برترین نبردهای هیولاها در فیلم های قرن 21

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، حضور هیولاها در فیلم های سینمایی از ابتدای دهه 2000 تا به امروز، به علت پیشرفت جلوه های ویژه کامپیوتری و بالا رفتن بودجه اختصاصی برای ساخت و تبدیل آن ها به پروژه های پولساز جهانی، بیشتر، پررنگ تر و حرفه ای تر شده است و همین شاخصه ها رنگ وبوی متفاوتی به فیلم های سینمایی و البته هیولاهای آن ها می دهد. همین نکته باعث شده تا شاهد برترین نبردهای هیولاها در فیلم های این دوره باشیم.

برترین نبردهای هیولاها در فیلم های قرن 21

دوران کودکی همه ما، پر است از فیلم هایی با ماجراهای خیالی و مبارزات جادویی بین عناصر خیر و شر که دارای ابعاد حماسی بودند. این ویژگی ها که زمان زیادی از ورود آن ها به پرده نقره ای نمی گذشت، آنقدر برایمان تازگی داشتند که بخش مهمی از حافظه سینمایی ما را تشکیل می دهند و هنوز هم می توانیم به خوبی آن ها را به خاطر بیاوریم.

احتمالا بیشتر بزرگسالان هنوز هم می توانند زمانی را به یاد آورند که از این فیلم ها تقلید می کردند و با همان تخیل کودکی شان در پناهگاه هایی که با بالش و لگو ساخته بودند، نبردی سهمگین بین قوی ترین اسباب بای ها به راه می انداختند. حتما شما هم با ما هم عقیده اید که دیدنی این فیلم های عجیب وغریب هیولایی، کودک درونتان را به وجد می آورد و به شما امکان این را می دهد که خود را در مکان های خیالی و همراه با موجودات افسانه ای و اساطیری تصور کنید. اتفاق مجذوب کنندهی که هرگز در دنیای واقعی رخ نخواهد داد. علاوه بر این ها، حتی اگر این صحنه های تخیلی آنقدرها هم واقع گرایانه یا هوشمندانه ساخته نشده باشند، باز هم نمی توان تاثیر آن ها را بر صنعت سینما نادیده گرفت، و قطعا چگونگی ورود و ادامه مسیر استفاده از جلوه های ویژه پیشگامانه در فیلم های سینمایی شایسته ستایش و توجه بیشتری است.

جالب است بدانید که نبردهای هیولاها در ابتدا با استفاده از تکنیک استاپ موشن و عروسک های خمیری فیلمبرداری می شد و سپس با به کار بردن ترفند هایی، مقیاس بزرگتر آن ها را در فیلم های سینمایی می دیدیم. اما حالا که تکنولوژی پیشرفت بسیاری داشته، برای ساخت این صحنه ها از جلوه های ویژه کامپیوتری در مقیاس های بزرگ و پیشرفته استفاده می نمایند. امروزه و به یاری این تکتولوژی ها مرزهای تخیل از میان برداشته شده و این صنعت به جایی رسیده که هیچ محدودیتی برای استفاده از موجودات منحصربه فرد و هیولاها برای ایجاد حس وحشت و بیشتر کردن مجذوب کنندهیت فیلم های سینمایی وجود ندارد. هیولاها و موجودات بزرگ الچثه ای که یا از سیاره دیگری به زمین آمده اند، یا به صورت اتفاقی و طی فرایند ای که ما از آن ها خبر نداریم وارد زندگی بشریت شده اند و یا خود انسان ها در آزمایشگاه آن ها را خلق نموده اند. ما در این مقاله شش مورد از بزرگترین نبردهای هیولاهای سینمایی از دهه 2000 تا به امروز را مورد آنالیز قرار داده ایم. زمان هایی که این موجودات وحشتناک مقابل هم قرار می گیرند و با قدرت های خارق العاده خود جوری ویرانی به بار می آورند که دیگر کاری از دست انسان ها برنمی آید.

6. مبارزه هیولاهای غول پیکر سنگی در فیلم هابیت: یک سفر غیرمنتظره (The Hobbit: An Unexpected Journey)

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • بازیگران: ایان مک کلن، مارتین فریمن، ریچارد آرمیتاژ، جیمز نسبیت، کن استات
  • سال انتشار: 2012
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 64 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

در کتاب نویسنده معروف جان رونالد رول تالکین (Tolkien) این لحظه به صورت یک بازی محبت آمیز داژبال (نوعی ورزش با توپ) بین غول ها به تصویر کشیده شده است، اما پیتر جکسون در فیلم هابیت: یک سفر غیرمنتظره (The Hobbit: An Unexpected) این صحنه را به صورت یک نبرد تن به تن جدی و خطرناک بین دو غول سنگی داستان به تصویر کشید. اگرچه قهرمانان اصلی داستان هرگز با این غول ها مبارزه نمی نمایند، اما مبارزه ای که میان خود آن ها در می گیرد، آنقدر شدید و سهمگین است که به معنای واقعی کلمه زمین را به لرزه درمی آورد و سفر قهرمانان داستان را سخت می نماید. البته، خوشبختانه خسارت جانی این صحنه بزرگ و مجذوب کننده تنها گریبانیر 2 غول سنگی و غول پیکر فیلم می گردد، و نه بیلبو و همراهانش.

5. غول آسا (Colossal)

  • کارگردان: ناچو ویگالوندو
  • بازیگران: ان هتوی، دن استیونز، جیسون سودیکیس، آستین استول، تیم بلیک نلسون
  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 81 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.2 از 10

اگرچه این صحنه شامل دعوای فیزیکی و ضربات مشت و لگد نمی گردد، اما خلاقیت و احساسات زیبایی که در لحظه لحظه این سکانس جریان دارد، آن را ارزشمند نموده است. هیولای این فیلم به لطف آواتارهای انسانی خود که ان هتوی و جیسون سودیکیس به شکلی کاملا حرفه ای آن را اجرا نموده اند، می تواند با ظرافت هرچه تمام تر از دنیای به دنیا دیگر برود. علاوه بر این، نبرد نهایی و سرنوشت ساز فیلم غول آسا (Colossal) نه تنها قدرت این هیولا را به خوبی به نمایش می گذارد، بلکه قدرت همتایان انسانی آن ها را نیز نشان می دهد. این فیلم از آن دسته آثاریست که بیننده به علت مضامین پیچیده داستانی و شخصیت دوست داشتنی و سرگرم نماینده هیولای غول پیکرش - در کنار نبردهای هیجان انگیزش - حسابی عاشقش می گردد.

4. مبارزه بین کیجو با جیگرها در فیلم حاشیه اقیانوس آرام: طغیان (Pacific Rim Uprising)

  • کارگردان: استیون اس. ده نایت
  • بازیگران: جان بویگا، اسکات ایستوود، رینکو کیکوچی، آدریا آرجونا، چارلی دی
  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 42 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.6 از 10

جیگرها بیشتر از این که هیولا باشند، روبات های بزرگی هستند که با انجام عملیات های فراانسانی و بزرگ خود جایگاه شایسته ای را در این فهرست از آن خود نموده اند. اولین فیلم فرنچایز حاشیه اقیانوس آرام (RIM Pacific) توانست با صحنه های مبارزه بزرگ و دیدنی اش، سروصدای زیادی در این صنعت به پا کند. بیشتر تمرکز فیلم حاشیه اقیانوس آرام: طغیان (Pacific Rim Uprising) روی توانایی های منحصربه فرد هرکدام از اعضای جیگرها و قدرت های متمایز هر کایجو (هیولاهای بیگانه حماسی) است. در صحنه اوج فیلم، بینندگان شاهد درگیری بزرگی بین چندین عضو از این دو جناح می گردد؛ لحظه ای که اصلاً شبیه به یک دعوای ساده نیست و با توجه به قدرت های خارق العاده ای که هردو طرف دارند، می توان از آن به عنوان یک نبرد همه جانبه میان ماشین های غول پیکر و بیگانگان قدرتمند یاد کرد.

3. مبارزه بین هالک و ابومینیشن در فیلم هالک شگفت انگیز (The Incredible Hulk)

  • کارگردان: لویی لتریر
  • بازیگران: دوارد نورتون، لیو تایلر، تیم راث، ویلیام هرت
  • سال انتشار: 2008
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 67 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.6 از 10

فیلم سینمایی هالک شگفت انگیز (The Incredible Hulk) که در سال 2008 اکران شد یکی از فیلم های ابرقهرمانه ای است که ارزشهای آن نادیده گرفته شده اند و از زمانی که مارک روفالو نقش هالک را در دنیای سینمایی مارول بر عهده گرفت این کم توجهی بیشتر هم شد. البته، همانطور که می دانید، در سال های اخیر فیلم های ابرقهرمانانه تازه بسیاری با جلوه های بصری به روز شده و حرفه ای ساخته شده اند که کیفیت بسیار بالایی دارند و استاندارهای این ژانر را ارتقا داده اند. با این حال، نبرد نهایی میان دو هیولای غول پیکر این فیلم، هنوز هم به عنوان یکی از برترین مبارزات هیولاهای فیلم های سینمایی در طول تاریخ به حساب می آید. این فیلم برخلاف فیلم های تازهتر هالک در دنیای سینمایی مارول (MCU) که او را شخصیتی هوشمند با ویژگی های انسانی نشان می دهد - حتی زمانی که به غول سبز تبدیل شده است - بیشتر بر خشم مهار نشدنی و ویژگی های هیولایی روزهای ابتدایی این شخصیت تمرکز دارد.

با توجه به شناختی که ما از هالک داریم، او هیولایی قدرتمند است که با توانایی های خارق العاده خود، دعوا و مبارزات پرسروصدایی (هرچند کمی احساسی) به پا می نماید و حتی بزرگ ترین هیولاها را تنها با یک ضربه مشتش از پا درمی آورد. اما در این فیلم، با هیولایی به نام ابومینیشن روبرو هستیم که بزرگ تر و قدرتمندتر از تمام حریف های هالک تا به امروز است، به همین خاطر، مقابله با او چالشی سخت برای این شخصیت دوست داشتنی خواهد بود. علاوه بر این، قهرمان سبز و بزرگ داستان ما باید از زنی که دوستش دارد نیز در این مبارزه محافظت کند.

2. مبارزه بین تیرکس و ایندامینوس رکس در فیلم دنیای ژوراسیک (Jurassic World)

  • کارگردان: کالین ترورو
  • بازیگران: کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، وینسنت دن آفریو، جیک جانسون، نیک رابینسون
  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 71 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.9 از 10

هواداران فیلم های پارک ژوراسیک (Jurassic Park) و دنیای ژوراسیک (Jurassic World) معمولاً نه فقط به خاطر حس وحشت مثال زدنی با حضور هیولاهای غول پیکر موجود در این فیلم ها، بلکه به علت وجود موجودات باستانی الهام بخش و علاقه به علم و مشاهده محل زندگی طبیعی آن ها است که به این آثار علاقه دارند. بعلاوه، این جانوران به ظاهر مهار نشدنی، به همان مقدار احساس ناتوانی و ترس را در بیننده ایجاد می نماید. اگرچه از نظر ساختاری کاملاً طبیعی و باشکوه به نظر می آیند، اما باز هیولاهایی هستند که ساخته دست انسانند و این حس دوگانگی در تمامی آن ها وجود دارد

هیچ مبارزه ای باشکوه تر از نبرد میان دو هیولای غول پیکر ماقبل تاریخ یعنی تیرکس و ایندامینوس رکس که در فیلم دنیای ژوراسیک (Jurassic World) اتفاق می افتد در تاریخ فیلم های سینمایی وجود ندارد. بعضی ممکن است دایناسورها را حیوانات باستانی و ارزشمندی بدانند، اما چون ایندامینوس رکس یک دایناسور واقعی نیست و به دست دانشمندان این پارک با استفاده از فناوری و تکنولوژی های انسانی به عنوان هیولایی ترسناک تر و کشنده تر از هر دایناسور طبیعی دیگر ساخته شده است، می توان آن را به عنوان یک هیولا در این فهرست قرار داد. به علت دستکاری ژنتیکی که روی ایندامینوس رکس انجام گرفته، هیچ شخص و یا جانور دیگری توان مبارزه و نبرد تن به تن با او را ندارد؛ اما در انتها فیلم، تیم دو نفره تیرکس غول پیکر و قوی با دایناسور دیگری از گونه ولاسورپتر، با جثه کوچک تر و حیله گری خنده دارش، یک مبارزه مجذوب کننده و نفس گیر را به نمایش می گذارند که قطعا ارزش یک بار دیدن را دارد.

1. مبارزه بین گودزیلا و کینگ کونگ در فیلم گودزیلا در برابر کونگ (Godzilla Vs. Kong)

  • کارگردان: آدام وینگارد
  • بازیگران: الکساندر اسکاشگورد، میلی بابی براون، ربکا هال، برایان تایری هنری، شون اوگوری، ایزا گونزالس، جولین دنیسون
  • تاریخ انتشار: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 75 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.3 از 10

فهرست نبردهای بین هیولاهای بزرگ و حماسی بدون گودزیلا و کینگ کونگ کامل نخواهد بود، زیرا این دو شخصیت عملاً بنیان گذار این صحنه ها در سینما بوده اند. بنابراین منطقی است که نبرد میان این دو هیولای قدرتمند در صدر فهرست باشد. احتمالاً زمانی که صحبت از نبرد بین این دو هیولا می گردد، خاطرات زیادی از ذهنتان عبور می نماید، زیرا نبرد بین گودزیلا و کینگ کونگ بیش از یک بار روی پرده سینما رخ داده است. اولین نبرد بین این دو با شکست کینگ کونگ، ترک زمین و آغاز زندگی تازهش در جزیره جمجمه به انتها رسید، اما یک عمر زندگی در این جزیره هم نتوانست از نفرت کونگ نسبت به گودزیلا کم کند و درست زمانی که این دو دوباره در سال 2021 و در فیلم گودزیلا در برابر کنگ (Godzilla vs. Kong) مقابل هم قرار گرفتند، دیدیم که چطور بدون هیچ رحم و تعللی به جان هم افتادند.

در این نبرد، گودزیلا و کونگ تا پای جان در پس زمینه چشم انداز خیره نماینده شب های هنگ کنگ باهم جنگیدند؛ درست همان جایی که تنها شعله های آبی رنگ خارج شده از دهان گودزیلا و تبر شعله ور کونگ این میدان نبرد را روشن می کرد. نفرت و خشم بین این دو، ماشین ها را له کرد، باعث فرو ریختن آسمان خراش ها شد و کل شهر را به ویرانه ای خوفناک بدل کرد. اما این نبرد هیجان انگیز و کلاسیک در انتها هیچ برنده و بازنده ای نداشت و هر دو هیولا با پیکری تقریبا بی جان از این میدان نبرد بیرون آمدند. نکته جالب اما اینست که پس از انتها این نبرد نفس گیر، هردوی آن ها برای محافظت از انسان ها و زمین در مقابل تهدیدی بزرگ تر باهم متحد می شوند و دوشادوش هم به نبرد دشمن می روند.

منبع: movieweb

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 آبان 1402 بروزرسانی: 20 آبان 1402 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1594

به "برترین نبردهای هیولاها در فیلم های قرن 21" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین نبردهای هیولاها در فیلم های قرن 21"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید