پختن سبزیجات، مفید یا مضر؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، مصرف روزانه سبزیجات یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطان ها است زیرا سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند و دستگاه ایمنی بدن را قوی می سازند. حال کدام سبزی را پخته مصرف کنیم و کدام را به صورت خام؟

پختن سبزیجات، مفید یا مضر؟

مطمئنا غذاهای گیاهی خام می توانند مغذی باشند، اما پختن سبزیجات باعث می شود که فیبرها و دیواره های سلولی شان نرم شود و مواد مغذی مهم شان آزاد شود. این در حالی است که همین مواد مغذی مهم در حالت خام در دسترس نیستند. به عنوان مثال پختن گوجه فرنگی، تاثیر نوعی آنتی اکسیدان به نام لیکوپن را تا 5 برابر بیشتر می کند. در این مطلب از خبرنگاران درباره برترین نحوه مصرف سبزیجات گفته شده است. همراه ما باشید.

پختن سبزیجات و تاثیر آن بر روی ارزش غذایی

پختن می تواند تاثیر نوعی مواد شیمیایی خاص را در سبزیجات کاهش دهد که مانع از جذب املاح مهمی مثل آهن، روی، کلسیم و منیزیم می شود. به عنوان مثال، پختن اسفناج باعث می شود که آهن و کلسیم بیشتری از برگ های این سبزی مهم در دسترس انسان ها قرار بگیرد. البته برخی از مواد مغذی مثل ویتامین C و برخی از انواع ویتامین B با پختن از بین می روند، اما مقدار این مواد در گیاهان تا مقدار ای زیاد است که با پختن فقط تا حدی کاهش پیدا می کند و بازهم برای انسان ها مفید است.

پختن می تواند ارزش غذایی را بیشتر کند

همواره گفته می شود سبزیجات را خام بخورید تا مواد مغذی بیشتری به بدنتان برسانید. شاید در خصوص بیشتر سبزیجات این درست باشد اما در برخی از سبزیجات، پختن باعث تقویت ارزش غذایی آن ها می شود.

هویج، کلم بروکلی و گوجه فرنگی، سه نوع سبزی هستند که معلوم شده ارزش غذایی شان با پخته شدن بیشتر می شود؛ یعنی در این سبزی ها، ترکیبات فیتوکمیکال اگر گرما نبینند، در دیواره سلولی حبس می مانند.

گوجه فرنگی

این سبزی قرمز رنگ بسیار مغذی و منبع غنی ویتامین ث و لیکوپن است. لیکوپن، فیتوکمیکالی است که باعث قرمزی رنگ گوجه فرنگی شده و البته خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی نیز دارد.

بخارپز یا آب پز کردن گوجه فرنگی، برترین شیوه برای فعال کردن لیکوپن به منظور بیش ترین استفاده از مواد مغذی آن است. لیکوپن، ریسک سرطان را کاهش داده، سلامت قلب را ارتقا داده و واکنش های نورولوژیکی را تقویت می کند.

بروکلی

بروکلی منبع غنی لوتئین و توکوفرول است. این ترکیبات شیمیایی، با کاهش التهاب در رگ های خونی بدن، ریسک سرطان را کاهش می دهند.

بروکلی، مشهور است به سبزی سم زدا (دتوکس) و سوپرفود بودن. تحقیقات نشان داده پختن بروکلی، موجب رها شدن کاروتنوئیدها می شود.

برترین شیوه برای پخت بروکلی، آب پز و بخارپز کردن آن است که با این شیوه ها خواص کاروتنوئید، لوتئین و فیتوئن ها تقویت می شود.

هویج

انواع هویج، سرشار از بتاکاروتن است و ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دارد. هویج خواص آنتی اکسیدانی دارد که بیشترشان ناشی از تجمع بسیار زیاد ویتامین A و بتاکاروتن است. آزمایش ها نشان داده آب پز کردن هویج، کاروتنوئیدها را تا 14 درصد افزایش می دهد.

کدام سبزیجات را خام مصرف کنیم؟

یک تحقیق نشان داده است که اسفناج به صورت خام و تازه بالاترین سطح از لوتئین را در خود دارد که کاروتینوئیدی است که می تواند از تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا و مسائل چشم پیشگیری کند.

مواد غذایی که سطح بالایی از ویتامین های B و C را در خود دارند بهتر است به صورت تازه مصرف شوند زیرا این ویتامین ها محلول در آب هستند و این یعنی ممکن است حین پخت از آن ماده غذایی خارج شوند.

ولی کیفیت غذایی سبزیجات تازه در مقابل سبزیجات خام برحسب نوع سبزیجات فرق دارد. سبزیجات خانواده کلم، مثل کلم سفید، کلم بروکسل و گل کلم بهتر است به صورت تازه مصرف شوند.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب کارهایی که بعد از پرخوری باید انجام دهید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 آبان 1401 بروزرسانی: 3 آبان 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1454

به "پختن سبزیجات، مفید یا مضر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پختن سبزیجات، مفید یا مضر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید