دانشمندان چینی: توانایی کروناویروس برای جهش یافتن دست کم گرفته شده است

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، یک آنالیز جدید بوسیله دانشمندان چینی نشان می دهد توانایی کروناویروس برای جهش یافتن دست کم گرفته شده است و سویه های متفاوت ویروس ممکن است تاثیرات متفاوتی بر بخش های متفاوت دنیا بگذارند.

دانشمندان چینی: توانایی کروناویروس برای جهش یافتن دست کم گرفته شده است

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست پروفسور لی لانجوان و همکارانش در دانشگاه ژجیانگ در گروه کوچکی از بیماران کووید-19 جهش های بسیاری یافتند که قبلا گزارش نشده بود. این جهش ها شامل تغییراتی نادر می شد که دانشمندان هرگز تصور نمی کردند رخ دهد.

این دانشمندان همچنین برای نخستین بار بر اساس شواهد آزمایشگاهی ثابت کردند که جهش های معینی ممکن است باعث مرگبارتر شدن سویه هایی از ویروس نسبت به سویه های دیگر شوند.

لی و همکارانش نتایج کارشان را در مقاله ای هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده و در ژورنالی منتشر نشده است، در سایت medRxiv.org به اشتراک گذاشته اند.

بررسی لی نخستین شاهد علمی درباره جهش هایی در ویروس کرونا است که می تواند بر شدت بیماری یا آسیب زایی آن در میزبان تاثیر بگذارد.

لی و همکارانش رویکرد غیرمعمولی را برای یافتن جهش های ویروس به کار بردند. آنها سویه های ویروسی به دست آمده از 11 بیمار کووید-19 به صورت تصادفی انتخاب شده از شهر هانگ ژو در ایالت شرقی ژجیانگ بررسی کردند و بعد این موضوع را آزمایش کردند که این ویروس ها با چه میزانی از کارآیی می تواند سلول های کشت داده شده در آزمایشگاه را آلوده نمایند و بکشند.

مرگبارترین جهشی که در ویروس های کرونای بیماران ژجیانگ یافت شد، در اغلب بیماران در اروپا هم یافت شده است، در حالیکه سویه های با کشندگی خفیف تر ویروس کرونا گونه های غالب یافت شده در بخش های از آمریکا از جمله ایالت واشنگتن در غرب این کشور هستند.

یک بررسی جداگانه نشان داده است که سویه های ویروس در نیویورک از اروپا وارد شده اند. میزان مرگ ومیر کرونا در نیویورک دست که به همان اندازه بسیاری از کشورهای اروپایی بود.

اما به گفته این دانشمندان سویه های ضعیف تر ویروس لزوما به معنای داشتن خطر کمتر برای هر کسی نیستند. دو بیمار در ژجیانگ که در دهه های 30 و 50 زندگی بودند و سویه ضعیف تر را گرفت بودند، به شدت بیمار شدند. گر چه این دو بیمار در نهایت زنده ماندند، بیمار سالمندتر احتیاج به درمان در بخش مراقبت های ویژه پیدا کرد.

این یافته ها ممکن است تا حدی تفاوت ها در میزان مرگ ومیرها در میان مناطق گوناگون را روشن کند. دانشمندان ژنتیک متوجه تفاوت سویه های ویروسی غالب میان مناطق جغرافیایی متفاوت شده اند. بعضی از پژوهشگران این نظریه را مطرح نموده اند میزان های متفاوت مرگ ومیر تا حدی ممکن است مربوط به جهش های ویروس باشد، اما تا به حال شاهد مستقیمی در این باره وجود نداشت.

از طرف دیگر این تفاوت ها در میزان های مرگ ومیر ممکن است تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله سن، بیماری های زمینه ای و حتی نوع گروه خونی باشد.

بیماران کووید-19 در بیمارستان ها بدون توجه به سویه ویروس شان به طور یکسان درمان می شوند. لی و همکارانش پیشنهاد می نمایند که مشخص جهش های ویروسی در یک منطقه ممکن است به مشخص نوع اقدامات برای مبارزه با ویروس در هر منطقه یاری کند.

البته حجم نمونه در این تحقیق بسیار کوچک است. سایر بررسی ها درباره ردیابی جهش های ویروس معمولا شامل صدها یا حتی هزاران سویه ویروس می شوند.

لی و همکارانش بیش از 30 جهش را در ویروس های کرونا یافتند. 19 جهش از کل این جهش ها- یعنی حدود 60 درصد- جدید بودند.

این پژوهشگران دریافتند که بعضی از این جهش ها ممکن است به تغییرات کارکردی در پروتئین های گل میخی سطح ویروس بینجامد که عامل اتصال ویروس به سلول های انسانی هستند. شبیه سازی های کامپیوتری پیش بینی کردند که این جهش ها میزان سرایت ویروس را افزایش می دهد.

لی و همکارانش برای ثابت کردن این نظریه سلول ها را در آزمایشگاه ها با سویه های ویروس دارای جهش های متفاوت آلوده کردند. تهاجمی ترین سویه ها نسبت به ضعیف ترین سویه ها 270 برابر بیشتر بار ویروسی ایجاد کردند. این سویه ها همچنین سریع تر سلول ها را کشتند.

لی و همکارانش می گویند رسیدن به چنین یافته هایی از ویروس ها به دست آمده از شمار کوچکی از بیماران بیانگر گوناگونی واقعی سویه های ویروسی است که هنوز عمدتا نادیده گرفته می گردد.

این جهش ها در ژن هایی متفاوت نسبت به جهش های یافت شده در ابتدای شیوع بیماری در اواخر دسامبر در شهر ووهان چین بودند.

تغییرات ویروس کرونا با سرعت میانگین حدود یک جهش در ماه رخ می دهد. تا به حال توالی ژنتیکی بیش از 10000 سویه متفاوت ویروس بوسیله دانشمندان در سراسر دنیا یافت شده است که شامل بیش از 4300 جهش است.

اغلب این جهش ها بوسیله توالی یابی ژنتیکی به شیوه استاندارد یافت شده اند که در آن ژن ّ ها فقط برای یک بار خوانده می شوند و امکان اشتباه در آن وجود دارد.

لی و همکارنش از شیوه ای پیچیده تر به نام توالی یابی فوق عمیق استفاده کردند که در آن هر واحد ساختمانی ژنوم ویروس بیش از 100 بار خوانده می گردد و امکان دیده شدن تغییراتی را می دهد که در شیوه معمول کشف نمی شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 258

به "دانشمندان چینی: توانایی کروناویروس برای جهش یافتن دست کم گرفته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان چینی: توانایی کروناویروس برای جهش یافتن دست کم گرفته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید