فهرست کامل ترین و بهترین ترازوهای آزمایشگاهی

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، یکی از پرکاربردترین ترازوها در صنایع توزین، مربوط به ترازوهای آزمایشگاهی است. این ترازوها از تجهیزات ضروری آزمایشگاه ها محسوب می گردد.

فهرست کامل ترین و بهترین ترازوهای آزمایشگاهی

به گزارش گروه بازرگانی خبرنگاران، یکی از پرکاربردترین ترازوها در صنایع توزین، مربوط به ترازوهای آزمایشگاهی است. این ترازوها از تجهیزات ضروری آزمایشگاه ها محسوب می گردد. از آنجا که تنوع برند و جنس این ترازوها در بازار بسیار زیاد است. انتخاب یک ترازوی با برند و کیفیت مناسب بسیار سخت است. از این رو دسترسی به فهرست کامل ترین و برترین ترازوهای آزمایشگاهی خواسته اغلب متقاضیان این محصول در بازار است. یک سؤال اساسی که برای صاحبان صنایع آزمایشگاهی همانند داروسازی، دانشگاه ها و سازمان های تحقیقاتی و پژوهشی مطرح است؛ این است که برای انتخاب مناسب ترین ترازو چگونه به فهرست کامل ترین و برترین ترازوهای آزمایشگاهی دسترسی یابند.

ترازوی آزمایشگاهی چیست؟

این ترازوها برای توزین مواد و اجسامی به کار می رود که بسیار ریز هستند و حتی مقدار میکروسکوپی دارند. دقت مقدار گیری این مواد به دو عامل بستگی دارد. بعضی از مواد آزمایشگاهی بسیار گران هستند و بعضی تغییرات وزنشان در مقیاس های کم می تواند بر کیفیت کار بسیار مؤثر باشد. به اسم مثال وزن مواد به کار رفته در صنایع دارویی با دقت چند هزارم گرم و حتی کمتر می تواند در کیفیت داروی فراوریی و سلامت مصرف کنندگان تأثیر داشته باشد.

فهرست کامل ترین و برترین ترازو های آزمایشگاهی نشان می دهد که این ترازوها با دقت های 1/0 گرم، 01/0 گرم، 001/0 گرم، 0001/0 گرم و حتی 00001/0 در بازار موجود می باشند.

یکی از خصوصیات مهمی که این ترازوها باید داشته باشند این است که باید حداقل خطا را داشته باشند و یا حتی بدون خطا باشند.

شاید دیده باشید که قسمت توزین ترازوهای آزمایشگاهی در داخل یک محفظه واقع شده است. دلیل این است که فشار هوای اطراف بر روی وزن مواد تأثیر گذاشته و توزین مواد را دچار خطا می نماید. از این رو این ترازوها در قسمت کفه توزین دارای محفظه ای هستند تا فشار و جریان هوا، بر نتیجه مقدار گیری تأثیر نداشته باشد.

انواع ترازوهای آزمایشگاهی را بشناسیم

ترازوهای آزمایشگاهی به دو دسته اصلی الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می شوند. دسته بندی جزیی تر ترازوها شامل ترازوهای یک کفه ای، دو کفه ای، آنالیتیکال، پرتابل و رطوبتی می باشند که هر کدام برای کارایی خاصی در نظر گرفته شده است.

ترازوهای یک کفه ای: این ترازوها برای مقدار گیری مواد، به صورت مستقیم کاربرد دارد و بیشتر ترازوهای الکترونیکی از این نوع هستند.

ترازوهای دو کفه ای: این ترازوهای شامل دو کفه آویزان در انتهای خود هستند و بیشتر برای مقایسه وزن دو دسته از مواد یا دو جسم با هم استفاده می گردد. معمولا این ترازوها از نوع مکانیکی هستند.

ترازوهای آنالیتیکال: این ترازوها نسبت به ترازوهای دیگر قیمت بالاتری دارند. اما ارزش دارد که بر روی آنها سرمایه گذاری کرد. چرا که مرغوب تر هستند و از دقت و طول عمر بالاتری برخوردارند. از این ترازوها برای توزین مواد ریز میکروسکوپی استفاده می گردد. دقت مقدار گیری این ترازوها از میلی گرم تا میکروگرم متغیر است.

با بررسی فهرست کامل ترین و برترین ترازوهای آزمایشگاهی، تعیین می گردد که ترازوهای تحلیلی (آنالیتیکال) جزء پرکاربردترین و حساس ترین ترازوهای آزمایشگاهی هستند. حساسیت این نوع ترازوها به حدی زیاد است که جریان هوای آزاد هم بر نتیجه وزن گیری مواد اثر می گذارد. از این رو بیشتر این ترازوها دارای یک محفظه در اطراف کفه وزن گیری هستند. حتی یک حباب روی این ترازو برای تشخیص تراز بودن و یا تراز نبودن ترازو تعبیه شده است. چرا که تراز نبودن ترازو هم در توزین مواد خطا ایجاد می نماید.

ترازوهای پرتابل: این ترازوها وزن خشک مواد را توزین می کنند و حتی تا 12 هزارم گرم هم دقت دارند. یکی از خاصیت های این ترازوها این است که نسبتا کوچکتر بوده و جای کمی را اشغال می نماید.

ترازوهای رطوبتی: این ترازوها بعد از مقدار گیری وزن مواد، آن را بررسی نموده و هم وزن رطوبت موجود در مواد را تعیین می نماید و هم وزن خشک آن را. این نوع ترازوها در آزمایشگاه های صنعتی و شیمی کاربرد بسیاری دارد.

نکاتی که هنگام کار با ترازوی آزمایشگاهی باید مورد توجه قرار داد

باید توجه داشت بیشتر ترازوهای آزمایشگاهی به شرایط محیطی اطراف بسیار حساس هستند. از این رو برای کم کردن خطای توزین باید به این نکات توجه کرد:

1 ـ یکی از شرایط محیطی که بیشتر ترازوهای آزمایشگاهی به آن حساس هستند، دمای محیط می باشد. به اسم مثال دمای بالا می تواند موجب تبخیر بعضی از مواد گردد. از این رو در هنگام وزن کردن مواد، باید به دستورالعمل توزین مواد که در چه دمایی توزین شوند، توجه داشت.

2 ـ یکی دیگر از عوامل محیطی مؤثر بر توزین دقیق مواد آزمایشگاهی، ارتعاش و لرزش های محیط اطراف است. لرزش های ناشی از دستگاه هایی نظیر یخچال در محیط آزمایشگاه می تواند موجب نوسان در نتیجه توزین و ایجاد خطا گردد.

3 ـ تغییرات شیمیایی هم می توانند در بروز خطا در هنگام توزین مواد مؤثر باشند. بعضی از این تغییرات شیمیایی خطرناک هم هستند. مانند تغییرات شیمیایی فسفر در معرض هوا. از این رو ضروری است، شخص توزین کننده اقدامات احتیاطی را در این زمینه رعایت نماید.

4 ـ جریان آزاد هوا هم می تواند در وزن گیری های دقیق تأثیر بگذارد. علاوه بر این که ترازوهای آزمایشگاهی دارای محافظ برای جلوگیری از اثر جریان هوا بر توزین هستند، بازهم باید دقت گردد تا محیط آزمایشگاه طوری تنظیم گردد که جریان هوا در هنگام توزین به حداقل ممکن برسد.

5 ـ خطای کاربر از مهمترین دلایل ایجاد خطا در توزین مواد می باشد. اگر کاربر در توزین مواد دقت لازم را به خرج ندهد یا مواد در معرض جریان هوا یا تغییرات شیمیایی قرار دهد، نمی توان به نتایج توزین او اطمینان نمود.

6 ـ باید به این نکته توجه گردد که ترازوهای آزمایشگاهی بعد از خرید و قبل از آغاز به کار آن باید طبق دستورالعملی که در دفترچه راهنمای آن آمده است کالیبره شوند. اگر از ترازو به صورت روزانه استفاده می گردد باید ترازو به صورت دوره ای هم طبق همان دستورالعمل کالیبره گردد.

7 ـ دقت گردد بعد از کالیبره نمودن ترازو، دیگر نباید ترازو جابجا گردد و در صورت جابجایی باید مجددا ترازو را کالیبره نمود.

8 ـ نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در ساختار ترازوها معمولا از مواد مغناطیسی هم استفاده می گردد. اگر ترازو در هنگام توزین در معرض میدان مغناطیسی قرار بگیرند می تواند موجب خطا در نتایج توزین گردد.

9 ـ رطوبت محیط هم می تواند بر محاسبه وزن مواد اثر بگذارد. بعضی از مواد رطوبت دوست هستند و این موجب افزایش وزن مواد می گردد.

10 ـ ترازوی آزمایشگاهی باید دقت گردد که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. چون بسیاری از این ترازوها نسبت به نور آفتاب حساس می باشند.

11 ـ محیط توزین مواد به وسیله ترازوی آزمایشگاهی باید از عاری از هر گونه رفت و آمد افراد، جابجایی اجسام اطراف و ارتعاشات و لرزش ها باشد. اگر این موارد قابل کنترل نیست بهتر است که از میز مخصوص توزین استفاده گردد که تمام موارد ذکر شده کمترین اثر را روی این میزها دارد.

12 ـ بیشتر ترازوهای آزمایشگاهی دارای حبابی بر روی خود هستند که برای تنظیم تراز بودن ترازو استفاده می گردد. کاربر با توجه به آن حباب باید دقت کند که قبل از وزن کردن ترازو تراز باشد.

برند های معروف ترازوی آزمایشگاهی

شرکت های مختلفی هستند که در سطح جهان اقدام به فراوری ترازوهای آزمایشگاهی می کنند. در ذیل فهرست کامل ترین و برترین ترازوهای آزمایشگاهی که با برندهای مختلف اقدام به فراوری ترازوی آزمایشگاهی می کنند، آمده است؛

برند AND، Sartorius، RAD، AMPUT، JWE، METTLER، JADEVER و ... این برندها جزء فراوریکنندگان مطرح ترازوی آزمایشگاهی هستند. که در انواع مدل های مختلف اقدام به فراوری این محصول بر اساس استانداردهای جهانی می کنند.

قیمت ترازوهای آزمایشگاهی

بررسی فهرست کامل ترین و برترین ترازوهای آزمایشگاهی نشان می دهد که تنوع و دامنه تغییرات قیمت در این محصولات بسیار بالاست. تفاوت مقرون به صرفه ترین ترازو با گران ترین نوع آن به حدود 35 میلیون تومان هم می رسد. نکته ای که باید توجه داشت با توجه به نوع و اندازه دقت ترازوها قیمت ها هم تغییر می نماید اما باید توجه داشت که در بین محصولات مشابه، محصولات با کیفیت تر مسلما قیمت بیشتری خواهند داشت.

گاهی با بررسی فهرست کامل ترین و برترین ترازوهای آزمایشگاهی و تماشا تنوع قیمت ها باز هم نمی توان مناسب ترین ترازوی مورد احتیاج خود را انتخاب و خرید کرد. از این رو مراجعه به یک شرکت متخصص که بتواند در این زمینه مشاوره های لازم را بدهد بسیار اهمیت دارد.

اگر شما هم برای واحد کاری خود احتیاج به یک ترازوی آزمایشگاهی دارید، ولی در میان انبوه ترازوهای موجود در بازار و تنوع قیمت ها دچار سردرگمی شده اید و در تصمیم خود برای انتخاب ترازو دچار مشکل شده اید استفاده از مشاوره افراد متخصص در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی در انتخاب مناسب ترین ترازو برای کارایی مورد نظر خود با برترین قیمت مفید فایده خواهد بود.

منبع: تایسیز

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1047

به "فهرست کامل ترین و بهترین ترازوهای آزمایشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرست کامل ترین و بهترین ترازوهای آزمایشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید