آشنایی با انواع لامپ و چراغ تازه برای محیط داخل و خارج خانه

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، برای بسیاری از مردم نورپردازی منزل و بررسی انواع لامپ، موضوع چندان مهمی نبوده و معمولا در آخرین مرحله از دیزاین و طراحی خانه به آن توجه می شود. اما امروزه شرایط به طور کلی فرق کرده و نورپردازی و سیستم روشنایی تبدیل به یکی از عناصر مهم در دیزاین خانه شده است.

آشنایی با انواع لامپ و چراغ تازه برای محیط داخل و خارج خانه

همچنین برای ایجاد فضایی خاص و دلپذیر در خانه، از نورپردازی کمک بسیار زیادی گرفته می شود. برای اینکه بتوانیم این حس خوب را در خانه خود ایجاد کنیم، نیاز به بررسی انواع لامپ ها داریم. همانطور که می دانید هر لامپی، نور خاصی را در فضا پخش می کند، در نتیجه اطلاع بیشتر از مدل های مختلف لامپ و چراغ، دید بهتری به شما خواهد داد.

انواع لامپ بر اساس تکنولوژی ساخت

هر نوع لامپی مزایا و معایب خاص خود را دارد، در ادامه به معرفی انواع مختلف لامپ و کاربرد آنها خواهیم پرداخت.

لامپ رشته ای

لامپ رشته ای یا لامپ حبابی شناخته شده ترین نوع لامپ در دنیا است. تقریبا در تمام خانه ها حداقل یک عدد لامپ رشته ای دیده می شود. لامپ هایی که به داخل سرپیچ پیچ شده و از طریق جریان الکتریسیته و داغ شدن یک رشته نازک، نور را در تمام جهات به میزان مساوی پخش می کنند.

از معایب این لامپ ها می توان به انعطاف پذیری پایین در طراحی مدل های نو و مدرن، مصرف بالا و ایجاد حرارت زیاد اشاره کرد. به دلیل همین معایب، برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، تولید لامپ های حبابی قدیمی را تا سال 2025 متوقف خواهند کرد. در عوض لامپ های حبابی کم مصرف و دوست دار محیط زیست جای آنها را خواهد گرفت.

هالوژن

هالوژن یکی از انواع لامپ رشته ای است با این تفاوت که رشته لامپ درون یک کسپول پر شده با گاز هالوژن قرار گرفته و از این طریق روشنایی لامپ بیشتر می شود. این لامپ ها معمولا گران بوده اما مصرف کمی دارند.

عیب اصلی لامپ های هالوژن تولید گرمای بسیار زیاد آنهاست. طوری که اگر زیر این لامپ ها بنشینید ممکن است گرمای آنرا احساس کنید. این گرما به حدی زیاد است که حتی پس از خاموش کردن لامپ هم داغی لامپ را احساس خواهید کرد.

همانطور که می دانید تمام لامپ های هالوژن دارای یک بدنه فلزی هستند. این بدنه فلزی برای ایمنی بیشتر لامپ در صورت منفجر شدن آنهاست. گاز هالوژن یک گاز خطرناک بوده و احتمال انفجار آن هم وجود دارد.

لامپ فلوئورسنت

لامپ های فلوئورسنت یا همان لامپ مهتابی را می توان بعداز لامپ های حبابی شناخته شده ترین نوع لامپ دانست. این لامپ ها عموماً شکلی استوانه ای و طویل داشته و در ساختمان های مسکونی، تجاری و فروشگا ه ها استفاده وسیعی می شوند. در ابتدا این لامپ ها میزان بزرگی داشته و بیشتر بعنوان مهتابی برای روشن کردن محیط داخلی استفاده می شدند اما در نهایت مدل های کمپکت آن معروف به CFL یا لامپ های کم مصرف پیچشی به منازل مسکونی راه یافتند. لامپ های فلوئورسنت به میزان 75 درصد از لامپ های رشته ای و حبابی مصرف کمتری دارند. طول عمر لامپ های فلوئورسنت حداقل 15 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای است.

یکی از معایب لامپ های فلوئورسنت وجود مواد سمی درون لامپ است. این لامپ ها دارای میزان کمی جیوه هستند که اگر به شکل مناسب دفع نشوند، برای محیط زیست خطرناک خواهند بود. همچنین لامپ های فلوئورسنت میزان کمی نور فرابنفش از خود ساتع میکنند که برای پوست مضر است. البته از این لامپ ها برای پرورش گیاهان زینتی و آپارتمانی در محیط های کم نور استفاده می شود.

لامپ ال ایی دی

پس از کشف تکنولوژی لامپ های ال ایی دی یا دیود ساتع کننده نور، انقلابی در صنعت روشنایی بوجود آمد. انواع لامپ های ال ایی دی دارای خصوصیاتی نظیر دوام بسیار بالا، مصرف بهینه، طول عمر 25 برابر بیشتر و همچنین عدم تولید حرارت هستند. لامپ های ال ایی دی نور را فقط در جهت مستقیم می تابانند و از این طریق برای مطالعه یا روشن کردن فضای کار بسیار مناسب اند.

اما لامپ های ال ایی دی دارای یک عیب بزرگ هستند. این لامپ ها بخاطر ساتع کردن نور آبی یا بلو لایت که طبق گفته دانشمندان ریتم خواب فرد را بهم می ریزد.

لامپ های خورشیدی

برای روشنایی محیط بیرون که دسترسی به سیم برق یا خروجی برق نیست، استفاده از انواع لامپ های خورشیدی روشی بسیار کارآمد و کم هزینه برای روشن کردن فضای بیرون و بدون دسترس به انرژی برق است. لامپ های خورشیدی معمولا همراه با یک صفحه یا پنل کوچک عرضه می شوند که انرژی لازم برای روشن ماندن چراغ در طول شب را فراهم می کند. همراه چراغ ها باتری های باب ظرفیت 5000 میلی آمپر و بالاتر است که انرژی کافی برای روشن ماندن 10 ساعته یک چراغ پر نور کافی است.

بیشتر چراغ های خورشیدی به طور اتوماتیک بعداز غروب خورشید روشن می شوند، اما برخی هم دارای کلید یا کنترل از راه دور هستند که امکان روشن و خاموش کردن چراغ از راه دور را فراهم می کنند. مزیت دیگر این لامپ ها، هزینه نصب پایین و عدم نیاز به سیم کشی و پرداخت پول برای مصرف انرژی است. این لامپ ها جایگزین بسیار مناسبی برای لامپ های روشنایی حیاط و باغ های بزرگ هستند.

جمع بندی

به طور کلی تمام سیستم های روشنی از مدل های پیشرفته همین تکنولوژی هایی که در بالا به آنها اشاره کرده ایم ساخته شده اند. مواردی مثل انواع لامپ های نواری، میله ای، ادیسونی، مخفی و … جزئی از خانواده لامپ های بالا هستند. اما به طور کلی عواملی مهمی که در خرید انواع لامپ باید به آنها توجه شود، شامل میزان مصرف، زیبایی و حالت پخش کنندگی نور اشاره کرد.

منبع: اتاق
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1063

به "آشنایی با انواع لامپ و چراغ تازه برای محیط داخل و خارج خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع لامپ و چراغ تازه برای محیط داخل و خارج خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید