چرا ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، نورنیوز تاکید کرد: اگر طرف مقابل به تعهدات برجامی خود برگشتند راه برای احیا برجام باز است اما اگر دست به کار نسنجیده زده و به دنبال برگرداندن تحریم های شورای امنیت بروند وضع را برای خودشان سخت تر می کنند و باید منتظر اجرای هشدار رییس جمهور در نامه سال گذشته به سران اروپا باشند.

چرا ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد؟

به گزارش خبرنگاران نورنیوز در گزارشی تحلیلی نوشت: پرونده هسته ای ایران و برجام این روزها به دلیل فرا رسیدن ضرب الاجل پیش بینی شده در قانون مجلس و عزم جدی ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وفق بند 26 و 36 برجام بار دیگر در کانون توجه رسانه ها قرار گرفته است. برجام که در تیرماه 94 امضا شد، گرچه اولین تجربه نقض خود را در همان زمان اوباما تجربه کرد اما با خروج یک جانبه ترامپ در اردیبهشت 97 عملا دوران جدیدی را آغاز کرد. در آن زمان اروپا خواستار عدم خروج متقابل ایران از برجام شد و با وعده تضمین منافع برجامی ایران ذیل 11 بند، تهران را در خصوص تداوم انجام تعهدات خود متقاعد کرد.

به نوشته نورنیوزُ از آنجا که رویکرد ایران از همان ابتدا حل مسئله بود، تا یک سال یعنی اردیبهشت 98 بصورت یک طرفه به اجرای تعهدات خود ادامه داد تا جایی که مسجل شد اروپا نیز متاثر از ترامپ عزمی برای انجام تعهدات خود ندارد و بدنبال وقت کشی و کمک به تاثیرگذاری سیاست فشار حداکثری است. پس از سپری شدن یک سال بی حاصل، اقدامات مقابله ای ایران وفق بندهای 26 و 36 برجام در 5 گام کاهش تعهد کلید خورد تا ماجرا به انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده آمریکا رسید. بایدن هم پس از پیروزی در انتخابات عملا در چارچوب استراتژی مهار ایران گام برداشت و همچنان با وعده بازگشت به برجام، بر توقف گام های کاهش تعهد از سوی ایران اصرار کرد.

این گزارش می افزاید: پس از گذشت حدود 1.5 سال از آغاز گام های مربوط به کاهش تعهدات برجامی، ایران تنها در بخش مربوط به غنی سازی برخی اقدامات مقابله ای را انجام داد و در حوزه تعدیل نظارت ها اقدام خاصی را پیگیری نکرد. مواضع دو پهلوی بایدن و تیم همراهش تردیدهای ایران را در وفاداری آنان به همان راستا ترامپ به یقین تبدیل کرد تا کنندگان مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها دست دولت را در احقاق حقوق ملت ایران پر کند.

در این گزارش یادآوری شده است: طبق این قانون دولت مکلف شد تا در صورت عدم لغو عملی تمامی تحریم ها از سوی دولت ایالات متحده در ضرب الاجلی دو ماهه (تا روز 5 اسفند 99)، ضمن تکمیل گام های پیشین کاهش تعهدات، گام های بعدی مقابله ای را با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی معاهده ان.پی.تی کلید بزند. اقدام ایران کاملا در چارچوب برجام بوده و معنای خروج از آن را نمی دهد، چنانچه در این مقطع تنها اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد و تعهدات پادمانی از جمله بازرسی های پادمانی ادامه می یابد.

نورنیوز در سرانجام نوشت: اکنون در همه سطوح کشور درباره اجرای قانون مجلس اجماع وجود دارد اما طرف مقابل به دنبال القای اختلاف نظر و تزلزل در میان مسئولین کشور است و سعی دارد بر اراده ملی برای ایستادگی در برابر زیاده خواهی آمریکا تاثیر بگذارد. اگرچه تحریم ها همچنان ادامه دارد اما اثرگذاری آن ماه هاست که با پیگیری سیاست مقاومت فعال از سوی ایران به سراشیبی افتاده و حتی بازار هم دیگر به آن حساسیتی نشان نمی دهد، لذا زمان دیگر به ضرر ایران نیست. با این حال؛ اگر طرف مقابل به تعهدات خود برگشتند راه برای احیا برجام باز است اما اگر دست به کار نسنجیده زده و به دنبال برگرداندن تحریم های شورای امنیت بروند وضع را برای خودشان سخت تر می کنند و باید منتظر اجرای هشدار رییس جمهور در نامه سال گذشته به سران اروپا باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 818

به "چرا ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید