نگاهی به ساختمان تاریخی خدیوی زنجان

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، بنای حسن خان ناصر نظام خدیوی مشهور به عمارت خدیوی در کوچه ناصر نظام، خیابان هفت تیر فعلی زنجان که یکی از آثار ملی ایران است.

نگاهی به ساختمان تاریخی خدیوی زنجان

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

میراث آریا:خانه خدیوی از جمله خانه های تاریخی شهر زنجان است که همچنان کاربری مسکونی دارد و در اختیار مالک آن (آقای خدیوی) است. این خانه تاریخی از جمله بناهای زیبا و با تزئینات حائز اهمیت است که در نزدیکی موزه رختشوی خانه و خانه ذوالفقاری در محله ای معروف به دالان آلتی در شهر زنجان واقع شده است.

نظر به اینکه هیچ گونه کتیبه و یا نوشته ای که دال به زمان ساخت بنا باشد به دست نیامده و زمان دقیق ساخت بنا تعیین نیست اما با توجه به معماری و سبک این خانه تاریخی گمان می رود که در دوره های اولیه پهلوی بناشده باشد.

از جمله تزئینات این بنا می توان به آجرکاری های نما، گچ بری های زیبا و ستون ها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع، وجود ایوان که بر روی شش ستون چوبی با پوشش گچی راسخشده و همچنین به وجود نرده های تزئینی اشاره نمود.

خانه خدیوی از جمله بناهایی است که متأثر از الگوهای رایج غرب و ملهم از شیوه های محلی این منطقه شکل گرفته است. این عمارت به صورت دو اشکوبه ساخته شده که کاربری و اهمیت هر بخش از بنا با به حداکثر رساندن تزئینات تعیین شده است.

از جمله تزئینات این بنا می توان به آجرکاری های نما، گچ بری های زیبا و ستون ها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع، راسخ شدن ایوان روی شش ستون چوبی با پوشش گچی و همچنین وجود نرده های تزئینی اشاره نمود.

جهت خودروی شخصی بنای خدیوی در ضلع شمال غربی خانه ذوالفقاری و در سمت جنوبی خیابان هفت تیر واقع شده است.

خانه خدیوی زنجان یکی از جاذبه های تاریخی است که هرساله گردشگران بومی و غیربومی زیادی را به خود جذب می نماید. این خانه در ضلع شرقی و منتهی الیه خیابان هفت تیر به خیابان سعدی وسط می رسد.

این اثر در تاریخ 28 دی 1379 با شماره ثبت 2968 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 219

به "نگاهی به ساختمان تاریخی خدیوی زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به ساختمان تاریخی خدیوی زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید