چرا فست فود چاق می نماید؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، براساس تحقیقات تازه محتویات فست فود به گونه ای است که مردم را به زیاده روی در خوردن ترغیب می نماید و خطر چاقی مفرط را افزایش می دهد.کارشناسان شورای تحقیقات پزشکی بریتانیا دریافته اند که بیشتر غذاهای آماده (مثل همبرگر و سیب زمینی سرخ شده) سرشار از کالری است به گونه ای که خوردن تنها میزان

چرا فست فود چاق می نماید؟

چرا فست فود چاق می نماید؟

براساس تحقیقات تازه محتویات فست فود به گونه ای است که مردم را به زیاده روی در خوردن ترغیب می نماید و خطر چاقی مفرط را افزایش می دهد.

کارشناسان شورای تحقیقات پزشکی بریتانیا دریافته اند که بیشتر غذاهای آماده (مثل همبرگر و سیب زمینی سرخ شده) سرشار از کالری است به گونه ای که خوردن تنها مقدار کمی از آن، کالری مصرف شده به وسیله بدن را به شدت بالا می برد. پژوهشگران بعلاوه دریافتند که غذاهای پرکالری می تواند مردم را به خوردن مقدار بیشتری از آن ترغیب کند. نتیجه این تحقیقات در نشریه اوبیسیتی ریویو منتشر شده است. یک وعده غذای آماده در مقایسه با سایر غذاها حاوی مقدار زیادی انرژی است. برای مثال مقدار کالری این نوع غذا یک برابر و نیم بیش از یک وعده غذای سنتی بریتانیایی و دو برابر و نیم بیش از یک وعده غذای سنتی آفریقایی است. پژوهشگران نتیجه گیری کردند که اتکای زیاد به غذاهای آماده در رژیم غذایی، خطر افزایش وزن و چاقی مفرط را بالا می برد.

ضعف ذاتی

پروفسور اندرو پرنتیس از دانشگاه نظافت و پزشکی گرمسیری لندن که در این تحقیق شرکت داشته است گفت: همه ما دچار یک ضعف ذاتی در شناسایی غذاهای پرکالری هستیم. ما عادت داریم غذا را براساس مقدار آن بسنجیم، درحالی که مقدار کالری غذاهای آماده خیلی بیشتر از یک وعده غذای سالم با مقدار قابل مقایسه است.

به گفته وی سیستم هایی که اشتهای انسان را تنظیم می نماید از سرآغاز پیدایش کشاورزی تا به امروز، براساس غذاهای کم انرژی تکامل پیدا نموده است. این غذاها را امروزه ساکنان نواحی روستایی در کشورهای درحال توسعه، جایی که چاقی پدیده ای تقریبا ناشناخته است، مصرف می نمایند. وی گفت: بدن ما هرگز برای جذب غذاهای پرکالری که در غرب مصرف می گردد طراحی نشده است و همین به افزایش شدید چاقی یاری می نماید. پروفسور پرنتیس به خصوص نسبت به تبعات یک رژیم غذایی مملو از غذاهای آماده برای بچه ها هشدار داد. وی گفت: بچه ها هنوز هیچ یک از عادات اکتسابی خویشتن داری در برابر خوردن را که برای لاغر ماندن در جوامع نوین لازم است، در خود پرورش نداده اند.

گزینه های محدود

دکتر سوزان جب، از مرکز پژوهش های خوراک انسانی در بریتانیا گفت: گزینه های مصرف نماینده در بیشتر مراکز عرضه مواد غذایی چنان محدود است که حتی امکان انتخاب ترکیبی از غذاها با کالری میانه هم وجود ندارد.

به گفته وی مردم باید تنها مقداری از یک وعده غذای آماده را بخورند تا از مصرف مقدار زاید انرژی و چربی پرهیز گردد. وی گفت: تحقیقات علمی بارها نشان داده است که برای حفظ وزن در حدی که سلامتی را تضمین کند، باید غذاهای کم چرب تر که شکر هم به آنها افزوده نشده است، مصرف کنیم و به ورزش روی آوریم.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1100

به "چرا فست فود چاق می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فست فود چاق می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید