خبرنگاران امارات در آستانه پیروزی در مسابقه فتح مریخ

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، تهران- خبرنگاران- کاوشگر امارت متحده عربی به نام امید براساس پیش بینی ها فردا - سه شنبه 9 فوریه (21 بهمن) - به مدار مریخ می رسد. این کاوشگر اولین فضاپیما از سه فضاپیمایی است که در ماه جاری به این سیاره سرخ اعزام می شوند.

خبرنگاران امارات در آستانه پیروزی در مسابقه فتح مریخ

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی اسپیس، امارات متحده عربی، چین و آمریکا همگی ماه ژوئیه گذشته طرح هایی را برای رسیدن به مریخ آغاز کردند.

این کشور حوزه خلیج فارس در صورت پیروزیت در این طرح، پنجمین کشوری خواهد بود که توانسته است به این سیاره سرخ برسد. اقدامی که به مناسبت پنجاهمین سالگرد اتحاد امارات زمان بندی شده است.

به همین مناسبت مکان های دیدنی سراسر امارات متحده عربی شب ها با چراغ قرمز روشن شده، حساب های کاربری دولتی به هشتگ #ArabstoMars مزین شده اند و در روز بزرگ برج خلیفه دبی، بلندترین برج جهان، مرکز نمایش یک جشن بزرگ خواهد بود.

کاوشگر امید که در زبان عربی ال امل شناخته می شود، حداقل برای یک سال مریخی یا 687 روز در مدار این سیاره قرار می گیرد، در حالی که فضاپیمای تیان ون-1 چین و مریخ نورد استقامت آمریکا، هر دو در سطح مریخ فرود می آیند.

تنها آمریکا، هند، اتحاد سابق جماهیر شوروی و آژانس فضایی اروپا در گذشته با پیروزیت به سیاره سرخ رسیده اند.

مانور پرخطر

به گفته مقامات اماراتی، پس از انفجار کاوشگر ژاپن در ژوئیه گذشته، مأموریت کاوشگر امید، اکنون با مهم ترین و پیچیده ترین مانور خود روبرو بوده و احتمال ورود پیروز آن به مدار مریخ 50-50 است.

این فضاپیما باید سرعت خود را به طور قابل توجهی، کاهش دهد تا اسیر گرانش مریخ نشود، همچنین باید تمامی شش موتور کنترلگر Delta-V خود را به مدت 27 دقیقه روشن کند تا سرعت کروز خود را از 121 هزار کیلومتر در ساعت به حدود 18 هزار کیلومتر در ساعت کاهش دهد.

این رویه که نیمی از سوخت این کاوشگر را مصرف می کند، روز سه شنبه نهم فوریه (21 بهمن) ساعت 15:30 دقیقه به وقت ساعت گرینویچ آغاز می شود و 11 دقیقه طول می کشد تا سیگنال پیشرفت آن به ماموران کنترل بر روی زمین برسد.

عمران شرف مدیر پروژه این مأموریت امارات متحده عربی گفت: افتخار بزرگی است که کاوشگر امید اولین ماموریتی است که در سال جاری میلادی به مریخ می رسد.

وی ادامه داد: این کار هرگز برای ما یک مسابقه نبود بلکه ما در تلاشی مشترک و فراگیر به فضا نزدیک می شویم.

اگرچه کاوشگر امید به منظور ارایه تصویری جامع از پویایی آب و هوای این سیاره طراحی شده است، اما همچنین گامی در جهت دستیابی به هدف بسیار بلند پروازانه تری محسوب می شود که همانا ساخت یک شهرک انسانی در مریخ طی 100 سال آینده است.

امارات متحده عربی ضمن تقویت شرایط خود به عنوان بازیگر اصلی منطقه، می خواهد این پروژه منبع الهامی برای جوانان عرب در منطقه ای باشد که اغلب سرگرم درگیری های فرقه ای و بحران های اقتصادی است.

کاوشگر امید از سه ابزار علمی برای پایش جو مریخ استفاده خواهد کرد و انتظار می رود انتقال اطلاعات به زمین را در سپتامبر 2021 آغاز کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 777

به "خبرنگاران امارات در آستانه پیروزی در مسابقه فتح مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران امارات در آستانه پیروزی در مسابقه فتح مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید