شروع برداشت اورانیوم 20 درصد از تأسیسات غنی سازی فردو

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از شروع برداشت اورانیوم 20 درصد از تأسیسات غنی سازی فردو اطلاع داد و گفت: معمولا این کار 24 ساعت طول می کشد، ولی با تمهیداتی که همکاران به کار بردند ظرف 12 ساعت عملی شده است.

شروع برداشت اورانیوم 20 درصد از تأسیسات غنی سازی فردو

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امشب در تبادل نظر با خبر 21 شبکه یک سیما درباره آغاز غنی سازی 20 درصد در تأسیسات غنی سازی فردو گفت: الحمدالله امروز با آغاز خوبی که داشتیم و یک ساعت پیش به من اطلاع دادند به سطح پایداری رسیده و همین الان برداشتی که از دو آبشاری که به این کار تخصیص داده شده است، فراوری 20 درصد را برمی داریم.

وی با بیان اینکه معمولا این کار 24 ساعت طول می کشد، یادآور شد: با تمهیدات و روش های جدیدی که همکاران ما به کار بردند، ظرف 12 ساعت عملی شده است و این در راستای قانون اجرای اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران است.

کمالوندی گفت: پنج ماده داریم که به مسائل فنی مرتبط می گردد که در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته این ظرفیت جدیدی نیست و سال 1389 بعد از اینکه سوخت 20 درصد را ندادند، حسب دستور آقای صالحی در آن موقع، سازمان انرژی اتمی وارد فراوری شد و توانستیم سوخت 20 درصد را فراوری کنیم.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین نیز امروز (دوشنبه)، گفت: به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز جاری برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و موم سیلندر حاوی اورانیوم 4.1 درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز فراوری اورانیوم تا غنای 20 درصد را تایید کرد. در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر 137.2 کیلوگرمی اورانیوم 4.1 درصد را برداشته و این سیلندر به خط فراوری وصل و فراوری اورانیوم تا غنای 20 درصد از سوی ایران آغاز شد.

نماینده دائم کشورمان گفت: این اقدام به دنبال نامه مورخ 11 دی ماه ایران به آژانس صورت گرفت.

پیش از این علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام نموده بود که فرآیند غنی سازی 20 درصد به زودی در فردو انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 724

به "شروع برداشت اورانیوم 20 درصد از تأسیسات غنی سازی فردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع برداشت اورانیوم 20 درصد از تأسیسات غنی سازی فردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید