چرا هواپیماها بر فراز تبت پرواز نمی نمایند؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، علت پرواز نکردن هواپیما در تبت

سوال جالبی است، نه؟ منطقه تبت یکی از مرتفع ترین نقاط زمین است و به بام دنیا معروفیت دارد. اورست، بلندترین کوه زمین و بسیاری از کوه های مرتفع نیز در همین منطقه قرار دارند. اما آیا می دانستید که هواپیماها اجازه ندارند بر فراز تبت پرواز نمایند؟ پرواز بر فراز تبت بسیار خطرناک است و معمولا هواپیماها از پرواز بر فراز آن نهی می شوند. فکر می کنید علت پرواز نکردن هواپیما در تبت چیست؟ آیا پای پدیده ای عجیب و ماورالطبیعه در میان است یا آنکه صرفا ویژگی های طبیعی و خاص منطقه باعث این امر می گردد؟ در ادامه ابتدا مختصری در خصوص تبت و ویژگی خاص این منطقه صحبت می کنیم و بعد، پاسخ این سوالات را با هم پیدا می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

چرا هواپیماها بر فراز تبت پرواز نمی نمایند؟

سرزمین تبت کجاست؟

تبت منطقه ای خودگردان در کشور چین است. این منطقه در جنوب غربی چین واقع شده و از سمت غرب با هند، از جنوب غربی با نپال و از سمت جنوب شرق با برمه و بوتان مرز مشترک دارد. فلات تبت مرتفع ترین فلات در دنیاست و رشته کوه هیمالیا در این منطقه واقع شده است. کوه هایی مثل اورست (8850 متر)، ماکالو (8481 متر) و بسیاری کوه های مرتفع در این سرزمین قرار دارند. میانگین ارتفاع این کوه ها 8000 متر (26000 فوت) است.

تبت یک فرودگاه بین المللی دارد؛ فرودگاه لهاسا گونگار و فرودگاه دیگر یعنی نگری گونسا فرودگاهی با کاربرد نظامی و همگانی است. فرودگاه لهاسا گونگر در 62 کیلومتری لهاسا، مرکز منطقه خودگردان تبت، واقع شده است.

میانگین ارتفاع این منطقه 3650 متر است! کوهنوردانی که به این منطقه سفر می نمایند قبل از هرچیز باید کمی صبر نمایند تا الگوی تنفسشان کم کم با این ارتفاع بالا هماهنگ گردد. این اطلاعات به شما یاری می نماید تا علت پرواز نکردن هواپیما در تبت را بهتر درک کنید.

ارتفاع زیاد فلات تبت

سرزمین تبت با دارا بودن مجموعه ای از کوه های مرتفع (بلندترین آنها اورست با 8850 متر) تبدیل به منطقه ای پرمخاطره برای هواپیماها شده است. هواپیماها برای پرواز محدودیت ارتفاع دارند و کمتر و بیشتر از ارتفاعی تعیین اجازه ندارند پرواز نمایند. حدبیشتر ارتفاعی که هواپیماها می توانند پرواز نمایند 8000 متر است. همانطور که دیدیم ارتفاع بسیاری از کوه های این منطقه نزدیک به 9000 متر است، بنابراین هواپیماها به طور معمول اجازه ندارند بر فراز رشته کوه هیمالیا پرواز نمایند. بعلاوه در ارتفاع بالا مسئله ای به نام لایه های جوی وجود دارد. این امر علت دیگر پرواز نکردن هواپیما در تبت است.

آشفتگی لایه های جوی

خب، همانطور که ممکن است بدانید جو زمین از چهار لایه تشکیل شده است. نزدیک ترین لایه به زمین تروپوسفر نام دارد که از سطح زمین تا ارتفاع حدود 11000 متری (7 مایلی) ادامه دارد. همانطور که دیدیم رشته کوه هیمالیا در ارتفاع 8850 متری (5.5 مایلی) واقع شده است. بنابراین در منتها الیه لایه اول و در نزدیکی لایه دوم جو واقع شده است. بین لایه های جوی مرزی نامرئی وجود دارد که از آنجا به بعد لایه بعدی آغاز می گردد.

پس از این ارتفاع، تروپوسفر جای خود را به لایه دوم، یعنی استراتوسفر می دهد. بیشتر هواپیماها در بالای لایه تروپوسفر پرواز می نمایند و پرواز در لایه جوی استراتوسفر تنها در صورتی مجاز است که ذخیره اکسیژن کافی داشته باشید. با زیاد شدن ارتفاع از تراکم هوا کم می گردد. به این معنا که هرچه بالاتر می رویم حجم اکسیژن در هوا کاهش پیدا می نماید. بعلاوه با افزایش ارتفاع، فشار هوا بیشتر می گردد. این دو در کنار هم باعث آشفتگی و اختلالات هوا می گردد.

در صورتی که رشته کوه های مرتفع وجود نداشته باشد، مواجهه با فشار هوا در چنین ارتفاعی راحت تر خواهد بود. اما مشکل این جاست که علاوه بر فشار هوا، کوه هایی سر به فلک کشیده نیز وجود دارند که پرواز در این منطقه را بسیار خطرناک می نمایند. اگر هواپیمایی بخواهد در این منطقه پرواز کند علاوه بر مواجهه با آشفتگی های جوی در لایه استراتوسفر باید مراقب رشته کوه مرتفع هیمالیا که مثل مانعی بر سر راه هواپیما هستند نیز باشد.

خطر پرواز بر فراز تبت

بیشتر هواپیماها قادر هستند در ارتفاع بالاتر از 6000 متر پرواز نمایند، اما اغلب آنها تنها 20 دقیقه ذخیره اکسیژن دارند. بر طبق قوانین صنعت هواپیمایی، هواپیما پیش از آنکه ذخیره اکسیژن مسافرانش تمام گردد باید به ارتفاع 3000 متری برگردد. اگر هواپیمایی بر فراز این منطقه پرواز کند، به علت وجود کوه های با ارتفاع بیشتر از 8000 متر، کاهش به موقع ارتفاع و برگشتن به ارتفاع 3000 متری ممکن است سخت باشد. پرواز بر فراز رشته کوه هیمالیا ریسک زیادی به همراه دارد، چون در چنین ارتفاعی آشفتگی های جوی کنترل همه چیز را از دست خلبان خارج می نمایند و نمی توان زمان بندی درستی برای کاهش ارتفاع داشت. اگر هواپیمایی این کارپرمخاطره را انجام دهد محتمل است در اواسط پرواز ذخیره اکسیژنش تمام گردد و جان خود و مسافران به خطر بیفتد. از آنجا که ایرلاین ها نمی خواهند چنین ریسک پرخطری را بپذیرند به کل از پرواز بر فراز تبت خودداری می نمایند.

راستا منحنی پرواز و فرود هواپیماها

هواپیماها هنگامی که از زمین بلند می شوند راستای منحنی (Geodesic) را در پیش می گیرند و کم کم ارتفاع خود را زیاد می نمایند، برای فرود نیز هواپیما لازم همین راستا منحنی را طی کنید تا بتواند به طور صحیح و بی خطر فرود بیاید. راستا پرواز تمام هواپیماها بر اساس این منحنی ژئودزیکی برنامه ریزی می گردد. اما در تبت فرودگاه زیادی وجود ندارد و همانطور که گفتیم تنها دو فرودگاه در تبت وجود دارد. این دو فرودگاه هم 1357 کیلومتر از هم فاصله دارند.

خب، با توجه به دلایل بالا و همانطور که دیدیم هواپیماها بر فراز تبت پرواز نمی نمایند؛ اما نه به دلایل مرموز و رمزآلود، بلکه به دلایلی کاملا علمی و ناشی از ویژگی های طبیعی منطقه تبت.

منبع: artoftravel.tips

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1323

به "چرا هواپیماها بر فراز تبت پرواز نمی نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هواپیماها بر فراز تبت پرواز نمی نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید