همدان و 7 جاذبه تماشایی اش

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، جاذبه های همدان

همدان با گذشته طولانی و پرفراز و نشیبش جاذبه های تاریخی زیادی را در خود جای داده برای همین یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای ایران است. همدان از استان های غربی ایران است که بودن در ناحیه کوهستانی آب و هوای سردی را برایش رقم زده است. همدان از استان هایی است که باید به آن سفر کرد و سر فرصت جاذبه های دیدنی شهرهای مختلفش را دید و فرهنگ و تاریخ ایرانی را بهتر شناخت. بهتر است قبل از اینکه راهی این استان شوید کمی با آثار تاریخی آن بیشتر بدانید تا به هر جاذبه ای که بیشتر علاقه داشتید آن ها را در لیست بازدید خود قرار دهید. در ادامه خبرنگاران را همارهی کنید تا با جاذبه های همدان آشنا شوید.

همدان و 7 جاذبه تماشایی اش

شهر باستانی هگمتانه

همدان مرکز مادها، یکی از اولین اقوام ایرانی بوده، قومی که مدت ها در این شهر زندگی و پادشاهانش در آن کاخ های زیادی درست کردند. بعدها پادشاهان هخامنشینی این شهر را مرکز تابستانی خود قرار دادند تا تابستان ها به اینجا بیایند و از آب و هوای خنک این شهر لذت ببرند. حالا اما اثری از آن همه شکوه و قصرهای مجلل نمانده تنها چیزی که در اینجا می بینید دشتی بزرگ است که ویرانه هایی از آن دوران در قست هایی از آن به چشم می خورد. شهر باستانی هگمتانه یکی از اصلی ترین جاذبه های همدان است که نمی گردد به همدان رفت و از آن تماشا کرد. برای تماشا این شهر باستانی به قسمت قدیمی شهر بروید، در این مجموعه موزه های هست که آثار باستانی ای که از دل زمین بیرون آمده در این موزه به نمایش گذاشته شده است. در پشت همین موزه حیاطی وجود دارد که در آن ستون های این شهر را هم می توانید ببینید. در کنار این موزه دو کلیسا هست که بازدید از آن ها می تواند جالب باشد. بعد از آن به سمتی می روید که نمای کلی شهر باستانی هگمتانه را نشان می دهد و با تماشای آن به روزگاری فکر کنید که اینجا پر از قصرها و کاخ های باشکوه بود.

شیر سنگی

شیر سنگی از آثار باستانی و قدیمی ایران است که برای تماشا آن باید به 12 متری سنگ شیر بروید. در آنجا میدانی مربعی شکل را می بینید که تخته سنگی به شکل شیر در وسط آن واقع شده است. البته فکر نکنید که شمایل شیر کاملا بر روی این سنگ معلوم است چون گذر سالیان دراز باعث شده که این سنگ دیگر چندان شبیه شیر نباشد اما همچنان باشکوه و زیباست. اینکه این تندیس در چه زمانی درست شده دقیقا مشخص نیست اما باستان شناسان از روی نحوه کنده کاری هایی که بر روی این سنگ اجرا شده و شواهد دیگر آن را برای دوره اشکانیان می دانند. در ابتدا از این مجسمه دو عدد وجود داشت که در کنار دروازه شهر قرار داشتند اما بعدها، یکی از آن ها از بین رفت و دیگری شکسته شد تا اینکه در سال 1328 این مجسمه تعمیر شد و در این میدان قرار گرفت.

برج قربان

این برج زیبا که نمایی مجذوب کننده و تماشایی دارد از جاذبه های قرن هفتم و هشتم هجری است و در آن گروهی از بزرگان سلجوقی و شیخ السلام حسن ابن عطار دفن شده اند. شاید این سوال برایتان پیش بیابد که چرا به اینجا برج قربان می گویند، دلیلش این است که در زمان صفویه که افغان ها به اینجا حمله کردند فردی به نام قربان با سنگر قرار دادن این برج حمله شورشیان را دفع کرد برای همین از آن زمان تا به حال به اینجا برج قربان می گویند. برای تماشا از این برج باید به جایی بین چهار باغ شهید مدنی و خیابان طالقانی بروید.

غار علیصدر

بزر ترین غار آبی دنیا در نزدیکی روستای علیصدر واقع شده است، روستایی که با یک ساعت رانندگی از همدان به آن می رسید. در جهت ورودی غار، سنگ نوشته ای هست که بر روی آن اطلاعاتی درباره غار نوشته شده است. در سال 1342 ، 14 نفر از کوهنوردان با تجهیزات ابتدایی وارد غار شدند و برای اولین بار توانستند داخل آن را ببینند. چند سال بعد دهانه غار بزرگ تر شد و گردشگران توانستند از آن بازدید کنند. این غار زیبا بدون شک یکی از معروف ترین جاذبه های همدان است و خیلی از گردشگران بدون بازدید از آن همدان را ترک نمی کنند. در این غار می توانید سوار قایق های معمولی شوید و به آسانی در کانال های آبی گردش کنید.

گنبد علویان

یکی از ارزشمندترین آثار معماری و گچ بری ایرانی در چهار باغ علویان جایی در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله واقع شده است. این جاذبه در لیست آثار ملی ایران واقع شده است و از نمونه های زیبای معماری اسلامی است. قدمت این بنا به قرن ششم هجری و دوره سلجوقیان برمی گردد و در ابتدا مسجد بوده اما بعدها به سردابی برای دفن خاندان سلجوقی تبدیل شده است. با بازدید از این بنای تاریخی می توانید نمونه بینظیری از معماری و جزئیات پیچیده آن را تماشا کنید. حتما به داخل این بنای زیبا بروید، مدتی وقت بگذارید و اوج هنر معماری آن را تماشا کنید.

آرامگاه باباطاهر عریان

باباطاهر از شاعران قرن چهارم و پنجم بوده و آرامگاه آن در میدان باباطاهر واقع شده است. این آرامگاه که در وسط میدان مستطیلی بنا شده نمونه ای از معماری های شاهکار معاصر است. آرامگاهی که امروز می بینید در سال 1344 ساخته شده اما قبل ها و در زمان سلجوقیان هم در اینجا آرامگاهی قرار داشت که بارها مورد بازسازی و بازسازی قرا گرفت.

آرامگاه ابوعلی سینا

این آرامگاه که در میدان بوعلی سینا واقع شده است در زمان قاجار ساخته شده و یکی از پربازدید ترین جاذبه های همدان است. در ساخت این آرامگاه از ترکیبی از معماری ایرانی قبل از اسلام و بعد از اسلام استفاده شده است. اینجا در کنار اینکه آرامگاه یکی از دانشمندان بزرگ را می بینید می توانید به تالار جنوبی آرامگاه بروید و از موزه ای تماشا کنید که در آن آثاری مثل سفال، برنز، سکه و … به نمایش درآمده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1285

به "همدان و 7 جاذبه تماشایی اش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همدان و 7 جاذبه تماشایی اش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید