راه چاره پرخوری چیست؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، همه ما می دانیم که باید غذا های سالم بخوریم؛ بنابراین چرا حتی بوی شیرینی شکلاتی کوچک هم می تواند باعث گردد که ما برترین هدف خود را فراموش کنیم؟

راه چاره پرخوری چیست؟

خبرنگاران| غذا خوردن یکی از بزرگترین لذت های زندگی است و پرخوری یکی از مسائل رو به رشد زندگی است. همه ما می دانیم که باید غذا های سالم بخوریم؛ بنابراین چرا حتی بوی شیرینی شکلاتی کوچک هم می تواند باعث گردد که ما برترین هدف خود را فراموش کنیم؟

به گزارش خبرنگاران؛ این اتفاق به چند علت رخ می دهد که البته هر کدام راه چاره هایی دارند.

از دست دادن وقت مناسب خواب، نه تنها شما را در یک منگی ذهنی قرار می دهد، بلکه مجموعه ای از تغییرات متابولیک واقعی را ایجاد می نماید که ممکن است منجر به افزایش وزن گردد. کمبود چشم بسته به دور کمر شما آسیب می رساند، زیرا بر دو هورمون مهم کنترل نماینده اشتها و سیری یعنیلپتین و گرلین، تأثیر می گذارد.

بر اساس تحقیقی که اخیرا صورت گرفته، افرادی که فقط برای دو شب به مدت چهار ساعت بخوابند، کاهش 18 درصدی لپتین (هورمونی که به مغز نشان می دهد بدن به مقدار کافی غذا خورده است) و افزایش 28 درصدی گرلین (هورمونی که باعث گرسنگی می گردد) خواهند شد؛ بنابراین چیزی حدود 24 درصد، اشتهای آن ها افزایش می یابد. خواب کوتاه بعلاوه می تواند متابولیسم گلوکز را مختل نموده و به مرور زمان زمینه را برای دیابت نوع 2 فراهم کند.

وقتی ما خسته ایم، میل به خوردن خوراکی ها داریم، به ویژه اگر قند یا کربوهیدرات زیادی داشته باشند. این موضوع ممکن است به این علت باشد که این غذا ها به ما انرژی و احساس آرامش می دهند (از آنجا که کمبود خواب یک عامل استرس زا است). برای رفع کردن میل به غذا های چاق نماینده و همچنان انرژی مورد احتیاج خود، در پی ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین باشید.

اگر احساس خستگی می کنید، به کربوهیدرات احتیاج دارید. اما برای داشتن انرژی طولانی مدت در پی کربوهیدرات های با فیبر بالا باشید. فیبر کندتر از قند های ساده می سوزد و افزودن مقداری پروتئین باعث می گردد مدت بیشتری سیر شوید.

در وعده صبحانه، نان تست سبوس دار با سفیده تخم مرغ یا غلات پر فیبر با میوه و ماست میل کنید و برای تقویت بیشتر، 10 دقیقه در روز قدم بزنید. شما بعلاوه می توانید در وهله اول با اولویت بندی یک خواب شبانه از هوس های غیرقابل کنترل جلوگیری کنید؛ هفت تا نه ساعت در شب در یک اتاق خواب مناسب برای خواب را به خوابتان اختصاص دهید.

2. استرس

استرس مداوم باعث می گردد بدن شما دوز های بالایی از هورمون ها مانند کورتیزول را فراوری کند که به مرور زمان اشتهای شما را افزایش داده و شما را به پرخوری سوق می دهد. کورتیزول و انسولین میل ما را به سمت غذا های پر چرب، پر قند یا پر نمک تغییر می دهد.

مطمئناً فشار های واقعی می تواند شما را در حالت بی قراری قرار دهد. اما استفاده از تکنیک های کاهش استرس در روز های شلوغ شما واقعاً می تواند یاری نماینده باشد. یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفس عمیق ابزار های قدرتمندی هستند که تنش را کنترل می نمایند. طبق تحقیقی که در مجله بین المللی چاقی و اختلالات متابولیک مرتبط منتشر شده است، 20 دقیقه صرف انجام آرامش پیشرونده ماهیچه ها - متناوب تنش و آرامش گروه های عضلانی - استرس، اضطراب و کورتیزول را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد.

ورزش هم بسیار یاری نماینده است. سعی کنید با آهنگ های مورد علاقه خود برقصید، در پارک بدوید، ورزش کنید یا یک پیاده روی ساده انجام دهید. وقتی احساس عصبانیت می کنید، عادت کنید که به جای این که به سمت قفسه خوراکی ها بروید، به این فعالیت ها روی بیاورید. اگر احساس می کنید استرس شما را فرا گرفته است، با یک مشاور متخصص در مدیریت استرس صحبت کنید.

3. خوردن غذا های خیلی چرب

انسان در ابتدا علاقه زیادی به غذا های چرب، شیرین و شور نداشت، زیرا زمانی که اجداد ما برای هر وعده غذایی غذا می جستند، خوردن غذا های لذیذ به معنای انرژی بیشتر و تقویت بقا بود.

بر اساس تحقیقات نو منتشر شده در مجموعه مقالات آموزشگاه ملی علوم، در حقیقت هنگامی که غذا های غنی از چربی می خورید، مغز شما نه تنها سیگنالی از رضایت بدن شما دریافت می نماید، بلکه خاطرات طولانی مدت این تجربه را هم شکل می دهد. چیزی که زمانی به انسان های اولیه یاری می کرد تا زنده بمانند، اکنون مقدار دور کمر ما را افزایش می دهد.

علاوه بر چالش کنترل پرخوری، صرف غذا می تواند هوس را برانگیزد. هوس ها بر اساس یادگیری ها و خاطرات گذشته و بعلاوه بینایی یا بوی غذا، زمان روز یا مکان است. شما در خیابان قدم می زنید و به فکر کیک های شکلاتی می افتید، زیرا قبلا در آن خیابان از آن ها خورده اید.

در صورت داشتن روحیه خاص، در زمان خاصی از روز یا در مکان خاصی از خوردن غذای مورد علاقه خود اجتناب کنید. این امر باعث می گردد شما نتوانید بین این احساسات یا مکان ها و آن درمان، پیوندی محرک ایجاد کنید و از آنجا که شکل و بوی غذا های چرب و شیرین وسوسه انگیز است، سعی کنیداز عبور از نانوایی یا بستنی فروشی که نمی توانید در برابر آن مقاومت کنید، جلوگیری کنید.

منبع: Health.com

منبع: فرادید
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1143

به "راه چاره پرخوری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره پرخوری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید