فناوری تلفن همراه چگونه در سال 2022 خودروی شما را هوشمندتر می نماید؟
به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، از زمانی که تلفن های هوشمند وجود داشته اند، مردم در هنگام رانندگی از آن ها استفاده می نمایند. هرچند این ابزار معمولا به ضرر توجه رانندگان به جهت است اما پیشرفت های اخیر در یکپارچه سازی تلفن با خودرو، پخش برنامه ها در نمایشگر و اتصال پذیری به خودرو، امیدهای تازه ای را پیش روی این چالش قرار می دهد.
امروزه فناوری های پخش آینه ای مانند اندروید اتو (Android Auto) و کارپلی اپل (Apple Carplay) به کاهش حواس پرتی راننده و تنظیم و ساده سازی تعامل با رسانه ها و نقشه ها در خودرو یاری می نمایند. در آینده، تلفن شما ممکن است ارتباطات بیشتری را در جاده ها به ارمغان بیاورد و امید می رود با افزایش قابلیت ها، ایمنی را هم متعادل کند. و یک روز تلفن شما حتی ممکن است جایگزین کلیدهای سنتی به عنوان راه اصلی استفاده و اشتراک گذاری دسترسی به خودروی شما گردد.
شرایط کارپلی اپل، اندروید اتو
فناوری های یکپارچه سازی تلفن های هوشمند و نمایشگر برنامه های کارپلی اپل و اندروید اتو از زمان معرفی به ترتیب در 2014 و 2015 پذیرش گسترده ای در خودروها داشته اند و اکنون تقریبا می توان آن ها را در لیست ویژگی های استاندارد برای اغلب مدل های خودروسازان بزرگ یافت.
در حقیقت امروزه زمانی که یک مدل تازه از یک یا هر دو استاندارد پشتیبانی نکند، بیشتر جلب توجه می نماید. فناوری پخش آینه ای (اسکرین میرورینگ) گوشی های هوشمند به میزان ای خوب و مقرون به صرفه شده که حتی شاهد خودروهای بیشتری هستیم که اندروید اتو یا کارپلی اپل را به عنوان تنها راه ناوبری ارائه می دهند و با پرهیز از ناوبری داخلی کوشش می نمایند تا هزینه های مدل های سطح ابتدایی را کاهش دهند.
اتفاقا استثناهای استفاده از فناوری گوگل و اپل در خودرو، نو ترین مدل ها را در دست فراوری دارند. از تسلا (Tesla) گرفته تا ریویان (Rivian) و لوسید (Lucid) هیچ یک از استارتاپ های نو خودروهای الکتریکی که تا این حد صنعت خودروسازی را دگرگون نموده اند، هم اکنون از اندروید اتو یا کارپلی اپل پشتیبانی نمی نمایند. دلایل ارائه شده به وسیله این شرکت ها، معمولا شامل تمایل به تمرکز بر ارائه اطلاعات و تفریح بیشتر، با جزئیات بیشتر و متصل تر از ابتدای عرضه خودرو و بعلاوه نبود علاقه زیاد به خودروهای عرضه شده از سوی پذیرندگان اولیه این فناوری هاست.
در دفاع از این شرکت ها، باید گفت که نرم افزار داخلی اغلب به داده هایی دسترسی دارد که برنامه های پخش آینه ای فاقد آن هستند. مانند شرایط باتری به صورت لحظه ای که می توان هنگام برنامه ریزی برای ناوبری درنظر گرفت. یا بازی هایی که احتمالا نباید هنگام رانندگی انجام داد.
فناوری های دیگری هم خود را نشان داده اند. هم اکنون مرسدس بنز کی کیواس (Mercedes-Benz EQS)، فورد ماخ-ای (Ford Mach-e) و هیوندای آیونیک 5 (Hyundai ioniq 5) همه این ها را در کنار گزینه اسکرین میرورینگ ارائه می دهند. شاید به همین علت است که ریویان و لوسید هم اعلام نموده اند که در صورت درخواست زیاد مشتریان، آماده هستند تا فناوری اندروید اتو و اپل کارپلی را در به روزرسانی های اینترنتی آینده بگنجانند.
کارپلی اپل و اندروید اتو در طول سال ها رشد چشمگیری داشته اند و ده ها برنامه را به لیست های پشتیبانی شده خود اضافه نموده اند. این دو فناوری دامنه عملکرد خود را گسترده تر نموده اند و به مشتریان اجازه می دهند تا تجربه شان را سفارشی نمایند. در سال آینده، هر دو فناوری باید با اضافه نمودن ویژگی ها، توانایی ها و بهبود کیفیت زندگی مدرن به تکامل خود ادامه دهند.
اندروید اتو روی ساده سازی فرآیند همگام سازی با ویژگی نوی به نام همگام سازی سریع تمرکز می نماید که به کاربران امکان می دهد به صورت بی سیم تلفن خود را تنها با یک ضربه به خودرو متصل نمایند. قرار است این فناوری در خودروهای نو BMW ازجمله خودروی الکتریکی iX رونمایی گردد و در آینده نزدیک شاهد اجرای آن روی دیگر فراوریات هم خواهیم بود.
گوگل بعلاوه در کوشش است تا اندروید اتو را فراتر از نمایشگر مرکزی با دیگر سیستم های خودرو هم بهتر یکپارچه کند. برای نمونه راستایابی پیچ به پیچ را در خوشه ابزار دیجیتال خودروهای آینده تعبیه خواهد نمود. رابط داخلی خودرو هم از رشد عملکرد جست وجوی صوتی دستیار گوگل بهره خواهد برد و ویژگی های تازه و تغییرات رابط را به دست می آورد که امید می رود تعامل با برنامه های پیغام رسان را روان تر کند.
به نظر می رسد که گوگل پس از رسیدن به یک ثبات در اندروید اتو، خاتمه روی حالت رانندگی دستیار گوگل به عنوان یک رابط کاربری که کمتر باعث حواس پرتی می گردد، برای دسترسی به ناوبری و پخش رسانه ای در خودروهایی که از اندروید اتو پشتیبانی نمی نمایند، تمرکز نموده است.
جاه طلبی های گوگل برای فناوری خودرو اما فراتر از تلفن همراه است. سیستم عامل اندروید اتوموتیو (Android Automotive) که در پولستار 2 (Polestar 2) دیده شد، نسخه ای از اندروید است که در داشبورد خودرو جای گرفته است و ناوبری، رسانه، کنترل های آب وهوا، خوشه ابزار و غیره را پشتیبانی می نماید. اندروید اتوموتیو یک فناوری جدا و متمایز از اندروید اتو محسوب می گردد که عملکرد آن به گوشی همراه متکی نیست اما این دو فناوری به خوبی با هم کار می نمایند و افزایش پذیرش سیستم عامل داخلی گوگل روی خودروها می تواند امکانات اتصال عمیق تر و چشمگیرتری را با برنامه های تلفن همراه در آینده ممکن کند.
در مقابل گوگل با تأخیرهای پیوسته، عرضه کند فناوری های نو و ناپدید شدن گاه به گاه ویژگی های وعده داده شده، اپل در ارائه ویژگی های تازه ای که با هر به روزرسانی iOS وعده داده بود، عملکرد بهتری داشته است و این موضوع را می توان با ارائه بیشتر ویژگی های تازه کارپلی که در اوایل سال 2021 معرفی شدند، دید.
به عنوان بخشی از iOS 15 بتا، تم ها و تصاویر پس زمینه های تازه ای برای انتخاب وجود دارد. بعلاوه حالت نو تمرکز در رانندگی که می تواند پیغام های هشدار را در زمانی که کارپلی فعال است یا رانندگی تشخیص داده می گردد، کاهش دهد و در زمینه استفاده از دستیار صوتی سیری (Siri) برای نقشه های اپل و پیغام رسانی هم عملکرد بهتری دارد.
از سویی اپل کمی محافظه کارانه تر عمل می نماید و بنابراین راستا به روزرسانی کارپلی کمتر تعیین است. با این وجود، پروژه شایعه شده آیرون هارت (IronHeart) یا قلب آهنی می تواند شاهد افزایش نفوذ اپل بر روی خودرو باشد و به کارپلی دسترسی لازم برای کنترل رادیوی خودرو، کنترل هوای خودرو، تنظیمات جایگاه و دیگر تنظیمات اطلاعات و تفریح را بدهد. البته این فقط یک شایعه است که اپل درباره آن اظهار نظر ننموده است و چنین کنترلی باید ابتدا به وسیله خودروسازان اعطا گردد اما احتیاج نداشتن به جابه جایی میان کارپلی و نرم افزار اختصاصی خودروساز برای کارهایی مانند تنظیم دما، مطمئنا امیدوارنماینده به نظر می رسد.
حرکت با خودرو بدون احتیاج به کلید
یکی از امیدوارنماینده ترین کاربردهای فناوری گوشی های هوشمند در زمینه خودرو، ظهور گوشی به عنوان جایگزینی برای کلید و سوییچ خودرو است. این یک فناوری نو نیست. هیوندای در سال 2012 فناوری باز کردن قفل مبتنی بر فناوری NFC را به نمایش گذاشت و آئودی در سال 2018 این فناوری را به خودروی فراوریی پرجم دار سدان A8 خود اضافه نمود. اما این ویژگی با برد کوتاه، و از طرفی تردید اپل برای همگام شدن با آن، تقریبا هیچ مزیتی نسبت به جاکلیدی معمولی نداشت، بنابراین خودروسازانی مانند هیوندای و فورد برای احراز هویت ایمن، باز کردن قفل و استارت خودروهای خود به سمت فناوری بلوتوث رفتند.
تعویض کلید خودرو با تلفن حتی در بعضی مواقع مزایای زیادی فراتر از داشتن یک چیز کمتر در جیب یا کیف شما همراه دارد. این روزها خودروسازان توانایی استفاده از فناوری رمزگذاری پیچیده تر برای افزایش امنیت را تبلیغ می نمایند.
یک کلید دیجیتال ماشین بعلاوه می تواند راحت تر از یک کلید فیزیکی جابه جا گردد و کنترل جزئیات بیشتری را ممکن می سازد. برای نمونه می توان دسترسی کامل رانندگی را برای یکی از اعضای خانواده بفرستید که باید در یک روز کارهای خود را انجام دهد یا به دوستی که فقط باید چیزی را از کابین یا صندوق عقب بردارد، فقط برای باز و بسته کردن قفل دسترسی بدهید. پس از خاتمه هم، این دسترسی ها می توانند به طور اتوماتیک لغو شوند و احتیاجی در پی کردن افراد و بازیابی کلید شما نیست.
به تازگی هم گوگل و هم اپل از استانداردهای کلید دیجیتال خود را که در اندروید و iOS در سطح سیستم عامل تعبیه شده اند، خبر داده اند که نویدبخش افزایش امنیت و در عین حال ساده سازی احراز هویت دسترسی به خودرو است. بدین ترتیب شاید در سال آینده، دوستان یا اعضای خانواده شما مجبور نباشند که یک برنامه جداگانه مخصوص خودروساز (OEM) را فقط برای قرض گرفتن کلیدهای دیجیتال ماشین شما برای مدت کوتاهی، بارگیری نمایند.
از سوی دیگر چون هر کلید دیجیتال ماشین منحصربه فرد است، از نظر تئوری می توان آن ها را به نمایه کاربری حساب گوگل یا اپل آی دی (و احتمالا در آینده فناوری های مشابه روی خودرو) هم مرتبط کرد. بدین ترتیب هنگامی که خودروی دیگری را قرض می گیرید، می توانید با ورود به حساب کاربری، تنظیمات روی خودروی خود را به سادگی و تنها با یک کلیک روی آن پیاده کنید.
تلفن همراه؛ فناوری ناگزیر در خودرو
قدرت تلفن همراه به عنوان بهترین فناوری هنگام حرکت، آن را به یک گزینه کاملا منطبق و تقریبا بی نقص برای خودرو تبدیل می نماید. این فناوری که ما را قادر می سازد بیشتر در حال حرکت باشیم. با این وجود خودرو و تلفن همراه هنوز یک زوج مشکل ساز هستند. برای نمونه اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه تخمین می زند که تنها در سال 2019 بر اثر تصادفات وسایل نقلیه موتوری در آمریکا با رانندگان حواس پرت، 3142 تن کشته و 424 هزار نفر مجروح شده اند.
حالا دیگر فناوری تلفن همراه در خودرو کارایی خود را نشان داده است و مردم نمی خواهند گوشی های خود را تنها به این علت که ایده خوبی برای تمرکز روی راستا است، کنار بگذارند. با این وجود، استفاده هوشمندانه تر از فناوری دستیار صوتی، هوش مصنوعی و رابط های پخش آینه ای که پیغام های هشدار را مدیریت می نماید و باعث کاهش حواس پرتی می شوند، اتفاقا می تواند گوشی را به یکی از امیدوارنماینده ترین راه ها برای تغییر رفتار رانندگان در استفاده از برنامه های حواس پرت کن در جاده تبدیل می نماید و نوید حمل ونقل ایمن تری را هم برای خودروهای پیشرفته فردا و هم برای وسایل نقلیه امروزی می دهد.
عکس کاور: راستایابی با اندروید اتو
Credit: Antuan Goodwin/Roadshow
منبع: Roadshow
منبع: دیجیکالا مگ