معمای باستانی در عمق آب های مروارید بالکان

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، باستان شناسان معتقدند بخشی از ساحل این دریاچه واقع در آلبانی فعلی حدود 8 هزار سال پیش میزبان سکونتگاهی از خانه های چوبی بود که آن را به قدیمی ترین روستای کنار دریاچه در اروپا که تا به امروز کشف شده است، تبدیل می نماید.

معمای باستانی در عمق آب های مروارید بالکان

به گزارش یورو نیوز، آزمایش های رادیو کربن از این مکان قدمت آن را بین 6000 تا 5800 سال قبل از میلاد تخمین می زند.

آلبرت هافنر، استاد باستان شناسی از دانشگاه برن سوئیس می گوید: این مکان چند صد سال قدیمی تر از مکان های دریاچه ای شناخته شده قبلی مشابه در نواحی مدیترانه و آلپ است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: طبق اطلاعات ما این روستا قدیمی ترین در اروپا است.

وی اضافه کرد: باستانی ترین روستاهای دیگر در رشته کوه های آلپ ایتالیا کشف شده اند و قدمت آن ها به حدود 5000 سال قبل از میلاد می رسد.

هافنر می گوید: بلوط مانند یک ساعت سوئیسی ست. بسیار دقیق، مانند یک تقویم، این ها مکان های کلیدی ماقبل تاریخ هستند که نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جنوب غربی اروپا مهم ارزیابی می شوند.

هافنر و تیم باستان شناسی سوئیسی و آلبانیایی او، در چهار سال گذشته حفاری هایی را در لین که در سمت آلبانیایی دریاچه اوهرید واقع شده است انجام داده اند.

این مکان در مرز کوهستانی مقدونیه شمالی و آلبانی واقع شده است.اعتقاد بر این است که جمعیت این سکونتگاه ها بین 200 تا 500 نفر بوده است و خانه های آن ها بر روی پایه های چوبی بالای سطح دریاچه یا در مناطقی که به طور منظم از سوی آب های در حال بالا آمدن پر شده اند ساخته شده اند.

طی عملیات غواصی که اخیرا اجرا شده است، باستان شناسان شواهدی را پیدا نموده اند که نشان می دهد این روستا با هزاران تخته میخ دار که به عنوان سنگرهای دفاعی استفاده می شد مستحکم شده بودند.اما چرا روستاییان برای دفاع از خود احتیاج به ساخت چنین سازه های مستحکم گسترده ای را داشتند؟ باستان شناسان همچنان در جست وجوی پاسخی برای این سوال هستند.

محققان تخمین می زنند که تقریبا 100 هزار تخته میخ دار به ته دریاچه در نزدیکی لین رانده شده است. هافنر این کشف را گنجینه ای واقعی برای تحقیق توصیف می نماید.

باستان شناسان با یاری غواصان حرفه ای در حال کاوش در ته دریاچه هستند و اغلب قطعات فسیل شده چوب و قطعات ارزشمند بلوط را کشف نموده اند.

پژوهشگران در حال حاضر می گویند که می توان حدس زد که روستانشینان این مکان برای معیشت به کشاورزی و دامپروری متکی بوده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1402 بروزرسانی: 21 مرداد 1402 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1576

به "معمای باستانی در عمق آب های مروارید بالکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای باستانی در عمق آب های مروارید بالکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید