عکس تاریخی ، دیوار قلعه فیروزبهرام موش دارد!

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، در گذشته های دور ارباب کیخسرو در حاشیه تهران مالک یک روستای خوش آب وهوا بود. او صاحب 2 فرزند دوقلوی پسر بود به نام فیروز و بهرام. به جهان آمدن این دو پسر آنقدر برایش مسرت بخش بود که بعد از مدتی نام روستایش را هم فیروزبهرام گذاشت.

عکس تاریخی ، دیوار قلعه فیروزبهرام موش دارد!

خبرنگاران - مریم قاسمی : اگر کنار دیوار و قلعه مخروبه فیروزبهرام بایستید و چشمانتان را ببندید، می توانید تخیلتان را پرواز دهید به 400 سال قبل و پیش خودتان فکر کنید که چه کسانی در اینجا زندگی می نموده اند! می گویند ارباب کیخسرو از ترس حمله دشمنان و بدخواهانش و برای حفظ خانواده و اهالی روستا دستور داد تا در کمترین زمان برج و بارویی بزرگ در ورودی روستا بسازند و دیده بانان راه را برای ورود هر غریبه ای سد نمایند.

آن طور که اهالی روستای فیروزبهرام از پدرانشان شنیده اند، حدود یک ماه طول کشید تا نگهبانان با یاری اهالی روستا، قلعه ای مستحکم بسازند. قلعه با 4 برجک کاهگلی مرتفع در چهارطرف روستا ساخته شد و دورتادور روستا را هم محصور کردند. از دوره شکوه و جلال قلعه فیروزبهرام چند قرن گذشته و حالا همین دیوار کاهگلی و قسمتی از برج نگهبانی به جای مانده که موش ها در گوشه و کنارآن لانه نموده اند. اینجاست که باید گفت دیوار قلعه موش داره، موشم گوش داره!

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

جالب اینکه روستای فیروزبهرام از لحاظ فرهنگی و قومیتی بافت قدیمی خود را حفظ نموده است، به همین علت، بیشتر زمین های این روستا در اختیار اربابان بوده و اهالی تمایلی برای آمدن شهروندان دیگر به این روستا ندارند. بنابراین، ماهیت تاریخی و روستایی آن ثابت مانده است.

  • نماهای دیگری از روستای قدیمی فیروزبهرام
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1482

به "عکس تاریخی ، دیوار قلعه فیروزبهرام موش دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس تاریخی ، دیوار قلعه فیروزبهرام موش دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید