چند توصیه مهم برای بی خواب ها

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، کم خوابی و یا تغییر ساعت خواب باعث بروز مشکلاتی جدی برای افراد خواهد شد.

چند توصیه مهم برای بی خواب ها

در روزهای اپیدمی ویروس کرونا، قرنطینه خانگی و همچنین نزدیک شدن ایام عید بسیاری از افراد با کمبود خواب یا تغییر ساعت های آن روبرو می شوند. باید به این نکته توجه داشت که کم خوابی و یا تغییر ساعت آن باعث بروز مشکلاتی مانند آلزایمر، اختلال عملکرد شناختی، افزایش خلق و خوی بد و بیقراری در افراد خواهد شد؛ بنابراین توصیه می شود برای تنظیم خواب شبانه خود به نکات زیر توجه کنید.

در مرحله اول سعی کنید ساعت بیداری را طوری انتخاب کنید که هر روز هفته قابل اجرا باشد. در واقع باید ساعت بیداری خود را متناسب با برنامه کاری خود در نظر بگیرید. همچنین در ادامه این مرحله برای رفتن به رختخواب و بیدار شدن یک ساعت تعیین تعیین کنید تا برنامه خواب شما نظم داشته باشد.

رفتن به رختخواب دارای شرایط خاصی است که برای یک خواب منظم و آرام باید آن ها را در نظر بگیرید. در واقع وقتی به رختخواب می روید اتاق خواب باید کاملاً تاریک و کمی خنک باشد. همچنین اگر امکان تاریکی کامل اتاق خواب وجود ندارد توصیه می شود از چشم بند استفاده کنید. البته برای داشتن خواب بهتر توصیه می شود شب ها نیم تا یک ساعت قبل از خواب تمام منابع نور آبی را خاموش کنید.

برای داشتن یک خواب آرام و منظم باید در نظر گرفت که اتاق خواب فقط برای خوابیدن است و برای کارهای دیگر مانند تماشای تلویزیون و کار کردن استفاده نشود؛ چرا که سر و صدا و همچنین شلوغی اتاق خواب باعث اختلال در خواب شما خواهد شد.

سعی کنید صبح ها بین 15 تا 30 دقیقه خود را در معرض نور مناسب قرار دهید و همچنین ورزش روزانه به مدت حداقل 30 دقیقه را از قلم نیاندازید؛ البته باید به این نکته توجه داشت که زمان ورزش به زمان خواب شما نزدیک نباشد تا بتوانید راحت تر بخوابید.

توصیه های غذایی برای داشتن خواب آرام شبانه

توصیه می شود بعد از ظهرها قهوه و نوشیدنی های کافئین دار ننوشید و همچنین برای شام، شب از غذاهای سنگین استفاده نکنید. سیگار کشیدن را کنار بگذارید؛ چرا که نیکوتین موجود در سیگار مانع عمیق شدن خواب شبانه می شود.

در پایان می توان گفت انجام کارهای آرامش بخش مانند دوش آب گرم یا مطالعه، قبل از رفتن به رختخواب بسیار موثر هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 851

به "چند توصیه مهم برای بی خواب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند توصیه مهم برای بی خواب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید