مومیایی های مغول از زیر یخ ها بیرون می آیند!

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، کشف تازۀ گور های قرن سیزدهمی حاوی چرم، طلا و ابریشم، اطلاعات تازه ای دربارۀ فرهنگ و شیوۀ زندگی مغول ها را در اختیار محققان گذاشته است.

مومیایی های مغول از زیر یخ ها بیرون می آیند!

خبرنگاران | لایه های منجمد اعماق زمین در شرق کوه های اروسیایی به آهستگی در حال آب شدن هستند و بدن های مدفون مربوط به امپراتوری ترسناک مغول در حال بیرون آمدن هستند.به علاوه شواهدی از میل شدید آن ها به شیر گاومیش نیز در حال آشکار شدن است. در یک تحقیق تازه، بقایای گورستانی در سایت Khorig واقع در ارتفاعات کوه های Khovsgol مطالعه شده است. آزمایش قدمت سنجی نشان داد که این گورستان در قرن سیزدهم و زمان اتحاد امپراتوری مغول در سال 1206 پس از میلاد کارکرد داشته است؛ سالی که چنگیزخان بدنام حاکم تمام مغول ها اعلام شد. او با کمک یک ارتش اسب سوار بی پروا مبارزات نظامی خونینی را در سراسر آسیا آغاز و بنیاد بزرگ ترین امپراتوری پیوسته خشکی در تاریخ را پایه ریزی کرد که از سواحل اقیانوس آرام آسیا تا اروپای شرقی گسترده بود.

به گزارش خبرنگاران ، در سال های 2018 و 2019، اسکلت های 11 نفر یافت شد که بخشی از آن ها به واسطه آب شدن لایه های منجمد آشکار شده بودند. این اسکلت ها به رغم گذشت بیش از 800 سال، به طرز شگفت آوری در شرایط خوبی بودند و این را مدیون دمای زیرصفر محیط بودند.

پارچۀ نفیس یافت شده در یک گور مغولی

به نظر می رسد این اسکلت ها که همراه اموال مهم و ملبس به پارچه های عالی دفن شده بودند، متعلق به افراد سرشناسی از طبقه بالای اجتماع باشند. محققان در این تحقیق علاقه خاصی به تحلیل بقایا پیدا کردند تا بتوانند سبک زندگی و رژیم غذایی این اشراف زادگان امپراتوری مغول را درک کنند. آن ها با بررسی پروتئین های یافت شده درون رسوب دندان، شواهد مستقیمی یافتند که نشان میداد مغولها شیر اسب، گوسفند، بز، گاو و مهمتر از همه گاومیش می نوشیدند.

محققان زیورآلات طلایی به شکل نیلوفر آبی پیرامون یک بودای نشسته را از گورستان Khorig کشف کردند.

محققان از یافتن شواهد پروتئین شیر گاومیش بسیار هیجان زده شدند، چون حیوانات نقش بسیار مهمی در فرهنگ مردمان نواحی مرتفع در شرق اورسیا ایفا می کردند. این حیوانات برای زندگی در چنین محیط های خشنی بسیار کاربردی بودند، موی آن ها برای تهیه پارچه و چربی شان برای ساخت کالا های مفیدی مانند شمع کاربرد داشت و یک منبع غذایی پرکالری به حساب می آمدند.

دندان یک مومیایی مغول که با بررسی آن شواهدی از غذاهای محبوب مغولان به دست آمده است

آلیشیا ونترسکا-میلر، استادیار انسان شناسی دانشگاه میشیگان در بیانیه ای گفته است: مهمترین یافته ما یک زن اشرافی بود که با یک کلاه از جنس پوست درخت غان به نام باگ تاگ و ردایی ابریشمی منقوش به تصاویر اژد های طلایی پنج پنجه ای دفن شده بود. تحلیل های پروتئومیک ما نشان داد او در زمان حیاتش شیر گاومیش نوشیده. این موضوع به ما کمک کرد استفاده بلندمدت از این حیوان نمادین در منطقه و ارتباط آن با حاکمان سرآمد مغول را اثبات کنیم.

جِی. بایارساخان، محقق موسسه مکس پلانک در بخش علم تاریخ بشر و موزه ملی مغولستان می افزاید: ظروف سرامیکی به فانوس هایی از جنس محصولات لبنی تبدیل شدند که این نشان دهنده ایده های مذهبی دیرین و زندگی روزمره اشرافیان امپراتوری مغول بود.

آلیشیا میلر در حال بررسی یک مقبرۀ غارت شده

ذوب شدن لایه های منجمد در یافتن این اسکلت ها به دانشمندان کمک کرده است، اما این بقایای تاریخی را در معرض غارت قرار داده است. اگر دما به افزایش ادامه دهد و لایه های منجمد به ذوب شدن ادامه دهند، این نگرانی وجود دارد که برخی از بقایای یخ زده باستانی پیش از درک و بررسی درست، از بین بروند.

جولیا کلارک، باستان شناس نومَد سایِنس توضیح می دهد: میزان غارتی که ما شاهد آن هستیم بی سابقه است. تقریباً هر تدفینی که ما توانستیم روی سطح پیدا کنیم، اخیراً بخاطر عارت نابود شده!

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1526

به "مومیایی های مغول از زیر یخ ها بیرون می آیند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مومیایی های مغول از زیر یخ ها بیرون می آیند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید