ماموریت چین به ماه شروع شد

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، چین اولین ماموریت خود را به ماه برای بازگرداندان نمونه های خاک این قمر به زمین شروع کرد.

ماموریت چین به ماه شروع شد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

ه گزارش روزنامه دیلی میل،راکت لانگ مارچ 5 که حامل فضاپیمای بدون سرنشین چانگ ئه 5 است، حدود ساعت 3:35 دقیقه بعد از ظهر دوشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان به فضا پرتاب شد. این ماموریت، پیشرفت عظیمی در برنامه فضایی چین محسوب می شود.

این اولین کوشش یک کشور پس از چهار دهه برای بازگرداندن نمونه های خاک قمر طبیعی زمین به این سیاره خاکی است.

قرار است کاوشگر چانگ ئه 5 یک فرودگر روی ماه پیاده کند تا در سطح آن به حفاری بپردازد و نمونه هایی از خاک و سنگ را جمع آوری و به یک صعود کننده منتقل کند. سپس این صعود کننده به یک مدول در حال چرخش برمی شود که در آن نمونه ها در یک کپسول برای بازگشت به زمین قرار داده می شود - این ماموریت ها برای 23 روز برنامه ریزی شده است.

این اولین بار در چهار دهه گذشته است که کشوری به دنبال آوردن سنگ و آوار از کره ماه به زمین است.

هدف کاوشگر چانگ ئه-5، که به نام الهه ماه باستانی چینی نام گذاری شده است، بازگرداندن 2 کیلوگرم (4،1 پوند) از نمونه سنگ های کره ماه از یک منطقه بازدید نشده در یک دشت عظیم گدازه معروف اقیانوس توفان ها است.

کاوشگر چانگ ئه 5 پس از پرتاب، سفر حدود 800 هزار کیلومتری را شروع می نماید و با فرود بر سطح کره ماه، نمونه های خاک کره ماه را جمع آوری می نماید و به زمین بازمی گرداند.

متخصصان درباره اهمیت تحقیق روی خاک کره ماه می گویند آنالیز نمونه های خاک کره ماه که توسط این کاوشگر جمع آوری می شود، برای آشنایی با تاریخ خاک کره ماه و حتی فعالیت های خورشید یاری زیادی خواهد نمود.

اگر چین در این ماموریت پیروز شود، این پیروزیت در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد. بشر از سال 1976 که اتحاد جماهیر شوروی سابق در ماموریت رباتیک خود به ماه (Luna 24) مقداری از خاک کره ماه را به زمین منتقل کرد، تا به امروز هیچ ماده ای را از ماه به زمین منتقل نکرده است.

به دنبال ماموریت چانگ ئه-5 برای بازگرداندن نمونه خاک ماه به زمین، ماموریت چانگ ئه-6 برای بازگرداندن نمونه خاک از قطب جنوب ماه در سال 2024 انجام می شود.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 637

به "ماموریت چین به ماه شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت چین به ماه شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید