  • سر و صدای زیادی دارد.

2. آبمیوه گیری پِرِسی، عصاره گیر، سرد یا آهسته

این مدل آبمیوه گیری در یک فرآیند آهسته، میوه ها و سبزیجات را تحت فشار قرار می دهد تا مواد مغذی آن ها آرم آرام خارج گردد. بعد از اینکه میوه را در لوله ورودی قرار بدهید و به سمت پایین فشار دهید، با یاری تیغه های چرخنده خرد شده و با فشاری که روی آن وارد می گردد به آرامی آب و مواد مغذی میوه از آن خارج می گردد.

برای آبگیری بیشتر و بهتر قطعا له شده میوه از مسیری مارپیچی عبور می نمایند و تحت فشار قرار می گیرند تا تمام آب از میوه خارج گردد. سپس تفاله خشک به مخزن تفاله منتقل شده و آبِ میوه از محل تازه خارج می گردد.

این آبمیوه گیری در دو نوع افقی و عمودی ساخته شده و قیمت آن از مدل قبلی بیشتر است اما آبمیوه غنی تری برای شما آماده می نماید. اگر قرار است از عصاره گیر در فضای کوچکی بهره ببرید بهتر است مدل عمودی را انتخاب کنید چون فضای کمتری اشغال می نماید.

مزایا:

  • آبمیوه سالم تر فراوری می نماید.
  • اکسیداسیون بیشتر باعث ماندگاری بالاتر آبمیوه می گردد.
  • عملکرد آرام تری دارد.

معایب:

  • گران تر از آبمیوه گیری گریز از مرکز است.
  • عملکرد آن کند است.
  • فضای زیادی اشغال می نماید.

3. آبمیوه گیری دنده دوقلو

در این آبمیوه گیری 2 چرخ دند وجود دارد که میوه و سبزیجات بین آن ها آسیاب می گردد. چرخ دنده ها محکم به هم می چسبند و به همین علت تمام بافت میوه را له و خرد نموده، آب داخل آن را خارج می نمایند. در خاتمه پوست و فیبر خشک شده میوه و سبزی را به مخزن تفاله منتقل می نماید. جالب است بدانید که آب برگ های سبز سبزیجات را هم می توانید با این مدل آبمیوه گیری بگیرید. از این دستگاه می توانید برای آسیاب کردن قهوه و تهیه کره بادام زمینی هم بهره ببرید.

مزایا:

  • آب انواع سبزیجات و میوه جات را می گیرد.
  • نسبت به دیگر مدل ها، بیشترین میزان آب را از میوه و سبزی جات خارج می نماید.
  • چند کاره است.
  • بسیار با دوام است.

معایب:

  • گران است.
  • بزرگ است و فضای زیادی اشغال می نماید.
  • تمیز کردن آن سخت است.
  • میوه ها و سبزیجات باید قبل از آبگیری خرد شوند.

4. آبمیوه گیری دستی

این مدل از آبمیوه گیری ها بدون احتیاج به برق و با زور بازو کار می نمایند. فرآیند آبگیری در این مدل ساده است، میوه را در بخش مخصوص قرار داده و اهرم را فشار می دهید تا آب آن گرفته گردد. یک صافی زیر قسمت آبگیری قرار گرفته است که مانع از ورود پالپ و هسته ها به لیوان آبمیوه می گردد. این مدل ساده ترین آبمیوه گیری فراوری شده است و معمولا برای گرفتن آب مرکبات و انار از آن استفاد می گردد. البته شما می توانید آب هندوانه، انبه، توت فرنگی و گوجه فرنگی را هم با آن بگیرید.

مزایا:

  • قابل حمل و بدون سیم است.
  • کار کرد کم هزینه ای درد.
  • بدون صدا کار می نماید.

معایب:

  • آب میوه های سفت، مثل سیب و هویج، را نمی توانید با آن بگیرید.
  • فرآیند آبگیری می تواند خسته نماینده باشد.
  • در مدل های مقرون به صرفه تر آبِ میوه ممکن است از اطراف دستگاه نشت نموده و بریزد.

10 نکته که باید قبل از خرید آبمیوه گیری آنالیز کنید

برای خرید یک آبمیوه گیری مناسب و کاربردی باید 10 نکته را آنالیز کنید تا محصولی که انتخاب می کنید یک عمر برایتان کار کند و از داشتن آن رضایت کامل داشته باشید.

1. قرار است چه میوه ها و سبزیجاتی را آب بگیرید؟

با یک حساب و کتاب ساده تخمین بزنید چند درصد از موارد زیر را قرار است آب بگیرید:

  • میوه های نرم
  • مرکبات
  • میوه های سفت
  • سبزیجات
  • سبزی های برگ دار

با توجه به تنوع بالای میوه ها و سبزیجات، هنوز آبمیوه گیری کاملی طراحی نشده تا بتوانید همه این دسته بندی ها را با آن آب بگیرید پس باید بر اساس بیشترین میزان استفاده یک محصول را انتخاب کنید. مثلا اگر 10٪ میوه های نرم، 25٪ سبزیجات برگ دار و 65٪ سبزیجات و میوه های سفت را آب می گیرید، بهتر است یک آبمیوه گیری کلاسیک یا یک عصاره گیر را انتخاب کنید.

2. در روز به چه میزان آبمیوه احتیاج دارید؟ 1 لیوان، 1 لیتر یا 3 لیتر؟

به این فکر کنید که قرار است چند بار در روز یا هفته آبمیوه بگیرید و میزان آن در هر بار چقدر است؟ آیا خودتان به تنهایی آبمیوه می خورید، همسر یا هم خانه شما هم آبمیوه می خورد یا یک خانواده پرجمعیت دارید و باید برای آن ها هم آماده کنید؟ آیا زمانی که برای تهیه آبمیوه صرف می کنید برایتان مهم است؟

آبمیوه گیری کلاسیک با سیستم گریز از مرکز سریع، در زمان کوتاهی میزان زیادی آبمیوه درست می نماید اما کیفیت آبمیوه کمی پایین می آید. اگر دوست دوست دارید مواد مغذی بیشتری در لیوان شما باشد، باید سراغ آبمیوه گیری های کندتر یا عصاره گیر بروید.

3. آبمیوه زیاد و تفاله خشک

آنالیز بازدهی و خروجی آبمیوه گیری روش مناسبی برای سنجش کیفیت و کارآیی آن است. هرچه بازدهی بهتر باشد طبیعتا قیمت دستگاه هم بالاتر می رود. آبمیوه گیری هایی که تفاله میوه را خشک می نمایند و بیشترین میزان آب را از میوه خارج می نمایند برترین نوع آبمیوه گیری ها هستند. اگر بودجه کافی دارید به سراغ آبمیوه گیری هایی که از سیستم گریز از مرکز استفاده نمی نمایند بروید چون تمام آب موجود در میوه را خارج می نمایند.

4. بودجه شما

این یک قانون است که هرچه قیمت آبمیوه گیری بیشتر گردد، کیفیت آن هم بالاتر می رود. ویژگی هایی مثل آب دهی بیشتر، تمیز کردن آسان تر، گارانتی بهتر و قابلیت های مختلفی که در دستگاه قرار داده می گردد می تواند قیمت و کارآیی آن را بالا ببرد. اگر تصمیم دارید آبمیوه گیری را به یک وسیله برقی کلیدی و ضروری در برنامه غذایی خود تبدیل کنید بهتر است به سراغ مدل های مقرون به صرفه قیمت نروید.

معمولا اولین گزینه افراد برای خرید آبمیوه گیری، یک محصول با قابلیت گریز از مرکز برای آبگیری است. اما این یک کار مالی کاذب است. شما هزینه کمتری نسبت به مدل های دیگر پرداخت نموده اید اما باید میوه بیشتری برای تهیه یک لیوان آبمیوه خریداری کنید چون این مدل نمی تواند تمام آبِ میوه را از آن خارج کند. اگر کمی بودجه را بالاتر ببرید و یک آبمیوه گیری باکیفیت خریداری کنید، حداقل 10 سال برایتان به خوبی کار می نماید و به برترین روش برایتان آبمیوه را آماده می نماید.

5. گارانتی

آبمیوه گیری های مختلف با گارانتی های متفاوت ارائه می گردد و زمان اعتبار آن ها بین 1 تا 10 سال است. این زمان با توجه به روش کار محصول و شرکت فراورینماینده معین می گردد. حتما در زمان خرید به نوع گارانتی، مدت زمان اعتبار آن دقت کنید. بعلاوه ضروری است قبل از خرید، لوازم یدکی آن را هم آنالیز کنید و مطمئن شوید که تمام قطعات یدکی آن در بازار وجود دارد. با این کار خیالتان راحت خواهد بود که اگر دستگاه دچار مشکل گردد، برای تعمیر آن دردسر نخواهید داشت.

6. قابلیت آبگیری سبزیجات برگ دار

به نظر می رسد بزرگ ترین مزیت یک آبمیوه گیری، توانایی استخراج آب سبزیجات برگ دار، مثل اسفناج یا برگ کرفس، است. سبزیجات برگ دار سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم ها هستند مخصوص سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم پیچ و برگ کلم. پس اگر به تغذیه خود اهمیت می دهید به فکر خرید یک آبمیوه گیری با قابلیت آبگیری سبزیجات برگ دار باشید.

7. زمان لازم برای مونتاژ، جداسازی و تمیز کردن آبمیوه گیری

زمان لازم برای مونتاژ، جداسازی و تمیز کردن آبمیوه گیری در دفترچه راهنمای محصولات یادداشت شده است. تجربه نشان داده بعد از چند بار استفاده از یک دستگاه، در جداسازی و سرهم کردن آن مهارت پیدا می کنید اما بعصی ازدستگاه ها قطعات بیشتری دارند و هرچه هم ماهر باشید، باید زمان زیادی را برای این کار صرف کنید. بعلاوه تمیز کردن قطعات برخی از دستگاه ها راحت و برخی دیگر واقعا زمان بر است. برخی از محصولات قابلیت شست وشو با ماشین ظرفشویی را دارند اما برخی دیگر را باید حتما با دست بشویید. پس بهتر است این موارد را قبل از خرید آنالیز کنید.

8. مقدار لوله ورودی آبمیوه گیری

اگر در خانه کودک خردسال دارید حتما باید به سراغ محصولاتی بروید که لوله ورودی آن ها کمتر از 4 سانتیمتر است. درست است که کمی کارتان بیشتر می گردد و باید قبل از آبگیری تمام مواد را حسابی خرد کنید اما می توانید با خیالی آسوده آبمیوه بگیرید چون مطمئن هستید دست فرزند شما وارد لوله نخواهد شد. اما اگر فرزند ندارید می توانید از مدل های دیگر بهره ببرید که لوله ورودی بزرگی دارند و یک سیب کامل داخل آن جا می گردد.

9. ویژگی ها و لوازم جانبی مصرفی

اغلب آبمیوه گیری ها ویژگی پردازش مواد غذایی مختلف را دارند. مثلا می توانند کره مغزهای مختلف را بگیرند، شیر سویا و بادام تهیه نمایند یا یخ را خرد نمایند. توصیه ما به شما این است که به خاطر قابلیت های جانبی یک آبمیوه گیری، هزینه زیادی بابت خرید آن خرج نکنید چون تمام این کارها با یک غذاساز خیلی مقرون به صرفه هم قابل انجام است. بعلاوه استفاده مکرر از یک آبمیوه گیری به عنوان غذاساز می تواند به آن آسیب بزند. پس بهتر است محصولاتی با ویژگی های غذاساز و لوازم جانبی مربوط به کارهایی غیر از گرفتن آبِ میوه را انتخاب نکنید.

10. طراحی ظاهری

بعد از آنالیز تمام موارد فنی، نوبت به ظاهر دستگاه می رسد. معمولا آبمیوه گیری روی میز آشپزخانه قرار می گیرد پس باید مدلی را انتخاب کنید که ظاهر زیبایی داشته و با دکوراسیون آشپزخانه شما هماهنگ باشد. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند روی کانتر آشپزخانه خالی باشد یا آشپزخانه کوچکی دارید که نمی توانید همه لوازم برقی را روی کانتر بچینید، بهتر است علاوه بر زیبایی ظاهر به ابعاد دستگاه هم توجه کنید تا مطمئن باشید که به راحتی می توانید آن را در کابینت قرار دهید.

محبوب ترین آبمیوه گیری ها در بازار ایران

حالا که با نکات مهم در انتخاب آبمیوه گیری مناسب آشنا شده اید، نوبت به گشت وگذار در بازار می رسد. در این بخش 3 آبمیوه گیری محبوب در خبرنگاران که بیشترین خریدار را داشته اند آنالیز می کنیم.

پارس خزر - مدل Tiger

این برند محبوب ایرانی اولین رتبه این فهرست را به خود اختصاص داده است. قیمت مناسب، کیفیت بالا، گارانتی و در دسترس بودن لوازم یدکی آن باعث شده که محبوب ترین و پرفروش ترین محصول در بازار آبمیوه گیری های برقی باشد. بدنه این محصول از ترکیب پلاستیک و فلز ساخته شده و با پایه ضدلغزشی که دارد، به راحتی روی پیشخوان قرار گرفته و آماده به کار می گردد.

تیغه خردکن آن ضد زنگ است. حجم مخزن نگهداری آبمیوه 1 لیتری و مخزن نگهداری تفاله 2 لیتری دارد، پس در هر بار استفاده می توانید به راحتی 4 لیوان آبمیوه تازه تهیه کنید. میکروسوئیچ ایمنی نصب شده در دستگاه باعث می گردد که فقط در صورت بسته بودن در و قفل بودن تجهیزات روی هم، دستگاه آغاز به کار کند.

آبمیوه گیری پارس خزر مدل Tiger

7 %

2,373,300

2,200,000 تومان

مشاهده و خرید

المپیا - مدل OE-176P

این محصول 4 کاره علاوه بر گرفتن آب میوه ها، بخش های مخصوص و جداگانه ای برای آسیاب کردن و مخلوط کردن مواد غذایی مختلف هم دارد. تیغه های این محصول از استیل ضدزنگ است و مخزن های مختلف آن از جنس شیشه ساخته شده است. 2 سرعت مختلف برای چرخش تیغه ها دارد و دکمه ای هم برای فعال کردن عملکرد لحظه ای در خرد کن (Pulse) دارد. با یاری این دکمه می توانید در زمان کوتاهی، مواد سفت مثل مغزها یا ادویه هایی مثل فلفل و دارچین را تکه تکه نموده، سپس با سرعت مورد نظر آن ها را پودر کنید. ظرفیت پارچ مخلوط کن در این محصول 1 لیتر است و برای نگهداری آبمیوه مخزن مخصوص ندارد، پس باید پارچ یا لیوان را زیر لوله خروجی بگذارید تا آب میوه در آن جمع گردد.

آبمیوه گیری المپیا مدل OE-176P

مشاهده کالا

تولیپس - مدل FJ-A480

این محصول هم 4 کاره است و غیر از گرفتن آبمیوه، بخش های مجزایی برای مخلوط کردن، خرد کردن و آسیاب کردن مواد غذایی دارد. ظرفیت پارچ مخلوط کن در این دستگاه 1.5 لیتر، مخزن تفاله 1.8 لیتر و مخزن نگهداری آب میوه 2 لیتر است. جنس مخزن پارچ، آسیاب ها و آبمیوه از پیرکس است و تیغه های آن ها هم از استیل ضدزنگ ساخته شده است. بدنه آن از استیل ساخته شده است.

مقدار لوله ورودی این محصول 75 است، یعنی آنقدر بزرگ است که می توانید میوه ها و سبزیجات را به صورت درسته برای آبگیری در آن قرار دهید. پس اگر فرزند کوچک دارید خرید این مدل از آبمیوه گیری های تولیپس را به شما توصیه نمی کنیم. سیستم ضد چکه ای که در این دستگاه به کار رفته، از پوسیدگی قسمت های داخلی آن جلوگیری می نماید.

آبمیوه گیری تولیپس مدل FJ-A480

3,095,000 تومان

مشاهده و خرید

توصیه هایی برای حفظ عملکرد بهینه آبمیوه گیری

با انجام کارهای ساده و رعایت نکات خاص می توانید به بهتر کار کردن آبمیوه گیری و سالم ماندن آن یاری کنید.

  • به صورت منظم و دوره ای آن را سرویس کنید. آبمیوه گیری هم مثل هر وسیله برقی دیگری احتیاج به آنالیز دوره ای و برطرف اشکالات احتمالی دارد.
  • با تماشا اولین نشانه های وجود اشکال در عملکرد دستگاه برای برطرف آن اقدام کنید. اگر به چنین نشانه هایی بی توجهی کنید و اقدامی برای تعمیر و برطرف آن انجام ندهید می تواند یک تعمیرات پرهزینه را در پی داشته باشد یا بدتر، هزینه خرید یک آبمیوه گیری تازه را به شما تحمیل کند.
  • برای تعمیر آبمیوه گیری از یک متخصص یاری بگیرید. اگر تخصصی در زمینه تعمیرات ندارید هرگز برای برطرف اشکالات آبمیوه گیری اقدام نکنید چون ممکن است آسیبی به دستگاه بزنید و آن را برای همواره از کار بیندازید.

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

برای تمیز کردن تیغه آبمیوه گیری چکار کنیم؟

اغلب آبمیوه گیری ها یک برس مخصوص برای تمیز کردن تیغه های بخش آبگیری خود دارند. اگر در لوازم همراه دستگاه شما چنین برسی وجود نداشت می توانید از یک مسواک نرم برای این کار بهره ببرید.

آیا باید حتما بعد از هر بار استفاده آبمیوه گیری را بشوییم؟

در صورتی که مخزن تفاله بلافاصله بعد از استفاده خالی نگردد و قطعات آبمیوه گیری شسته نشوند، قطعات ریز میوه به گوشه و کنار دستگاه می چسبد و باعث ایجاد کپک می گردد. همین موضوع می تواند سلامت آبمیوه ای که تهیه می کنید را دچار مشکل کند.

با آبمیوه گیری می توانیم آب مرکبات را هم بگیریم؟

به علت اینکه در آبمیوه گیری تمام قسمت های میوه، از جمله پوست و هسته ها، خرد می شوند این کار خیلی توصیه نمی گردد. اضافه شدن تلخی هسته های مرکبات و اسانس پوست آن ها به آبمیوه اتفاق خوش آیندی نیست. پس بهتر است برای گرفتن آب مرکبات از آب مرکبات گیر دستی یا برقی بهره ببرید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1490

به "10 نکته که باید پیش از خرید آبمیوه گیری بدانید (به همراه انواع و پرفروش ترین ها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته که باید پیش از خرید آبمیوه گیری بدانید (به همراه انواع و پرفروش ترین ها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید