علائم و نشانه های کمبود ویتامین B12 چیست؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، کمبود ویتامین B12 یک مشکل شایع جسمی است که می تواند عواقب جدی داشته باشد اما پزشکان اغلب آن را نادیده می گیرند.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین B12 چیست؟

ویتامین B12 در رژیم غذایی کمیاب است و تنها در خوراکی هایی که از منابع حیوانی تهیه می شوند، یافت می گردد.

بدن انسان روزانه تنها به 2.4 میکروگرم از این ویتامین احتیاج دارد که میزان بسیار بسیار کمی است. با این حال کمبود همین میزان اندک از ویتامین B12 در بدن هم می تواند بر سلامت و کیفیت زندگی تاثیر منفی بگذارد.

یکی از علائم اولیه کمبود ویتامین B12 خستگی است؛ سطحی از خستگی که آنقدر عمیق است که بر زندگی روزمره تاثیر می گذارد. علائم دیگر عصبی هستند و ممکن است شامل سوزن سوزن شدن در اندام ها، گیجی، از دست دادن حافظه، افسردگی و مشکل در حفظ تعادل باشد. درصورتیکه کمبود این ویتامین رفع نگردد، ممکن است بعضی از این علائم به طور دائم ادامه پیدا نمایند.

از آنجاییکه دلایل زیادی می تواند در بروز این علائم نقش داشته باشد، ممکن است پزشکان احتمال کمبود ویتامین B12 را نادیده بگیرند و در غربالگری توجهی به آن نداشته باشند.

نحوه جذب ویتامین B12

در آنالیز ها تاکید شده افرادی که رژیم های گیاهی مصرف می نمایند باید مکمل های B12 دریافت نمایند. جذب این ویتامین یک فرآیند پیچیده چند مرحله ای است که از دهان آغاز می گردد و در انتهای روده کوچک انتها میگیرد. هنگام جویدن، ماده غذایی با بزاق دهان ترکیب می گردد. هنگامی که غذا بلعیده می گردد، ماده ای در بزاق موسوم به پروتئین R - پروتئینی که از تخریب ویتامین B12 در معده محافظت میکند- همراه با غذا وارد معده میگردد.

سلول های خاصی در جداره معده دو ماده ترشح می نمایند که برای جذب ویتامین B12 مهم هستند. یکی اسید معده است که مواد غذایی و B12 را از هم جدا نموده و به ویتامین اجازه می دهد به پروتئین R متصل گردد. ماده دیگری که فاکتور داخلی نام دارد با محتویات معده ترکیب شده و همراه آنها وارد قسمت اول روده کوچک میگردد. پس از آن، شیره پانکراس، B12 را از پروتئین R آزاد می نماید و آن را در اختیار فاکتور داخلی قرار میدهد. این ترکیب به ویتامین B12 اجازه می دهد تا در سلول ها جذب گردد و به حفظ سلول های عصبی و تشکیل گلبول های قرمز سالم یاری کند. کمبود ویتامین B12 معمولا شامل اختلال در یک یا چند مرحله از مسیر جذب است.

عوامل خطر برای کمبود B12

بدون بزاق، B12 به پروتئین R بزاق متصل نمی گردد و توانایی بدن در جذب آن تحت تاثیر قرار میگیرد. صدها داروی مختلف وجود دارد که می تواند باعث خشکی دهان گردد و در نتیجه بزاق بسیار کمی فراوری گردد. این داروها شامل داروهای استنشاقی، ضد احتقان، داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون و بنزودیازپین ها مانند زاناکس میگردد که برای درمان اضطراب استفاده می گردد.

یکی دیگر از عوامل بالقوه در کمبود ویتامین B12، سطح پایین اسید معده است. محققان استفاده از داروهای آنتی اسید را به شدت با کمبود B12 مرتبط دانسته اند.

بعلاوه فراوری اسید معده می تواند با افزایش سن کاهش پیدا کند.

درمان کمبود ویتامین B12

در حالیکه بعضی از پزشکان به طور معمول سطح B12 و سایر ویتامین ها را میزان گیری می نمایند، معاینه معمولی تنها شامل شمارش کامل خون و آزمایش متابولیک پایه است که هیچ کدام شرایط B12 را مورد سنجش قرار نمی دهد. اگر علائم کمبود B12 را مشاهده کردید باید برای آزمایش به پزشک مراجعه کنید. نوع درمان و طول دوره درمان به دلیل و شدت کمبود ویتامین B12 بستگی دارد. بهبودی کامل ممکن است تا یک سال طول بکشد اما با درمان مناسب امکان پذیر است.

به گزارش ژاپن تودی، درمان کمبود این ویتامین می تواند به صورت خوراکی، زیر زبانی یا به وسیله بینی انجام گردد یا ممکن است به انواع مختلف تزریق احتیاج باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 آذر 1401 بروزرسانی: 9 آذر 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1466

به "علائم و نشانه های کمبود ویتامین B12 چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و نشانه های کمبود ویتامین B12 چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید