شروع بازنگری بایدن در سیاست خارجی ترامپ

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، گروه دنیا ، جو بایدن، رئیس جمهوری جدید امریکا که تنها ساعتی پس از ورود به کاخ سفید، با امضای 17 فرمان این پیغام را به دنیا داد که میخواهد با دریافت دکمه های کنترل +Z بسیاری از سیاست های داخلی و خارجی امریکا را به 4 سال قبل بازگرداند، روز آدینه نیز با صدور فرمان بازنگری بر تحریم ها و بعضی دیگر از مسائل سیاست خارجی به جا مانده از دوره دونالد ترامپ قدمی دیگر برای محو کردن سیاست های سلف خود برداشت.

شروع بازنگری بایدن در سیاست خارجی ترامپ

جو بایدن در بخش اول این دستور، کوشش کرد برخلاف ترامپ که با خروج از سازمان بهداشت دنیای، امریکا را از مشکل دنیای کرونا دور نگه دارد، خواستار بازنگری در تحریم هایی شد که طی 4 سال گذشته اعمال شدند. او به این ترتیب کوشش دارد تا به نیازهای دنیا در مقابله با کووید19 پاسخ دهد. او این دستور را مستقیم به اداره دفتر کنترل دارایی های خارجی که وظیفه اعمال تحریم ها را در وزارت خارجه امریکا بر عهده دارد، فرستاد. به گزارش سایت رسمی کاخ سفید، بایدن که در روز نخست کار خود امریکا را به سازمان دنیای بهداشت بازگرداند، در این دستور خواستار آن شده است که سیاست های تهیه و فراوری واکسن در کشورش مورد بازنگری قرار گیرد تا امریکا در کنار سازمان دنیای بهداشت، بتواند گام های مؤثری در زمینه مبارزه با کرونا بردارد. او از وزارت خارجه خود نیز خواست با مدیران بخش های مختلفی که وظیفه یاری به کشورهای نیازمند را دارند و همچنین مسئولان خارجی مثل نمایندگان سازمان ملل وارد مذاکره گردد تا یاری ها به این کشورهای کرونا زده روی ریل بیفتد. او در بخش دیگری از این دستور نیز از وزارت خارجه، وزارت خزانه داری و وزارت بازرگانی خواست ضمن مذاکره با مدیران بخش یاری های خارجی، تحریم های مالی، مالی و چند جانبه امریکا را که در طول 4 سال گذشته اعمال شده بودند، آنالیز نمایند تا با تخفیف احتمالی، مانع آسیب مردم کشورهایی که تحت این تحریم ها هستند، شوند. از جمله این کشورها، کوبا، ونزوئلا و ایران هستند. او همچنین از وزارت خزانه داری امریکا نیز خواست با آنالیز بودجه سعی کند، جوابگوی امنیت بهداشت و درمان در دنیا باشد.

بازنگری در توافق با طالبان

دونالد ترامپ امضای توافق بین امریکا با طالبان را یکی از دستاوردهای مهم دولت خود می دانست و معتقد بود، این توافق باعث شد دولت افغانستان و طالبان پای میز مذاکره بنشینند. مذاکراتی که با گذشت بیش از 3 ماه، هنوز به بار ننشسته است. بایدن با دستوری که آدینه شب صادر کرد، نشان داد ممکن است این توافق از طرف امریکا ملغی گردد. به گزارش سایت شبکه خبری بی بی سی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری جدید امریکا، آدینه شب گفت که دولت جدید این کشور قصد بازنگری در توافق با طالبان را دارد و برای تأیید آن، باید آنالیز نموده و اطمینان یابد که طالبان به تعهدات خود در متن این توافق پایبند بوده است یا خیر. این در حالی است که یکی از بندهای مهم این توافقنامه، کاهش خشونت ها و حملات و انتها دادن به فعالیت های تروریستی که منجر به کشتار مردم می گردد، است. این تصمیم با توجه به این مسأله گرفته شده است که در ماه های اخیر و همزمان با برپایی نشست ها بین نمایندگان دولت کابل و نمایندگان طالبان در قطر، موجی از خشونت ها سراسر افغانستان را در بر گرفته و به طور تعیین جمعی از اهالی رسانه و فعالان اجتماعی در این کشور نیز هدف ترورهای هدفمند بوده اند. در توافق دولت ترامپ با طالبان همچنین از طالبان خواسته شده بود، نه تنها به همکاری با سایر گروه های تروریستی مثل القاعده انتها دهد که مانع فعالیت های آنان در مناطقی که تحت کنترل دارد، گردد. به گفته منابع مطلع طالبان به این بخش از تعهد خود نیز عمل ننموده و سایر گروه های تروریستی همچنان در بخش های نفوذ طالبان فعال هستند. در حال حاضر شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به 2 هزار و 500 نفر می رسد که کمترین میزان آن در طول 20 سالی است که از جنگ امریکا در افغانستان می گذرد. این در حالی است که طالبان پیشتر به بی بی سی گفته بودند که اگر امریکا به تعهد خود در توافق با آنان یعنی خروج همه نیروهای خارجی تا شروع بهار، پایبند نباشد، آنها حمله به نیروهای بین المللی حاضر در افغانستان را از سر خواهند گرفت.

بازنگری در سیاست های ضد یمنی

بخش دیگری از اقدامات دونالد ترامپ که بایدن در بازنگری در آن است، یکی از آخرین اقدامات دولت قبل یعنی تروریستی اعلام شدن انصارالله یمن است. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه امریکا آدینه شب گفت: هرچند بعضی اقدامات حوثی ها در یمن را خلاف موازین خود می دانیم، اما طبقه بندی نام انصارالله در فهرست تروریسم باید بازبینی گردد. زیرا معتقدیم باید اطمینان یابیم این کار باعث اختلال در فرایند یاری های بشردوستانه به مردم یمن نگردد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 753

به "شروع بازنگری بایدن در سیاست خارجی ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع بازنگری بایدن در سیاست خارجی ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید