63 اثر ناملموس از همدان تا به امروز ثبت ملی شده است

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، 63 اثر ناملموس از همدان تا به امروز ثبت ملی شده است.

63 اثر ناملموس از همدان تا به امروز ثبت ملی شده است

کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: 6 اثر ناملموس هم شامل غذا آیین ها و بازی های بومی و محلی است که برای ثبت در آثار ملی کشور به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

فریبا نعمتی گفت: پرونده ثبت آش سرنانی و آش آلو مربوط به روستای حیدره قاضی خان، آش چغندر ملایر، حلوا مغزی تویسرکان، جشن رازیانه در شهرستان رزن و نیز برداشت محصول یا مراسم دارامام در روستای حیدره قاضی خانی شهرستان بهار به تهران ارسال شده است.

وی ثبت ملی خوراکی های سنتی را موجب توسعه و رونق گردشگری در دیار هگمتانه دانست و گفت: معرفی خوراکی های سنتی زمینه تقویت آداب و رسوم مردم را فراهم نموده و موجب ترویج سبک زندگی سالم می گردد.

کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان یادآور شد: 63 اثر ناملموس استان همدان در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده که شامل غذاها، آیین های سنتی و بازی های بومی محلی است.

نعمتی گفت: پروژه ثبت خوراکی ها و آداب و رسوم مربوط به آن در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی گفت: طبق تعریف یونسکو و اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، آثار ناملموس شامل بخشهایی مانند آداب و رسوم، بازی های آیینی، گویش ها و زبان ها، مهارت های بافتن، ساختن، نواختن و پختن می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1555

به "63 اثر ناملموس از همدان تا به امروز ثبت ملی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "63 اثر ناملموس از همدان تا به امروز ثبت ملی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید