نخستین نگاه به هیوندای آیونیک 5؛ خودروی الکتریکی ایدئال
به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، در روزهای گذشته شماری از فعالان صنعت خودرو این فرصت را یافتند تا برای نخستین بار سوار خودروی الکتریکی هیوندای آیونیک 5 شوند و تجربه خود را به اشتراک بگذارند. تجربه ای که از راحتی و فناورانه بودن ساخته هیوندای خبر می دهند.
اغلب خودروسازان در این سال ها برای فراوری یک خودروی الکتریکی آینده نگرانه، اما نه پرمدعا، در کوشش بوده اند. اکنون به نظر می رسد که هیوندای آیونیک 5 (ioniq 5) با ترکیبی از عناصر طراحی یکپارچه با سیستم عامل و با ارائه یک فناوری دردسترس، به خوبی این فرایند را دنبال می نماید.
شاسی بلند هاچ بک هیوندای (Hyundai) نه تنها مجذوب نماینده به نظر می رسد، بلکه رانندگی با آن هم لذت بخش است و می توان آن را نقطه اوج فناوری دانست که هیوندای سال ها در خودروهای خود گنجانده است. تجربه رانندگی با خودروی تمام الکتریکی هیوندای نشان می دهد که این شرکت یک برگ برنده فراوری نموده است.
هیوندای با تازه سازی و توسعه خط فراوری خود، گام های بلندی برداشته است و وسایل نقلیه مجذوب نمایندهی فراوری می مند که فروش خوبی دارند، از توانمندی ها و قیمت رقابتی برخوردارند و از نظر فناوری، طراحی، ایمنی، قابلیت رانندگی و ارزش در خط فراوری هم مطلوب هستند.
می توان گفت 2021 سالی بود که خودروهای الکتریکی به جریان اصلی در بازار تبدیل شدند. فورد موستانگ ماخ-ای (Forn Mustang Mach-E) و فولکس واگن آی دی.4 (Volkswagen ID.4) خودروهای برقی راسخ و قابل دستیابی برای بسیاری از مردم هستند. این مدل ها شخصیت دارند، هیجان انگیز هستند و مهم تر از همه، عادی هستند.
اکنون به جای پذیرندگان اولیه موضوع الکتریکی شدن و فعالان محیط زیست، مردم عادی شروع به خرید خودروهای الکتریکی در شمار قابل توجهی نموده اند و گذار از موتورهای درون سوز به موتورهای الکتریکی به خوبی در حال اجرا است. حالا هیوندای آیونیک 5 هم بدون شک یکی از قانع نماینده ترین خودروهای الکتریکی نو به شمار می آید که با توجه به همین شرایط نو به بازار آمده است.
بعضی فعالان صنعت خودرو این فرصت را یافته اند که آیونیک نو را آزمایش نمایند و این طور که اعلام می نمایند، این خودرو در میان محصولات الکتریکی شگفت انگیز و دلچسب است.
چرا آیونیک 5 فرق دارد؟
این خودروی الکتریکی نو، نخستین دستگاهی است که بر روی پلتفرم نو مدولار E-GMP هیوندای ساخته می گردد. این پلتفرم برای به حداکثر رساندن فضای داخلی طراحی شده است و چیدمان هایی را برای خودرو را فراهم می نماید که با موتور سنتی احتراق داخلی امکان پذیر نیستند.
آیونیک 5 دارای طولانی ترین فاصله بین دو محور در بین خودروهای هیوندای حتی پالیسید (Palisade) غول پیکر است. چرخ ها در نزدیکی گوشه های خودرو قرار گرفته اند و درنتیجه توسعه فضای داخلی آن شگفت انگیز است.
هرچند هیوندای تأکید می نماید که آیونیک 5، به عنوان نخستین عضو از خانواده رو به رشد هیوندای آیونیک، یک شاسی بلند جمع وجور یا کراس اوور است اما این خودرو بیشتر یک هاچ بک بزرگ به نظر می رسد.
آیونیک 5 دارای استایل منحصربه فرد و چشم نوازی است که بدون تردید برای برجسته تر کردن شخصیت آینده نگرانه آن به کار رفته است. برآمدگی های کوتاه، چرخ های پیچیده، دستگیره های یکپارچه درها، خطوط شاخص موازی و نورپردازی شیک و منظم در جلو و عقب خودرو و حتی ترکیب رنگ بیرونی، همه جلوه ای به آن داده اند که به نظر می رسد می تواند از فلیم های علمی-تخیلی برگرفته شده باشد. رنگ بندی خودرو شامل یک رنگ سفید، دو رنگ خاکستری، یک رنگ مشکی و دو گزینه چندرنگ Digital Teal و Lucid Blue می گردد که کمی با طیف خاکستری فاصله دارند.
کابین داخلی
همان طور که گفته شد، به لطف ترکیب بندی هوشمندانه و تناسب کامل در پلتفرم E-GMP، آیونیک 5 وقتی داخل آن هستید بسیار جادارتر حس می گردد. با پیچ و تاب منحصربه فرد و خطوط ساده بر پایه مینیمالیسم که این روزها به نوعی شاخصه وسایل نقلیه الکتریکی شده است.
یک داشبورد شناور بزرگ دارای دو نمایشگر بزرگ 12 اینچی است که یکی برای خوشه ابزار دیجیتال و دیگری در سمت راست آن برای اطلاع رسانی و تفریح استفاده می گردد. در زیر آن دریچه های هوای دستی وجود دارد که به نوعی حالا یک ویژگی محسوب می گردد، زیرا برای مثال تسلا (Tesla) و ریویان (Rivian) در میان دیگر خودروسازان، به سمت استفاده از دریچه هایی رفته اند که به صورت دیجیتالی تنظیم می شوند.
بعلاوه یک دکمه فیزیکی صدا و مجموعه ای از دکمه های اختصاصی آب وهوا و رادیو در زیر نمایشگرها وجود دارد. با این وجود هیچ دکمه فیزیکی برای گرمکن جایگاه نیست. از سوی دیگر برای استفاده از کارپلی اپل یا اندروید اتو باید در منوها بگردید و چندین مرحله پیچیده را طی کنید که این مشکل باید در یک به روزرسانی برطرف گردد، زیرا آیونیک 5 قادر به به روزرسانی های تحت وب است و هیوندای میخواهد به مرور زمان ویژگی های تازه ای را معرفی کند.
اما زیر داشبورد کاملا باز است و جای زیادی برای پا دارد. اتاق خودرو هم فضای زیادی دارد. بین جایگاه های جلو یک کنسول کشویی واقع شده است که می تواند به سمت عقب حرکت کند تا فضای بیشتری در ردیف برای قرارگیری وسایلی مانند کیف باشد یا می تواند به جلو کشیده گردد تا هم به عنوان دسته جایگاه استفاده گردد، و هم در ردیف عقب فضای پای بیشتری باشد. یک جفت جالیوانی، یک سینی بار بزرگ، یک شیار برای تلفن ها، یک پد شارژ بی سیم و یک جفت پورت USB هم در آن قرار گرفته است.
جایگاه ها به خوبی از سرنشین پشتیبانی می نمایند. علاوه بر این جایگاه راننده ویژگی فوق العاده ای دارد که می تواند به یک جایگاه کامل با جای پا تبدیل گردد. این جایگاه بسیار راحت است و توقف برای شارژ در یک سفر جاده ای با آن تقریبا آرامش بخش خواهد بود. اما راننده زمان زیادی برای استراحت احتیاج نخواهد داشت و شارژ سریع زمان توقف را بسیار کاهش می دهد.
فرمان خودرو خوب است. هرچند کمی عجیب به نظر می رسد زیرا برای دید بهتر از خوشه ابزار دیجیتال، فرمان دارای طراحی دو پره است که در قسمت پایین کمی صاف شده و بعلاوه هیچ لوگویی در مرکز آن دیده نمی گردد. یک انتخاب گر حالت رانندگی دایره ای در پایین سمت چپ فرمان وجود دارد که با وجود اینکه جلوی چشم است، شاید در نگاه اول آن را نیابید. تغییر بین حالت های اکو (Eco)، نرمال (Normal) و اسپرت (Sport) به خوبی تجربه های رانندگی متفاوتی را نشان می دهد.
خطوط داخلی کابین از داشبورد گرفته تا دریچه های هوا و دسته ها از فرایند مینیمال کلی پیروی می نمایند و بسیار افقی هستند. این فضای تمیز و آرام به طرز شگفت انگیزی جادار و مطبوع است. اما باز هم ترکیب رنگ محدود است: مشکی یکنواخت، دو رنگ خاکستری و دو رنگ سبز که مورد دوم فقط با نمای بیرونی دیجیتال تیل یا شوتینگ استار در تیپ های SEL و Limited موجود است.
در عقب خودرو، جایگاه ها می توانند برای مدیریت فضای پا به جلو و عقب حرکت نمایند. روی کاغذ آیونیک 5 دارای 3.8 متر مکعب حجم داخلی است که بیشتر از خودروهای الکتریکی فولکس واگن و موستانگ است. حجم بار اما کمی کمتر می گردد و 0.77 متر مکعب است که در مقایسه با فورد و فولکس واگن کمتر است. با وجود زاویه تند شیشه عقب، فضای بار کاملا قابل استفاده به نظر می رسد، هرچند باید کاربری آن را در عمل دید.
برای ساخت بسیاری از مواد کابین داخلی از منابع پایدار استفاده شده است. تیپ SEL دارای جایگاه ها و تکیه گاه هایی است که از چرم مصنوعی ساخته شده از بطری های پلاستیکی بازیافتی پوشیده شده اند. جایگاه ها سوراخ دار هستند و نوار کم رنگی از مربع های تکراری را در سمت چپ خود جای داده اند.
داشبورد و پنل درها دارای رنگ پلی اورتان فراوری شده از روغن لوبیا هستند. تزئینات کناره های دستگیره های در، الیاف پلاستیکی قابل بازیافت با نام تایوک (Tyvek) است و کفی و روکش سقف از نوعی پلاستیک زیستی (پلی اتیلن ترفتالات) ساخته شده اند که مواد استخراج شده از نیشکر را در خود دارد. این مواد علاوه بر کاهش اثرات زیست محیطی خودرو، به ایجاد حسی باکیفیت در کابین هم یاری می نمایند.
سیستم های یاری رانندگی
پس از روشن شدن آبونیک 5 یک فناوری مهم خودش را به شکل یک نمایشگر بالای سر (HUD) با واقعیت افزوده یکپارچه، مستقیما مقابل راننده قرار می دهد که علاوه بر وظایف معمول نمایشگر بالایی، می تواند تصاویری را برای بهتر تماشا خودروی جلویی نمایش دهد، هشدارهایی درباره ایمنی جاده بدهد و با فلش هایی به نشان دادن مکان و زمان پیچ بعدی در جهت یاری کند. در مجموع یک سیستم یاری ناوبری بسیار خوشایند و کاربردی است و مقدار نمایش این اطلاعات هم به وسیله منوی HUD تنظیم می گردد.
سیستم ناوبری داخلی شامل محاسبات بی درنگ است که نشان می دهد خودرو با شارژ موجود چقدر می تواند پیش برود و بعلاوه امکان یافتن ایستگاه های شارژ در جهت را هم دارد. برای تشویق به استفاده از فناوری شارژ سریع، هیوندای با الکتریفای آمریکا (Electrify America) همکاری نموده است و با هر خودروی آیونیک 5 تا مدت 2 سال امکان شارژ نامحدود 30 دقیقه ای در اختیار مالکان خواهد بود.
آیونیک 5 شامل نوترین نسخه از سیستم یاری رانندگی هوشمند اسمارت سنس (SmartSense) هیوندای است که نسبت به قبل بسیار بهتر به حرکت اتوماتیک بین خطوط یاری می نماید. کروز کنترل تطبیقی نسبت به قبل بهتر شده و از یادگیری ماشینی برای تقلید از تمایل راننده برای شتاب گیری و فاصله با وسیله نقلیه روبه روی شما استفاده می نماید. بنابراین اگر شما به خودروی جلویی بسیار نزدیک می شوید، احتمالا برای ماشین بدآموزی خواهید داشت!
سیستم قدرت
در آمریکا آیونیک 5 با پیشرانه دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک عرضه می گردد. هر دو مدل دارای بسته باتری 77.4 کیلووات ساعتی هستند که برد خودروها را به ترتیب به 487 کیلومتر برای چرخ عقب محرک (RWD) و 412 کیلومتر برای چهار چرخ محرک (AWD) می رساند.
مدل RWD دارای یک موتور الکتریکی در عقب است که 225 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. هیوندای شتاب گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را برای نسخه چرخ عقب محرک 7.3 ثانیه محاسبه نموده است. مدل AWD یک موتور اضافی 74 کیلوواتی هم در جلو دارد که در مجموع قدرت خودرو را به 320 اسب بخار و گشتاور را به 605 نیوتن متر می رساند و باعث می گردد شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت آن 5.1 ثانیه باشد. هر دو نسخه بعلاوه دارای حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت و 1 تن قابلیت یدک کشی هستند.
هر دو مدل با انتخاب متوسطی از حالت های رانندگی عرضه می شوند. علاوه بر پارامترهای معمول، حالت های رانندگی بر توزیع نیرو در آیونیک 5 دو موتوره نظارت می نمایند. برای نمونه حالت نرمال، ترکیبی متعادل از هر دو موتور جلو و عقب استفاده می نماید و بازدهی را به حداکثر می رساند. حالت اکو حداکثر توان خروجی را به 225 اسب بخار محدود می نماید و بعلاوه به شدت بر دیفرانسیل عقب تأکید دارد و در اغلب مواقع موتور جلو را غیبرطرفال می نماید.
حالت اسپرت هم هر دو موتور را درگیر نگه می دارد، نیروی شتاب گیری را کاملا آزاد می نماید و بسته به شرایط گشتاور را تقسیم می نماید. این ویژگی بعلاوه بار وارده به فرمان را افزایش می دهد؛ هرچند فقط در یک جاده پرپیچ وخم با چنین شرایطی روبرو می شوید. در نهایت حالت برفی وجود دارد که از قدرت کامل در سیستم چهارچرخ محرک و با تقسیم 50/50 گشتاور استفاده می نماید و کشش و پایداری را به حداکثر می رساند.
شارژ سریع
اما هیجان انگیزترین بخش آیونیک 5 شارژ فوق العاده سریع آن است. با استفاده از یک شارژر سریع 350 کیلوواتی، خودرو می تواند در عرض 5 دقیقه مسافت 110 کیلومتری را پوشش دهد یا در عرض 18 دقیقه از 10 تا 80 درصد شارژ گردد. این اعداد فقط تبلیغات بازاریابی نیستند و متخصصان واقعا آن را آزموده اند. بعلاوه هیوندای ویدیویی به صورت تایم لپس و ویدیوی دیگری با زمان واقعی از آن منتشر نموده است.
این سرعت شارژ به لطف باتری 800 ولتی است که تنظیمات پیشرفته تری نسبت به موستانگ ماخ-ای و فولکس واگن آی دی.4 دارد. این باتری همان مدلی است که پورشه در تایکان (Taycan) از آن استفاده می نماید و این یکی از دلایل بزرگی است که باعث شگفتی درباره محصولات نو الکتریکی هیوندای و کیا شده است.
رانندگی با آیونیک 5 مانند بسیاری از خودروهای الکتریکی سرگرم نماینده است و بسته بندی و طراحی ان عالی است. اما تجربه شارژ سریع شرایط را برای رانندگان خودروهای الکتریکی متحول خواهد نمود. در نخستین تجربه های رانندگی، آیونیک 5 در بعضی از ایستگاه های شارژ الکتریفای آمریکا آزمایش شده است و نشان داد که با حداکثر سرعت شارژ خودروهایی مانند خودروهای الکتریکی فورد و فولکس واگن شارژ می گردد. این خودرو هم در پارکینگ جالب توجه به نظر می رسد و هم می تواند بعضی از خسته نماینده ترین رفت و آمدها را برطرف کند و زمان شارژر را کاهش دهد.
قیمت
قیمت آیونیک 5 پیش از هر گونه کسر مالیات، برای مدل تک موتوره از 44 هزار و 875 دلار شروع می گردد، در حالی که شروع قیمت مدل دو موتوره از 48 هزار 375 دلار خواهد بود. از اواخر امسال میلادی فروش نسخه های کامل آیونیک 5 در نمایندگی های هیوندای شروع می گردد. از سویی هیوندای فروش شرایطی هم برای این خودرو درنظر گرفته است که تا بهار 2022 شروع نخواهد شد. بنابراین اگر می خواهید پیش از آنکه همه متوجه شوند این خودرو چقدر شگفت انگیز است یکی را خریداری کنید، باید عجله کنید.
در خاتمه باید گفت که می توان به توانایی هیوندای برای حرکتی استاندارد به عصر الکتریکی شدن و عرضه محصولاتی قابل قبول اطمینان داشت. نمی دانیم که محصول آینده این شرکت چقدر این جهت را دنبال می نماید، اما در حال حاضر، آیونیک 5 قطعا شگفت انگیز است.
عکس ها: هیوندای آیونیک 5
Credit: Autoblog / Cover: Hyundai
منابع: Inverse, Autoblog, Inside EVs
منبع: دیجیکالا مگ