دبیر هیات اجرایی بیست و هشتمین جشنواره علوم پزشکی رازی معرفی گردید

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، نخستین نشست کمیته سیاست گذاری بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با حضور معاونان وزارت بهداشت برگزار گردید.

دبیر هیات اجرایی بیست و هشتمین جشنواره علوم پزشکی رازی معرفی گردید

در این نشست دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری، دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی، دکتر محمد حسین نیکنام، مدیر کل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، دکتر بهزاد عین اللهی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر محمدعلی صحرائیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور داشند.

در ابتدای نشست دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن بیان تاریخچه ای از برگزاری دوره های قبل جشنواره رازی گفت: طبق قانون اساسی کشور هیات اجرایی موظف است تا محققان برتر و نخبگان فناور تاثیر گذار را شناسایی نموده و مورد تجلیل قرار دهد و در راستای ایجاد انگیزه و شوق ادامه جهت تمام کوشش این هست که این قدردانی به دست بالاترین مقام اجرایی کشور انجام گردد.

پناهی توضیح داد: تا به امروز 643 برگزیده حقیقی و 332 برگزیده حقوقی در 27 دوره از جشنواره رازی به جامعه علمی معرفی گردیده اند. در سال گذشته بالغ بر 883 شرکت نماینده در سه بخش کمیته اختراعات و فناوری، کمیته علوم پایه پزشکی و کمیته علوم بالینی و سلامت شرکت نموده بودند که برای نخستین بار برترین شرکت دانش بنیان انتخاب و معرفی گردید.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری جشنواره تحقیقات و فناوری رازی، شناسایی پژوهش های کاربردی، استعدادهای درخشان، معرفی مراکز تحقیقاتی پیروز و دانشگاه های پیشرو در امر تحقیق و فناوری است، گفت: ساختار جشنواره خوب است ولی متناسب با شعار سال باید کمیته های تخصصی را مورد بازبینی قرار داده تا پاسخ عملی به مقوله فراوری، دانش بنیان و اشتغال زایی حوزه سلامت ارائه گردد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر دقت عمل در انتخاب داوران گفت: داوران کمیته های تخصصی باید با دقت و توجه ویژه ای انتخاب شوند تا بر اساس مقیاس و شاخص های مورد تایید به ارزیابی افراد حقیقی و حقوقی بپردازند.

وی بعلاوه به اعطای جوایز ارزنده به برگزیدگان تاکید نمود و گفت: باید کوشش گردد انتخاب جوایز اهدایی به گونه ای باشد که موجب ایجاد انگیزه در پژوهشگران برگزیده گردد.

در ادامه نشست دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، با تایید صحبت های مطرح شده، به اعطای امتیازات آموزشی اشاره نمود و گفت: علاوه بر جوایز نقدی ، حمایت از پژوهشگران برگزیده را میتوان به سوی اعطای امتیازهای آموزشی در جذب ، ارتقا وارزشیابی سوق داد تا ضمن افزایش انگیزه، زمینه برای ایجاد رقابت سالم را هم برقرار سازد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در برگزاری چنین جشنواره های علمی و تخصصی باید زمینه برای حفظ پژوهشگران، فناوران و نوآوران در کشور را فراهم کرد تا این نخبگان برای خدمت به کشور علاقه مند شوند.

سپس دکتر نیکنام با اشاره به اینکه بیست و هفتمین دوره جشنواره رازی یکی از برترین و با کیفیت ترین دوره های برگزاری این رویداد بود، گفت: لازم است در انتخاب داوران بر اساس شعار سال مبنی بر فراوری، دانش بنیان و اشتغال آفرین دقت بیشتری به عمل آید. بعلاوه بخش دانشجو و محقق جوان از یکدیگر تفکیک شوند تا رقابت عادلانه باشد.

نیکنام اضافه کرد: جهت جلوگیری از انتخاب چندباره یک مرکز تحقیقاتی و برای ایجاد انگیزه و فرصت بروز و ظهور دیگر مراکز تحقیقاتی، برای برگزیدگان سقف دفعات شرکت در جشنواره در نظر گرفته گردد.

دکتر بهزاد عین اللهی با قدردانی از کوشش های اجرا شده در برگزار جشنواره رازی طی بیست و هفت سال متوالی به طرح پیشنهاداتی پرداخت و گفت: شاخص های ارزیابی برای منتخبین باید بازبینی گردد تا افراد خوش نام و مورد تایید مراکز معتبر علمی بتوانند به این جایزه دست پیدا نمایند. همینطور با توجه به تاکیدهای فراوان وزیر بهداشت بر پژوهش مسئله محور باید جایگاهی برای اثرگذاری پژوهش در نظر گرفته گردد.

دکتر افشین زرقی با پیشنهاد اینکه معرفی فناور برتر در عرصه بین الملل و صادرات به جشنواره رازی اضافه گردد، بیان کرد: شعار سال نقشه راه برگزاری جلسه امسال را به خوبی مشخص نموده است. از سوی دیگر حضور شخص رئیس جمهور در جشنواره و اعطای هدایا به دست ایشان اتفاق ارزشمندی است که برای پژوهشگران ایجاد انگیزه می نماید.

وی اضافه کرد: علاوه بر افراد، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان هم محدودیت حضور در جشنواره را داشته باشند.

دکتر اکبر فتوحی در مورد انتخاب برگزیدگان اصلح در جشنواره رازی گفت: باید کمیته های جستجو تشکیل گردد تا فرایند رشد افرادی که در لبه دانش فعالیت می نمایند شناسایی شده و این افراد به عنوان برگزیدگان جشنواره سالانه تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی معرفی شوند.

وی توضیح داد: با توجه به جایگاه مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها شایسته است که به طور کامل از جشنواره جدا شوند و در رویداد دیگری مورد تقدیر قرار گیرند.

دکتر رسول یاراحمدی نیز با اشاره به اینکه ساختار جشنواره بسیار خوب است ولی کمیته ها نیاز به بازنگری دارند، گفت: امسال برترین زمان برای پرداختن به مسئله دانش بنیان و اشتغال آفرین است، اگر شعاری متناسب با این مفاهیم برای جشنواره در نظر گرفته گردد، پسندیده است.

وی در ادامه پیشنهادات خود، اضافه کرد: اثرپذیری فراوری دانش در فرآیند جشنواره مغفول مانده است که باید در فرآیند اجرایی امسال برای آن جایگاه ویژه ای در نظر گرفته گردد. همینطور لازم است تیم داوری آموزش های لازم متناسب با اهداف مشخص شده جشنواره رازی و شورای سیاست گذاری را بگذرانند تا با یک زبان مشترک و متر و معیار یکسان ارزیابی ها را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1421

به "دبیر هیات اجرایی بیست و هشتمین جشنواره علوم پزشکی رازی معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیر هیات اجرایی بیست و هشتمین جشنواره علوم پزشکی رازی معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید