پارک جنگلی چیتگر تهران

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به تهران خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام پارک جنگلی چیتگر را مورد بررسی قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

پارک جنگلی چیتگر تهران

پارک جنگلی چیتگر از پارک های جنگلی شهر تهران است که از شمال به زمین های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج از غرب به شهرک سروآزاد و پیکان شهر و از شرق به منطقهٔ خرگوش دره محدود خواهد شد. این پارک با 950 هکتار زمین پردرخت از بزرگ ترین بوستان های جنگلی استان تهران است.

هدف از احداث این بوستان جنگلی که در شروع جهت وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده است. این پارک دارای یک پیست و جهتهای دوچرخه سواری و امکانات اسکیت سواری است. همچنین ایستگاه مترو چیتگر مقابل درب شمارهٔ 1 و ایستگاه مترو ایرانخودرو مقابل درب های 5 و 7 واقع شده است.

مجموعه ای فرح قسمت که بعد از گشت و گذاری تاریخی در شهر فرصتی سبز و آرام برای گردشگر فراهم می کند. این پارک به عنوان یکی از پردرخت ترین پارک های تهران با گونه های گوناگون از درختان سوزنی برگ و پهن برگ فضایی منحصر به فرد به وجود آورده است. از امکانات این پارک مجتمع فرهنگی، ورزشی، زمین بازی، سالن اجتماعات، انبار، ایستگاه و پیست دوچرخه سواری، ایستگاه آتش نشانی، رستوران، بوفه، ساختمان اداری، پارکینگ، آلاچیق ها و چادرهای اقامتی است که اکثرا در محدوده شرقی پارک استقرار یافته است. بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور دریاچه چیتگر است که در مجاور پارک چیتگر واقع شده است. این دریاچه دارای محیطی مناسب برای ورزش های آبی می باشد. پارک چیتگر و دریاچه مجاورش به همراه فضاهای اداری و تجاری اطراف چشم اندازی زیبا و متنوع ایجاد کرده است. قرارگیری آب این عنصر آرام قسمت در کنار محیطی سبز و ارتباط آن ها با یکدیگر محیطی دل نشین فراهم کرده که از دیرباز مرکز جذب مرکز نشینان بوده است.

بیشتر این امکانات در محدوده شرقی پارک استقرار یافته و محدوده غربی به طور بکر و جنگلی به جای مانده است. محدوده شرقی به مساحت تقریبی 253هکتار است و محدوده غربی مساحتی معادل 658 هکتار را به خود اختصاص داده است.

حداقل ارتفاع پارک چیتگر از سطح دریا 1225 متر و حداکثر آن 1313 متر بوده و میانه آن 1269 متر است.

پوشش درختی پارک در مجموع مساحتی در حدود 734 هکتار را در بر می گیرد و حدود 53 درصد از آنها را گونه های سوزنی برگ مانند کاج الداریکا، سرو نقره ای و سرو خمره ای و حدود 47 درصد از درختان را از جمله اقاقیا، زبان گنجشک، نارون چتری، ارغوان، داغداغان، افرای زینتی، پلت، بلوط و ایلان تشکیل داده است.

دریاچه چیتگر نیز در مجاورت این پارک جنگلی واقع شده است.

از جمله نکات بسیار مهمی که انتظار داریم گردشگران در پارک رعایت کنند، احتیاط در مورد روشن کردن آتش در این پارک می باشد. چراکه بی احتیاطی های انجام گرفته به وسیله بعضی مراجعان سبب بروز موارد آتش سوزی در این پارک شده است، طی چند سال گذشته یک ایستگاه آتش نشانی در مجاورت پارک جنگلی چیتگر به بهره برداری رسیده است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1430

به "پارک جنگلی چیتگر تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک جنگلی چیتگر تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید