چهارمین روز جشنواره فیلم فجر 99؛ یک دقیقه سکوت برای انصاریان

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، روز چهارم برگزاری جشنواره فیلم فجر 99 امروز چهارشنبه 15 بهمن ماه با نمایش فیلم های زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری و مصلحت به کارگردانی حسین دارابی پیگیری شد اما تحت تاثیر خبر درگذشت علی انصاریان انتها یافت.

چهارمین روز جشنواره فیلم فجر 99؛ یک دقیقه سکوت برای انصاریان

جشنواره امسال با اکران فیلم رمانتیسم عماد و طوبا شروع شد که انصاریان را به عنوان یکی از بازیگرانش به خدمت گرفته بود؛ انصاریان چندروزی پیش از شروع جشنواره به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شد و امروز خبر درگذشت او برگزاری جشنواره را هم تحت تاثیر قرار داد.

  • روز سوم جشنواره فجر 99؛ آبیار با شکیبا و شاکردوست بازگشت

پس از اعلام این خبر تصویر و شمعی برای یادبود این ورزشکار سابق و بازیگر سال های اخیر در محیط سینمای رسانه برج میلاد قرار داده شد و در نشست خبری فیلم سینمایی مصلحت نیز با یک دقیقه سکوت و پخش ویدیویی از صحبت های انصاریان نسبت به او ادای احترام شد.

از دیگر اخبار امروز جشنواره فیلم فجر می توان به تصمیم اداره کنندگان جهت برگزاری سانس فوق العاده اکران برای سه فیلم ابلق، بی همه چیز و شیشلیک اشاره کرد. این سه فیلم که پیش از این نیز اعلام شده بود در میان آثار پرفروش جشنواره قرار دارند صبح پنجشنبه و جمعه در قالب سانس های فوق العاده اکران خواهند شد.

در ژانر وحشت برای نقد خرافه

نشست پرسش و پاسخ فیلم زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری بعد از ظهر امروز چهارشنبه پانزده بهمن ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم زالاوا با حضور کارگردان، سمیرا برادری (تهیه کننده)، نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، باسط رضایی، فریدون حامدی (بازیگر)، عماد خدابخش (تدوین گر)، محمد رسولی (فیلمبردار)، عباس عباسی (طراح گریم) و محمد حسین کرمی (طراح صحنه و لباس) با اجرای علیرضا غفاری در سالن مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیری درباره انتخاب مضمون فیلم زالاوا گفت: احساس و کنجکاوی درباره موضوع باور در من شکل گرفته بود و دوست داشتم اولین فیلم ام مخصوص به خودم و دغدغه ام باشد. برای همین سراغ افسانه ای رفتم که در خانواده سینه به سینه نقل شده بود. او افزود: برای همین تصمیم گرفتم اثری بسازم درباره این که چطور یک باور به خرافه تبدیل می شود.

کارگردان زالاوا با بیان اینکه همه ما از این قبیل داستان ها شنیده ایم، افزود: روزی پدرم برای من خاطره ای را تعریف می کرد از جدش که جنی را تسخیر کرده بود و آن را به خدمت گرفته بود. شیوه روایت پدرم برای من جذاب شد و تصمیم گرفتم فیلمی با این محتوا بسازم.

امیری ادامه داد: ما در این فیلم وارد مبحث درام شدیم و کاری به مباحث مذهبی این ماجرا نداریم. هدف ما نقد خرافه و به تصویر کشیدن سواستفاده از این قبیل مسائل است.

نوید پورفرج درباره حضور در زالاوا گفت: سکانسی که عاشقانه شروع می شود تا خاتمه فیلم تداوم دارد و حفظ این راکورد کمی سخت بود. حدود 25 روز ما درگیر سکانس هایی بودیم که جلوی در می گرفتیم.

او گفت: فیلمنامه بسیار خوب بود و بعد از خواندن آن تصمیم گرفتم که در فیلم باشم، ضمن این که نقش من در زالاوا با دیگر آثارم فرق داشت.

در ادامه رسولی درباره فرایند فیلمبرداری زالاوا گفت: بزرگ ترین چالش من در این فیلم کارگردانی ارسلان امیری بود، چرا که الفبای سینما را من از ایشان یاد گرفتم. در این فیلم هم می خواستم عرض اندام کنم و هم تواضع روبه روی استادم را حفظ کنم.

او ادامه داد: ما می خواستیم فیلم میان ژانری باشد. به عنوان فیلمبردار دوست داشتم شیطنت هایی برای نمایان کردن ژانر وحشت داشته باشم، اما از آن جا که فراژانری بود باید کمی کنترل شده عمل می کردیم. ضمن این که حفظ راکورد در دو سکانس طولانی فیلم بسیار سخت بود.

عماد خدابخش درباره تدوین این فیلم شرح داد: تاکید ما این بود که در تدوین به صورتی عمل کنیم که قصه دیده شود و به چشم بیاید به نسبت این که بخواهیم با فضای تکنیکال، خود را به رخ بکشیم.

امیری با تاکید بر ساخت فیلم ها درباره قوم های مختلف افزود: اگر همه اقوام رسانه داشته باشند، شناخت از هر قومیت شکل می گیرد که نتیجه آن رسیدن به صلح و وحدت درونی است.

امیری گفت: من زبان کردی را دوست داشتم و می خواستم فیلمی به این زبان بسازم. اگر تعداد فیلم های بیشتری در اقصی نقاط ایران ساخته شود تکثر آثار اتفاق می افتد. می شود ویژگی ها و نشانه های مشترک را در سینمای اقوام پیدا کرد.

او افزود: دوست دارم نشانه های قومیتی را که خودم جزوی از آن هستم پیدا کنم. اما زالاوا فیلمی نمادین است که به مختصات آن جغرافیا ربطی ندارد و چنین اثری در هر کجا می تواند اتفاق بیفتد.

در ادامه کرمی درباره طراحی صحنه فیلم گفت: روستایی را که ما در آن مشغول کار بودیم، کارگردان پیشتر دیده بود و بر آن مبنا قصه را نوشته بود. وقتی من روستا را دیدم گویی 80 درصد ماجرا انجام شده بود چرا که بسیار روستای بکر و زیبایی بود. تنها چالش ما این بود که بتوانیم با المان هایی ساده ترس را به مخاطب القا کنیم.

در ادامه نشست امیری درباره موضوع جن در فیلمش شرح داد: من فیلمی راجع به جن نساختم و هیچ گاه جرئت نمی کنم وارد چنین موضوعاتی شوم. قصه جن تنها دست مایه ای بود که ما به موضوع باور بپردازیم. امیری شرح داد: فیلم نمادین است و متعلق به تمام افرادی است که باور افراطی دارند.

سمیرا برادری درباره گیشه ای بودن این اثر اظهار کرد: من همچنان فکر می کنم مسئله گیشه و بازیگر نباید در اختیار عده ای محدود باشد. این ما هستیم که باید به سلیقه و شعور مخاطب اعتماد کنیم و فیلم هایمان را بسازیم. این پروژه حدود دو سال طول کشید و به اعتقاد من اگر همه فرمول های گیشه را نداشته باشد آن بخشی که مربوط به قصه گویی است را دارد.

عباسی، طراح چهره پردازی فیلم نیز درباره گریم چنین شرح داد: این فیلم در میان سخت ترین کارهایی است که من در دوران کاری ام انجام دادم. ما گروهی شش نفره بودیم و جدا از بازیگران اصلی که چالش های خود را می طلبیدند و روزانه روی 50 نفر گریم سنگین انجام می شد، برای اهالی روستا هم فکر کردیم. حتی برای تک تک هنروران نیز طراحی انجام دادیم.

فیلمی که نامش با مخالفت ارشاد روبرو شد

نشست پرسش و پاسخ فیلم مصلحت به کارگردانی حسین دارابی بعد از ظهر پانزدهم بهمن ماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ این اثر سینمایی با حضور کارگردان، محمدرضا شفاه (تهیه کننده)، سهی بانو ذوالقدر، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، امیر نوروزی (بازیگر)، آرش قاسمی (صداگذار)، روزبه رایگا (مدیر فیلمبرداری)، سیاوش کردجان (تدوینگر) و با اجرای علیرضا غفاری برگزار شد.

در ابتدای نشست غفاری با تسلیت به مناسبت درگذشت علی انصاریان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا برای بازماندگان خواستار صبر شد و از حضار درخواست کرد یک دقیقه به احترام او بایستند و سکوت کنند. در ادامه این نشست خبری مصاحبه ویدیویی علی انصاریان که دی ماه در ستاد جشنواره سی ونهم فیلم فجر و به خاطر بازی در فیلم رمانتیسم عماد و طوبا به کارگردانی کاوه صباغ زاده از او ضبط شده بود، برای حاضران در سالن نمایش داده شد.

پس از نمایش این ویدیو و در ابتدای نشست حسین دارابی درباره ساخت فیلم مصلحت بیان نمود: در باشگاه فیلم سوره وقتی می خواستیم کار امسال را انتخاب کنیم، در میان فیلمنامه های موجود این متن را برای ساخت برگزیدم.

محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلم نیز شرح داد: موضوع عدالت بحثی همیشگی و پراهمیت است و لازم است درباره آن شرح دهیم و این یکی از رسالت های سینما است. تهیه کننده فیلم مصلحت افزود: مردم مطالبات خود را در این فیلم مشاهده خواهند کرد.

به گفته شفاه با تکمیل فیلم عوامل آن به نام مصلحت نظام رسیدند اما ارشاد با این نام موافقت نکرد در نتیجه توافق شد تا نام فیلم مصلحت باشد.

وحید رهبانی درباره بازی در این اثر سینمایی گفت: زمانی که پیشنهاد این فیلم رسید، برایم جذاب بود و بعد از چند جلسه گفت وگو آن را پذیرفتم؛ چراکه تیم خوب و همدلی پای این فیلم ایستادند و باید از تمامی عوامل کار تشکر کنم.

او پس از ارائه شرحاتی درباره تغییرنام فیلم ادامه داد: سیاسی بودن فیلم، برچسبی است که به این قبیل فیلم ها چسبانده می شود. این اثر مشخصا درباره عدالت صحبت می کند و فکر می کنم که این موضوع خیلی به فضای امروز ما نزدیک است.

دارابی در خصوص انتخاب بازیگران شرح داد: وقتی شروع به تولید کردیم برای انتخاب بازیگر بسیار می ترسیدم. چراکه این اثر سکانس های سختی داشت. ما دنبال بازیگرانی می گشتیم که ستاره نباشند و از سبقه تئاتری برخوردار باشند تا برای فیلم وقت بگذارند. من از بازیگران این فیلم فورانی از انگیزه دیدم و برایم کار کردن با آن ها تجربه ای دوست داشتنی بود.

سهی بانو ذوالقدر درباره حضور در این اثر سینمایی گفت: من این فیلم را دوست دارم و بعد از تماشای این اثر تحت تاثیر قرار گرفتم و خوشحالم که در آن ایفای نقش کردم. من عاشق کارهای سخت هستم و این فیلم نیز سختی دلخواه من را داشت.

او افزود: دارابی هر سکانس فیلم را به منزله یک فیلم کوتاه می دید و برای آن وقت می گذاشت. ذات سینما این است که ما را به فکر فرو ببرد و میان ما ایجاد همدلی کند و مصلحت از این سو اثری پیروز بوده است.

در ادامه نازنین فراهانی، درباره بازی در مصلحت شرح داد: من در این اثر نقش خیلی کوتاهی داشتم. نباید به عنوان سیاسی بودن مصلحت توجه شود. این فیلم با بودجه یک کار اول ساخته شده و چیزی که در این فیلم نظرم را جلب کرد، تسلط حسین دارابی به کارگردانی است.

دارابی درباره گریم فرهاد قائمیان و شباهت آن به یکی از شخصیت های سیاسی گفت: فیلم ما از یک محور کلی صحبت می کند و هیچ کاراکتری را همسان سازی نکردیم. گریم فرهاد قائمیان نیز ایده ای از چهره آقای گیلانی نبود.

این کارگردان درباره خاتمه بندی فیلم گفت: ما درباره خاتمه بندی کار بسیار صحبت کردیم. من بسیاری از کلیشه های سینمایی را دوست دارم و از آن ها استفاده می کنم، چراکه کارکرد دارد.

دارابی افزود: مهم ترین مسئله در فیلمسازی برای من برقراری ارتباط مخاطب با فیلم بود. فکر کردم سکانس آخر فیلم این گونه مورد پسند بیشتر مخاطبان قرار می گیرد. برایم مهم بود فیلمی را بسازم که احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و با حال خوب از سینما بیرون برود.

او ادامه داد: استراتژی ما این بود که فیلمی درباره دهه های گذشته بسازیم که متفاوت از دیگر آثار این گونه بوده و پر طمطراق باشد.

روزبه رایگا، درباره فیلمبرداری این فیلم سینمایی شرح داد: ما قبل از شروع پروژه به تماشای بسیاری از آثار سینمایی در آن مقطع زمانی نشستیم. اما هدف ما این بود که چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ رنگ این فیلم قدیمی به نظر نرسد.

رهبانی درباره حضور در دو نقش متضاد با هم در جشنواره امسال گفت: هم فیلم شیشلیک و هم فیلم مصلحت صحبت از عدالت می کنند. من اول به فیلمنامه کار فکر می کنم و بعد با توجه به نقشم تصمیم می گیرم. در یکی از این آثار من الگوی فساد هستم و در دیگری شکارچی فساد و به نظرم این اتفاقی جالب است.

آرش قاسمی، صداگذار درباره همکاری خود در فیلم مصلحت شرح داد: این فیلم ماحصل تلاش همه عوامل است. آقای دارابی به جزئیات بسیار توجه می کرد و می خواستند هم صدای خوب داشته باشیم و هم صدایمان به فضای صوتی آن دوره نزدیک باشد. من برای این اثر به دنبال صداهایی از آن دوره سینمایی رفتم.

در ادامه امیر نوروزی درباره تجربه بازی در مصلحت بیان نمود: خوشحالم که حسین دارابی پای من ایستاد و برای ایفای این نقش به من اعتماد کرد. فکر می کنم مصلحت فیلمی قابل دفاع است.

دارابی با بیان اینکه بازخورد مخاطب برای ما خیلی مهم است، ادامه داد: این احتمال وجود دارد که بر مبنای سلیقه مخاطب برای اکران عمومی در تدوین تغییر ایجاد کنیم.

سیاوش کردجان در پاسخ به این سئوال که آیا برای اکران عمومی تدوین مجددی اعمال خواهد شد، گفت: به نظرم می توان چیزی در حدود پنج تا ده دقیقه از فیلم کم کرد.

حسین دارابی در خاتمه این نشست، از عوامل باشگاه فیلم سوره و سازمان اوج تشکر کرد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 769

به "چهارمین روز جشنواره فیلم فجر 99؛ یک دقیقه سکوت برای انصاریان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمین روز جشنواره فیلم فجر 99؛ یک دقیقه سکوت برای انصاریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید