تامین اقتصادی فرودگاه کابل و حضور غیرنظامی؛ توافق اعضای ناتو درباره افغانستان

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، سران کشورهای عضو ناتو در ملاقات در نشست این سازمان توافق کردند که پس از خروج نظامی از افغانستان به تامین اقتصادی فرودگاه و حضور غیرنظامی در این کشور ادامه دهند.

تامین اقتصادی فرودگاه کابل و حضور غیرنظامی؛ توافق اعضای ناتو درباره افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، سران کشورهای عضو ناتو با انتشار بیانیه ای مشترک تصریح کردند که خروج نظامیان این کشورها از افغانستان به معنی انتها روابط ناتو با افغانستان نیست بلکه آغازگر فصل جدیدی از همکاری ها است.

ناتو در ادامه هم بر حفظ دستاوردهای 20 سال گذشته در افغانستان تاکید نمود و بار دیگر بر ادامه حمایت های آموزشی و مالی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان متعهد شد.

بیانیه می افزاید که ناتو پس از خروج کامل از افغانستان هم دفتر نمایندگی ویژه غیرنظامی خود را در کابل برای روابط دیپلماتیک و بهبود روابط با این کشور حفظ خواهد نمود.

سران ناتو بعلاوه بر ادامه یاری های مالی برای فعال نگه داشتن فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل موافقت کردند و حفظ این فرودگاه را برای حضور مداوم دیپلماتیک ضروری دانستند.

درحالی که تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای خارجی از جمله مسایل داغ روزهای اخیر است و ترکیه هم درصورت حمایت های سیاسی، مالی و لجستیکی دیگر اعضای ناتو برای انجام این ماموریت اعلام آمادگی نموده، اما در بیانیه هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم در انتها این اجلاس به خبرنگاران گفت که طرف ها توافق کردند تا تعهد دیپلماتیک، مالی و بشردوستانه خود را به مردم افغانستان و پشتیبانی کشورهای عضو ناتو از نیروهای امنیتی افغان ادامه دهند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم گفت که همکاری این سازمان با افغانستان پس از خروج نیروها بر چهار بخش متمرکز خواهد بود: حمایت مالی از نیروهای افغان، آموزش بیرون مرزی برای نیروهای افغان، حضور مداوم غیرنظامی و حفظ زیرساخت های مهم مانند فرودگاه کابل تا حضور مداوم جامعه جهانی در افغانستان تامین گردد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1056

به "تامین اقتصادی فرودگاه کابل و حضور غیرنظامی؛ توافق اعضای ناتو درباره افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین اقتصادی فرودگاه کابل و حضور غیرنظامی؛ توافق اعضای ناتو درباره افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید