خشکی و گرفتگی بینی

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، هرگونه گرفتگی بینی که مسائل تنفسی را به همراه داشته باشد، منجر به خشکی و گرفتگی بینی می گردد. این شرایط می تواند به علت تغییرات آب و هوایی ایجاد گردد. به منظور اطلاع از علل، نشانه ها و درمانهای خانگی این مقاله را مطالعه نمایید.

خشکی و گرفتگی بینی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

هرگونه گرفتگی بینی که مسائل تنفسی را به همراه داشته باشد، منجر به خشکی و گرفتگی بینی می گردد. این شرایط می تواند به علت تغییرات آب و هوایی ایجاد گردد. به منظور اطلاع از علل، نشانه ها و درمانهای خانگی این مقاله را مطالعه نمایید.

خشکی و گرفتگی بینی، انسداد بینی بوده که بر اثر تورم غشاهای داخلی بینی ایجاد می گردد. عفونتهای ایجاد شده به وسیله بعضی باکتریها و ویروسهای وارد شده به وسیله گرد و خاک به دستگاه تنفس فوقانی بینی می توانند به این شرایط منجر شوند. بعلاوه، تهویه کاهش یافته سینوس که در نتیجه آلرژی، تب یونجه، سرماخوردگی، سینوزیت و یا هر عفونت دیگری ایجاد شده باشد هم ممکن است منجر به گرفتگی بینی گردد. تشخیص فوری آن به منظور رد نمودن امکان وجود بیماری هایی مانند انحراف تیغه بینی، آنفولانزای خوکی، آنفولانزا، و غیره لازم است و درمان آن بر اساس عامل بوجود آورنده مشخص می گردد.

علل

در بیشتر مواقع، این مشکل در اثر تغییر در آب و هوا ایجاد می گردد. کاهش اندکی در رطوبت می تواند رگهای خونی موجود در ناحیه بینی را منبسط ساخته و منجر به این عارضه گردد. داشتن آلرژی یا حساسیت نسبت به عطر، دود تنباکو، بخارات شیمیایی و سایر رایحه ها هم می تواند بینی شما را مسدود سازد. در مورد عفونت سینوس، علائمی مانند سردرد، حساسیت به لمس در صورت و ترشحات زرد رنگ بینی ممکن است اتفاق افتد. علاوه بر آن، آدنوئید، پولیپ بینی، مسائل تیروئید و فشار خون بالا هم می توانند موجب گرفتگی بینی شوند. نشانه های حاد می توانند با استفاده از چند درمان خانگی که در ذیل آورده شده اند، در مراحل اولیه درمان شوند.

درمان

استفاده از قطره سالین یا نمکین بی ضرر بوده و می تواند در حدود 3 تا 4 مرتبه در روز مورد استفاده قرار گیرد. این قطره موجب مرطوب شدن بینی گشته در نتیجه انسداد را برطرف می نماید. قطره سالین در هر داروخانه ای موجود است.

توصیه می گردد به منظور برطرف مسائل تنفسی ناشی از خشکی بیش از حد هوا از دستگاه رطوبت ساز استفاده گردد. این دستگاه رطوبت لازم را فراهم ساخته به طوریکه تنفس مناسب را تسهیل بخشیده و هم خواب راحتی را برای شما به ارمغان می آورد.

روغن اوکالیپتوس و گیاه بومادران زمانی که به آب گرمی که بخار از آن متصاعد می گردد، افزوده شوند می توانند به درمان این مشکل یاری کنند.

سیر و آب آلوئه ورا را با یکدیگر مخلوط نموده و میزانی عسل به آن بیافزایید. اکنون دو گلوله پنبه را درون آن فرو برده و برای مدتی در حفره های بینی خود بگذارید. این کار به برطرف گرفتگی حفره های بینی یاری می نماید.

بعلاوه سعی نموده میزانی پودر زردچوبه را به یک فنجان شیر اضافه نموده و حداقل دو مرتبه در روز از آن بنوشید. زردچوبه به اسم عامل ضد التهاب عمل نموده که به بهبودی سریع یاری می نماید. بعلاوه ریه ها را پاک ساخته، باعث تحریک عملکرد کبد شده و ضعف را درمان می سازد.

بو کردن پیاز به برطرف گرفتگی و انسداد موجود در غشاهای بینی یاری می نماید.

چه زمان به پزشک مراجعه نمایید

در صورتی که گرفتگی بینی فراتر از آن به ایجاد مخاط غلیظ مایل به زرد انجامید، زمان آن است که به پزشک مراجعه نمایید. علائم مضاعفی مانند محرومیت از خواب، تب، و ترشح در پشت بینی نشانگر آن بوده که قطعاً احتیاج به یاری پزشکی دارید. چنانچه به طور مکرر دچار این آلرژی می شوید، آنگاه از داروهای تجویز شده به وسیله پزشک خود استفاده نمایید. توصیه می گردد که از قطره یا اسپری های ضد احتقان بینی استفاده نموده تا به برطرف گرفتگی یاری گردد. واکسنهای آلرژیک بعلاوه در صورت ابتلاء به آلرژی تجویز می شوند.

از آنجا که این عارضه مسری است، بهتر است به منظور جلوگیری از سرایت عفونت به وسیله سرفه، عطسه و غیره، از تماس با افراد مبتلا خودداری کنید.

هرزمان که با فرد مبتلا تماس داشتید، دستهای خود را بشویید.

از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی نمایید.

میزان زیادی نوشیدنی های گرمی مانند چای، قهوه و یا سوپ مصرف کنید.

به قدر کافی استراحت کنید.

در صورتی که این شرایط با یاری درمانهای گیاهی فروکش ننمود، به منظور تشخیص و درمان مناسب به پزشک خود مراجعه کنید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1130

به "خشکی و گرفتگی بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکی و گرفتگی بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید